Gå till innehåll
söndag 14 december 2025
KingIsland

Byta genomföringar + kulventiler

Rekommendera Poster

Hej!

Dags att byta ut mina skjutventiler som inte stänger ordentligt till nya kulventiler. Passar även på att byta genomföringarna också då jag inte vet hur gamla de är.

Efter lite sökningar så insåg jag snabbt att det inte bara var att åka iväg och handla. Vissa skriver att rostfria grejer är det man skall använda, andra att rostfritt kan rosta sönder om det inte blir tätt.

En annan grupp förespråkar mässingsprylar medan en motståndsgrupp varnar för att zinket försvinner och genomföringarna/ventilerna blir porösa.

Så jag undrar, kan jag köpa följande prylar utan att uppleva problem framöver?

Kulventil : http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4614

Genomföring: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4705

Nippel: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4684

En följdfråga blir, vad tätar man med? Sikaflex? Tec-7? Lägger man bara ett lager mellan genomföringen och skrovet på utsidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, aktiverar dina länkar när jag ändå klippt&klistrat upp dem. KULVENTIL4614 ... GENOMFÖRING4705 ... NIPPEL4648.

Mer exakta åsikter väntar jag med, vill bara ha alternativen lättillgängliga tills vidare.

[Men redan nu reser jag litet ragg inför att blanda förnicklat och mässing. Förnicklat är väl en kosmetisk rörmokargrej för flashiga badrum, krånglar bara till detta med metallers galvaniska korrosionsbenägenhet vad gäller båtars känsliga skrovgenomföringar och detta utan att egentligen tillföra något? Sen finns ju detta med koniska (tapered) gängor som inte behöver lin eller gängtejp. Jämför gärna med den HÄR tresidiga sajtens måhända nördigt detaljrika beskrivning, är det enbart säljinriktad skrämselproganda eller finns saker att lära?]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök hitta likadana delar, men i brons, dyrare men bra mycket bättre.

Sök på nätet, det finns en firma nere på västkusten, kommer inte ihåg vad de heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man var tvungen att aktivera länkar hade jag ingen aning om, tack för den infon! Spelar det någon roll om man blandar förnicklat mässing med mässing?

Brons har jag inte råd med. Mitt studiebidrag på 9000 räcker tyvärr inte så långt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske

skulle nöja dig med att smörja upp skjutventilerna då.

De flesta genomförningarna byts i onödan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen går det att, som Pentax skriver, smörja upp befintliga. Jag bytte eftersom jag inte visste hur gamla befintlig var och det känns bra, även om de jag rev ut visade sig vara i gott skick.

All rörmässing är gjorda av avzinkningsfri mässing, inget att oroa sig för. Jag köpte mina grejor på Biltema, dels för att det var bekvämt, dels för att jag har ett kvitto där det står exakt vad jag köpt och när. Hos min lokala handlar fick jag bara ett kvitto där det står “105kr”. Skulle det i framtiden visa sig att det fanns något fabrikationsfel vill jag gärna kunna visa var jag köpt grejorna, samma om jag skulle sälja båten. Kvaliteten är det ingen skillnad på. Ska man ha det bästa så är det brons och då den varianten där man bultar en platta och sedan skruvar i själva genomföranden utifrån.

Gängorna tätas bäst med lin och pasta, det har man gjort i mer än 50 år utan problem. Mot skrovet använder jag silikon men MS-polymer är nog bättre. Viktigt är att ha något som är ålderbeständigt. Obs att det behövs ytterst lite tätningsmedel. Man ser många båtar där man kladdat rejält, helt i onödan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag antar att det är samma grejer som på Biltema. Eftersom jag inte heller har några tankar att fara runt i saltvatten(inte under den tiden jag äger båten) så blir det säkert bra! Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Watski säljer nåt de kallar Tru-Design i icke-metalliskt kompositmaterial. Vore jäkligt bra att kunna runda detta med metallkorrosion helt och hållet kan jag tänka. Men plast-smäck kan väl inte funka säger maggropen. Fast i den säljfokuserade videon utsätts kranen för rätt elaka tester som imponerar, inget smäck? Hur skall man egentligen förhålla sig till denna nymodighet, vad händer exempelvis om blixten slår ned och försöker jorda via genomföringarna eller om en klippspets råkar träffa vid grundstötning??

[Tydligen finns bara max-dimensionen 1 1/4 mot TS önskade 1 1/2 och slangnippel/slangsockel i kompositmaterialet finns inte (däremot kan tydligen vanliga mässingsdetaljer anslutas). Prisbilden exklusive den då gemensamma slangsockeln i runda slängar drygt dubbelt så dyrt för komposit jämfört med TS alternativ. Har inte jämfört priset för superduper-brons men det är väl ännu ett snäpp dyrare?]

Hittade f.ö en SAJT med en bra galvanisk spänningstabell där nickel tycks ligga fördelaktigt nära mässing, mina övriga googlingsäventyr i metallernas trassliga värld antyder även att förnicklad mässing kan vara bra galvaniskt sett i.a.f. om det gäller kopparnickelkrom. (Men om sådant ytskikt är bra, varför är inte även SEASEA:s genomföringar förnicklade kan man undra? De ser f.ö. jäkligt tunnväggiga ut med tanke på de djupa gängorna, men men.)

[PS själv har jag en 70-tals plastseglare i västkustvatten med en gammal skjutkran av liten dimension för motorns kylinlopp, plus en större som jag bytte för några år sen. Och jodå, valet blev helt snarlikt det av TS föreslagna. Haha, lever alltså inte som jag lär, men har i alla fall beväpnat mig med

. Hittills har det gått bra som han sa som föll från tolfte våningen när han passerade tredje. :)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...