Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
kalle51

Vad är detta?

Rekommendera Poster

Under en längre tid har jag undrat vad är den tunna slangen till för? :mellow:  Är den till för att täta eller smörja axeln vid genomföringen? Vad använder man för att täta eller smörja.

Bifogar en bild som visar slangen och var den är ansluten

post-76433-0-21239300-1395769391_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som ett självcentrerande innerlager. Det är till för att hålla havet ute. Vetus har sådana i sin katalog och deras är vattensmort.

http://viewer.zmags.com/publication/9437acee#/9437acee/62

Jag har haft ett liknande men mitt var ombyggt från fettnippel till oljesmörjning. Jag hade slangen ansluten till en burk med växellådolja som satt uppfäst på skottet bredvid motorn och höll packboxarna smorda.

Vetus skriver att deras är vattensmort och ska anslutas till sjövattenintag.

Du får nog kolla om det är oljigt på packboxarna inne i lagret och sedan bestämma dig för olje- eller vattensmörjning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under en längre tid har jag undrat vad är den tunna slangen till för? :mellow:  Är den till för att täta eller smörja axeln vid genomföringen? Vad använder man för att täta eller smörja.

Bifogar en bild som visar slangen och var den är ansluten

 

Vad har du i den andra änden på slangen TS?

 

En oljeburk eller en fettkopp? Att detta skulle vara en vattensmord tätning tror inte jag.

 

I värsta fall en smörjnippel för fettspruta, vilket inte är bra då trycket kan trycka ur tätningarna så att havet har tillgång till hela insidan av båten.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Under en längre tid har jag undrat vad är den tunna slangen till för? :mellow:  Är den till för att täta eller smörja axeln vid genomföringen? Vad använder man för att täta eller smörja.

Bifogar en bild som visar slangen och var den är ansluten

 

Vad har du i den andra änden på slangen TS?

 

En oljeburk eller en fettkopp? Att detta skulle vara en vattensmord tätning tror inte jag.

 

I värsta fall en smörjnippel för fettspruta, vilket inte är bra då trycket kan trycka ur tätningarna så att havet har tillgång till hela insidan av båten.

 

 

Kalle

 

Har varit och kollat i båten. Slangen är inte ansluten till något utan ligger bara där. Har lite svårt att tro att det är en vattensmord tätning då den isåfall skulle vara ansluten till ett sjöintag med en simpel vinylslang. Börjar luta åt att det är en oljesmörjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma tätning på min båt, slangen har jag dragit upp till ett stuvfack i sittbrunnen och den är inte heller inkopplad i något. Däremot kollar jag lite då och då om det finns olja i slangen, annars fyller jag på med en oljekanna. Det fungerar men är inte optimalt, jag har sträckt upp slangen så att det inte lägger sig luftbubblor ivägen för flödet. Jag håller utkik efter en oljebehållare att koppla på.. Jag använder samma olja som till motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade ett sådant system så var oljeburken en enkel plastburk med skruvlock (rymde kanske en dl). I botten på burken satt det en mycket liten bottengenomföring som slangen var trädd på. Jag använde växellådsolja som är lite mer trögflytande än motorolja. Systemet fungerade jättebra, inget läckage med vatten, kolla oljenivån nån gång dåochdå men behövde inte fylla på ens varje år. Mycket enklare än att använda fettnippel (det var därför jag bytte ut den).

Mina kommentarer om vattensmort längre upp grundar sig i att den modell som Vetus har i sin katalog idag inte ska fyllas med olja så det gäller att veta vilken typ av tätning det är. En enkel koll genom att skruva ur det rör som sitter i tätningen borde ge svar på om det varit olja i tätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej där jag använde skf smörjkopp som man ställer in tid på då lägger denna på ett svagt övertryck som håller vatten ute

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska sätta upp slangändan så att den är över vattenlinjen, annars kan det börja läcka in vatten bakvägen när oljan är slut. Gör du bara det och fyller på med lite olja, har du en bra lösning. Jag använder lite tjockare olja till drev på aktersnurror,eftersom föregående ägare hade gjort det. Har funkat kanon i 18 år. Jag bytte gummislangbiten för några år sedan för säkerhets skull. Det fanns inga sprickor,men den var cirka 30 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en propelleraxeltätning som smörjs med det vatten som läcker in. Slangen är  till för att vattnet inte ska rinna in i båten och ska hängas upp ovanför vattenlinjen. Slangen ska vara öppen så att vatten kommer in i tätningen.

 

Läs mera här.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara vattensmort men de som tex satt i många båtar byggda på 80-talet ska det vara olja i. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en liknande lager med slanganslutning till min förra båt (Omega 28).

Var inte säker på hur den skulle användas, men beslöt så att ansluta en liten behållare (bromsvätskebehållare från en bil) och fylla olja i behållaren så att slangen håller olja kontinuerligt till lagret.

 

Smörjmässigt fungerade det bra och efter att jag även fixerade axeln med ett extra stödlager (ca 3m lång axel) så fick jag bort vibrationer och ett visst oljespill så blev det riktigt bra. Hade lite problem även med att det stod en luftbubbla kvar i slangen, men efter att jag ökade slangdimensionen så luftade slangen ur sig själv upp till behållare. (placerad i nivå med vattenlinjen).

Jag hade båten i drygt 30 år och under den tiden fungerade det bra, använde då bara vanlig motorolja (lite tjockare typ SAE20-50)

post-97687-0-63638400-1416255219_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hasse_O:s beskrivning av lagret och dess smörjning samt oljan är adekvat. Luftbubblan kan vi dock glömma.

Väsentligt är dock att "bromsvätskebehållaren" placeras så högt som möjligt (min 30 cm över vattenlinjen).

Din axeltätning är inte en PSS propelleraxeltätning så som Mackey säger! 

En PSS består av två separata delar där den ena delen har en kolfiberring som pga den korrugerade slangens fjäderkraft trycks mot ett med propelleraxeln roterande stycke.

Denna konstruktion är vattensmörjad. Slangen skall föras och fixeras över vattenlinjen. Dess uppgift är att sekärställa att kolfiberringen får vatten omedelbart efter  tex sjösättning.

PSS och dess släktingar är utmärkta men har en svaghet. Det fjädrande röret bör pressas

ihop så att ett temporärt lekage uppstår, innan akseln sätts i rotation, om ett längre uppbehåll förestått (tex båten uppe för vintern). Gör man inte det kan hela tätningen havera!

Tillbaka till din packning.

Den består av en mässingshylsa vars innerdiameter är rätt nära ytterdiametern av din propelleraksel. I båda ändorna av denna hylsa finns stefapackningar. Kaviteten mellan dessa skall vara oljefyld och oljans tryck skall överstiga det inträngande vattnets. Därför skall behållaren vara över vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...