Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
TjippmanTjotta

Internet ombord

Rekommendera Poster

Hej!  Vi kanalseglar i centraleuropa och vänder hemåt i April. Någon som har en bra internetlösning ombord?  Nu i Frankrike och där har vi en Orange 3G USB-dongle med data-SIM Domino, helt OK lösning, lite dyr kanske ca. 20 €/vecka för max 2 GB data, laddas genom att gå till Orange-butik...betala..dom laddar i butiken (pga. att vi inte kan ha ett franskt bank-kort). Lösningen gäller bara i Frankrike. I Holland o Tyskland blev det andra internet-varianter på vägen ner förra året.

Jag söker en bättre, billigare och enhetligare lösning. Någon som vet??

Vi har även en Digital Yachts antennsniffer för WiFi i marinor och så, samt trådlöst nät ombord.

Alla förslag och idéer mottages tacksamt!    /Thomas s/y Mah-Yann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det så det funkar. Att du får köpa nytt SIM kort/Dongel i varje land du kommer till. Om du har ett årskontrakt i en marina så kan du kanske få ett abonnemang isf kontantkorts varianten. I Grekland kan du få det iallafall. Så då slipper man att hålla på och fylla på hela tiden.

Annars så har ju roaming avgifterna sänkts nu från 1/1 2014, men vad det gör på datatrafikpriset vet jag inte. Kolla men din svenska leverantör, kan kanske vara ett alternativ.

I Spanien var det struligt att få tag på kontankort med mobilt internet och donglar. Kan vara enklare (och billigare och bättre tillgång) om du använder din smartphone som modem till datorn och skaffar ett kontantkort till smartphonen.

I Italien var det väldigt struligt att få det hela att fungera, det var aktiveringar kors och tvärs och när man hade aktiverat själva kontot så skulle man aktivera den produkten man ville ha. Det kostade oss en halv förmögenhet, eller ja iallafall 100-150 Euro, innan vi fick det att funka. Och inte blir det lättare av att de är så få som talar engelska i Italien.

Grekland, funkar kanon. Vi hade Vodafone under de år vi var där. Både kontantkort och abonnemang. Kontantkorten var lätta att fylla på, man bara gick till en kiosk och köpte en voucher. Har för mig att 2 veckor/2Gbit kostade 15 el 20 Euro. När vi tecknade abonnemang så fick vi 10 Gbit/mån för 40 Euro.

Fria WiFi nät är det ont om i Europa numera, så en antenn känns som en onödig investering. Bättre då med en 3G antenn, även om vi hade täckning i princip över allt. Även ute till havs.

Internet på caféer/barer/restauranger är vanligt, men då måste du ta med dig datorn i land och kosta på dig en öl eller ett glas vin eller något liknande. Men de är smarta, för de har begränsat räckvidden i sina nät. Så en extern antenn gör inte så stor nytta.

Seglar du vidare ut i världen, till Karibien så är en bra WiFi antenn att rekommendera. Här köper man inte SIM kort utan kopplar upp sig på WiFi nät. Inte så många gratis nät, men man kan för en hyfsat billig peng köpa access. Många av WiFi näten finns dessutom på flera av öarna. T.ex Cruisers WiFi som finns på Trinidad o Tobago, Grenada och Antigua och ett antal flera ställen.

Att ha wifi ombord är kanska smart. Då behöver man inte slåss om vem som skall ha dongeln. Det finns många olika alternativ, ett är att dela ut internet från sin smartphone (iallafall kan man göra det med iPhonen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en seglarvän är detta en riktigt trevlig produkt för Wifi, de kan plocka upp ett nät på 7Km avstånd (Över hav). De är mycket nöjda! Kanske kan vara något att fundera över? Enheten är helt fristående, kan monteras i masten och skapar ett eget Wifi för båten som sedan routas vidare till det Wifi man anslutit enheten till.

http://www.thewirie.com/marine-wifi-product-AP.html

Ladyanilla, min seglarvän är Laya(Hasse och Agneta), som jag vet att ni träffat i Karibien, jag var med på deras atlantöversegling. Hälsa så gott om ni ser dom igen!

 

/Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Spanien har uppstickaren Yoggi fungerat bra/billigt. Åtkomsten till internet via 3G mm varierar, man måste tyvärr byta kort ibland. En router med dongle som kan placeras fritt brukar ge bättre täckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den optimala och biligaste lösningen borde var en sådan skum kina router.

Som man kan beställa, såg att det finns flera märken som påstår sig kunna knäcka de flesta wifi krypteringar automatisk. Men det Kanske man inte ska diskutera här.

Med en bra antenn i masttoppen borde man ha hur mycket internet som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå vi har träffats och Hasse rekommenderade The Wirie väntar med spänning på leveransen. Om vi träffar Laya igen så ska jag hälsa!  :)

Men i Medelhavet har man inte så stor nytta av den antennen då det är så otroligt ont om WiFi nät som är fria eller som man kan köpa access till. Då har man mer nytta av en Extern 3G antenn som plockar upp mobilnätets signaler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Yoggi funkade bra, iallafall på Kanarieöarna.

Men att stoppa in ett SIM kort där man får 500 Mb/månad i en router där flera kan koppla upp sig på samma abonemang då räcker inte tilldelningen speciellt länge.

Tyvärr så gick det inte att köpa till fler Mb förän de 30 dagarna hade gått, så för oss blev Yoggi lite dyrt då man fick köpa nytt SIM kort och aktivera när Mb tog slut.

I Grekland när vi hade ett fast abonnemang hade vi tillgång till 10 Gb per månad. 2 personer som surfade, läste tidningen, svarade på mail, bloggade, kollade väder oc ladda ner GRIB filer, Facebookade osv dvs vanligt användande UTOM streaming eller nedladdning av filmer/TV så gjorde vi åt mellan 6 och 7 Gb/månad. Att då tvingas ner till 500 Mb per månad för 2 personer var tufft.

Kommer man då från ett landbaserat användande där användandet oftast är fritt (ingen Mb/Gb begränsning) har man inte har en susning om hur mycket man använder så blir det ett abrupt uppvaknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

...men det låter alltså som om vi får fortsätta koppla upp oss via olika 3G-donglar beroende på vilket land vi seglar i. Trist. Förutom WiFi i marinor etc, men det är ju inte så vanligt tyvärr.

--------

Någon som vet mer om den där tekniken (NNN) där du i din hemma-router delar ut en viss del av trafiken till gäster på resande fot. Du erhåller då rätt att dela de andras NNN-routrar, varhelst i världen du kan hitta någon?????

Kräver en speciell router NNN (vars namn jag naturligtvis glömt..) som samtliga parter måste ha installerad.



/Thomas på s/y Mah-Yann    blogg: www.mah-yann.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LadyAnnila: Jo mängden trafik idag blir ofta stor, jag som bara är nere några veckor klarar mig med Yoggi (eller som de egentligen heter: Yoigo). För mobilabonnemang är trenden, fria eller nästan fria samtal/SMS samt en lite mängd datatrafik. Men det operatörerna tjänar pengar på är att nästan alla måste köpa till mer datatrafik.

TjipmanTjotta: Såg att Tele2 har ett abonnemang  för 495/mån som ger 1GB trafik och som fungerar i de flesta länder i Europa. Kan ju vara något så slipper man byta kort. Det här med att dela ut Wifi hemma och få tillgång till andras nät körde jag med ett tag. Grunden var en Linksys WRT54 som man flashade om. Hade igång det några år men hade aldrig någon nytta av det och när routern la av stängde jag ner skiten.

Det enklaste idag när man är utomlands är ett ha typ en iPad och gå till ett internetcafe som erbjuder Wifi. Ofta kan man hitta andra öppna gästnät hos hotell, banker mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogg Mobile har/hade avtal med ett flertal europeiska operatörer där man kunde surfa upp 5gb(eller vad det 10gb?)  i ett antal länder (bland annat Spanien, Danmark, UK & Norge) för 195 kr/månad. Fler länder var påväg och målet var att ha så många länder som möjligt. Det var tills HP kom in i bilden och köpte tjänsten. Nu vet jag inte om det går att få tag på dessa SIM-kort längre. sad

http://www.foggmobile.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart ska EU ha löst detta sägs det. Finns det någon grund i detta eller är det bara hörsägen?

 

Ska vara samma avgifter inom EU som hemma tror jag att jag läst. Det vore ju fint. Även om det kan bli lite dyrare hemma är det värt det. Det kostar att få ned några Mb. Lagt ut en del på internet. Framförallt har jag stått i klagokön hos operatörer i några timmar sammanlagt. Hur såna människor orkar gå till jobbet fattar jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från den 1/1 2014 så skall roamingavgifterna vara sänkta rejält enligt ett EU-beslut. För att kolla roamingavgiften måste man kolla med sin svenska operatör.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sikt tror jag att priset på datatrafik måste gå upp?

Det beror på att operatörerna har en dyr utbyggnad på gång... Det är bara några år sedan datatrafiken ökade snabbt ( iPhone och youtube och nu Netflix som är största enskilda trafikslaget i USA ) så näten är fulla nu?

 

Förhoppningvis förenklar operatörerna och kör en flat rate?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac:

Kollade nyss med Tele2 (ringde supporten) och det finns inget sådan abonnemang!!???

Dom kör med samma roaming-avgifter som alla andra svenska nätopeeratörer

dvs. ca 45 SEK/20 MB och dag!!! 

Vi får fortsätta med tex. vår Domino USB-dongle i det franska Orange 3G-nätet vilket alltså kostar runt 100 SEK/2GB under max 30 dagar. VI brukar göra av med 4 st laddningar under 30 dagar och då liknar det nästan fri surf i vår datavärld ombord (med ungar och gäster...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Supermycket tack! Den sista länken löser många problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

hej, är mycket i Spanien.

vi använder oss av Holidayphone.

De har en svensk sida.

vi köper ett simkort där det finns 1gb sen fyller vi på med 1gb åt gången, tror att det kostar ca 5-10 euro.

kolla deras hemsida, de har väldigt duktig support och de talar svenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...