Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tobbe52

Dukningsfråga till Pentax

Rekommendera Poster

Hejsan !

Läste i ett av dina tidigare inlägg ang dukning av ruff tak. Du hade en diskussion med en viss "Styrman" ang hans rep av rufftak. Jag såg att han hade en snipa som är ganska lik min och du skrev att om någon var intresserad så kunde du skriva ner en arbetsbeskrivning om hur man gör en dukning. Jag har sökt efter en sådan men inte hittat nån så står erbjudandet kvar så vore det tacknämligt. Så en annan fråga från en datanovis, hur lägger man in bilder i trådarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en annan fråga från en datanovis, hur lägger man in bilder i trådarna?

Klicka på "fullständig editor" klicka på iconen för bilder, snett nedanför smileyn. Lägg till bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så en annan fråga från en datanovis, hur lägger man in bilder i trådarna?

Klicka på "fullständig editor" klicka på iconen för bilder, snett nedanför smileyn. Lägg till bild.

 

Tack för det. Ska  testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så en annan fråga från en datanovis, hur lägger man in bilder i trådarna?

Klicka på "fullständig editor" klicka på iconen för bilder, snett nedanför smileyn. Lägg till bild.

 

Tack för det. Ska  testa.

 

Men var finner jag "fullständig editor"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till höger om skickknappen.

 

http://www.wiss.se/varv/tips/dukadaeck.html

Ok ska gå emot toaens beskrivning lite.

 

Vid dukning välj en torr dag, stryk gärna duken före montering med medelvarmt strykjärn så att du är övertygad att duken är torr.

Förbehandla taket enligt länk ovan.

Oceanpapp SKA vara under duken, den funkar som difusionsspärr och ventilerar ut eventuell fukt och låter materialet under duken röra sig utan att påverka duken.

Fäst duken med rostfria klammer samtidigt som du sträcker runt om, avslutningen täcks senare med en halvrund list.

Skulle inte dukens bredd räcka till får du göra en "fällsöm" på mitten som senare täcks med en "mittfisk" i lackat trä.

När duken är fäst runt om sträckt och jämn klipps överskottet bort och duken stryks med spännlack, bli inte orolig om duken blir sladdrig den kommer att bli sträckt när lacken torkar, upprepa behandlingen med spännlack några gånger, när det hela torkat målas duken med linoljefärg i lämplig kulör.

Därefter monteras lister på avslutningen av duk och eventuell mittenskarv.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu var det inte min beskrivning, utan en sida jag hittade på nätet.

 

När jag la dukdäck på min båt var väven inte tillräckligt bred.

 

Jag köpte hos Syversens segelmakeri på Smögen. 

 

Fördäcket klarade sig, med till skarndäck på var sida om ruffen blev det för smalt. De sydde på två bitar med sömmar tvärs, som låg i linje med framkant ruffen.

 

I övrigt gjorde jag som Pentax beskrev. Jag tyckte det blev väldigt bra.

 

Fast det går nog att göra på lite olika sätt.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte min beskrivning, utan en sida jag hittade på nätet.

 

När jag la dukdäck på min båt var väven inte tillräckligt bred.

 

Jag köpte hos Syversens segelmakeri på Smögen. 

 

Fördäcket klarade sig, med till skarndäck på var sida om ruffen blev det för smalt. De sydde på två bitar med sömmar tvärs, som låg i linje med framkant ruffen.

 

I övrigt gjorde jag som Pentax beskrev. Jag tyckte det blev väldigt bra.

 

Fast det går nog att göra på lite olika sätt.

Jag tackar för dessa svar, det börjar ljusna så småningom. Det var som "toaen"  skrev en gång, problemet är inte att få svar utan att välja  det som passar en bäst. Världen är liten ibland, sidan du hittade tillhör en som jag jobbade hos för snart 30 år sedan och som bor inte så långt från mig. Kanske dags för en kontakt där.

En annan liten undran, jag har tänkt att ta bort vindrutesargen och reparera separat och först fixa taket. Frågan nu, är det bra att låta den färdigbehandlade dukningen gå under sargen , ev mot en stödlist och sedan ställa sargen mot denna och täta i underkant mot duken och isåfall, täta med vad? Det var ju här den förra ägaren gjorde fel genom att vika upp glasfibern på sargen och därmed skapa ett ställe där vattnet rann in. Samtidigt en fråga om plyfa. Läser i Larssons bok att  han förespråkar marinplyfa i bästa kvalitet men hur jag än söker så säger alla att dessa knappt går att få tag på och i stort sett all plyfa idag  är WBP limmad och att en vanlig björkplyfa är lämplig i detta fallet. Den ska ju ändå behandlas på båda sidor.

Ang bilder, till höger om skicka finns bara "förhandsgranska" ????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det traditionella är att låta duken fortsätta under rutorna, att avsluta mot rutan har du ju redan sett problemet med. 

Tätningsmedel har bygghandlen hyllmetrar med, allt utom silikon funkar.

Att jag föredrar spännlack beror på att det blir inte snyggt med duk och underlag ihopklistrat av linoljan, kanske inte så farligt om du har plyfa under, men på trditionella rufftak kunde man se varje skarv mellan bräderna som en rynka på duken, i mitt förslag ligger duken som ett "löst" trummskin helt separerat från materialet under genom oceanpappen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ang bilder, till höger om skicka finns bara "förhandsgranska" ????

 

 

Aha - då är du redan i läget "Fullständig editor"

 

Då finns ser en knapp till vänster. Under Bifoga fil "Välj Filer...."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ang bilder, till höger om skicka finns bara "förhandsgranska" ????

 

 

Aha - då är du redan i läget "Fullständig editor"

 

Då finns ser en knapp till vänster. Under Bifoga fil "Välj Filer...."

 

OK.Tack Jag ska testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...