rgsson 9 Postad 4 Februari , 2014 Hallå! Är det någon här som har varit och skruvat på rorkultsinfästningen någon gång, alltså metallbiten som fäster rorkulten mot hjärtstocken? Min rorkult är lite sned i förhållande till roderbladet och jag undrar om det är värt besväret att göra det rakt? Mardrömmen är att rorkulten inte fäster mot hjärtstocken igen när man väl har lättat på fästet. mvh R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Februari , 2014 Det är väl inte så märkvärdigt. Det är väl knppast nån av alla mina båtar där jag inte varit tvungen att göra nått åt rorkulten. Antigen för att man demoterat rodret, repareart eller gjort helt nya. Stör det dig att rorkulten sitter snett får du väl försöka kolla vad som gör att den sitter snett och sen skruva isär och åtgärda det. Har haft rurkultar som varit urstömda så myckte för rodret att det bara återstått några mm trä på var sida och förstärkningsplattan varit för kort, så att trät brustit och mässingsplttorna krökt sig. Nu ser Ju rorkultsinfästningar väldigt olika ut - har du nån bild på din? Hittade ett par bilder på rorkultsinfästningar. Denna från min havsfidra. Storfidran hade identisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Februari , 2014 Denna bilden från min L32 Betydligt bastantare beslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 612 Postad 4 Februari , 2014 Man kan väl inte säga att du har hjärtstock på de båtarna, toaen? I så fall har jag missuppfattat betydelsen :-( Jag tror TS menar ett sådant här fäste http://www.hjertmans.se/article/rorkultsbeslag-30mm Om skruven som går igenom hjärtstocken, eller hålet, blir slitet så kan rorkulten komma snett. Går att åtgärda med att byta skruv eller bussa om hålet. Skulle det vara så att det från början borrats snett blir det lite knepigare. Då kan man försöka att fila hålet snett, rätt, och sedan dikta skruven på lämpligt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 4 Februari , 2014 Mitt rorkultsfäste var glapp i. det visade sig att bulten som går genom hjärtstocken var för klen. Kan vara så att din fastnat i ena sidan av glappet. Jag löste det med att såga ett snitt så underdelen på rorkultfästet som blev en klamma som jag drog åt när rorkult och roder var rakt över varandra. Jag gjorde senare en ny grövre bult. Men Ditt hål i hjärtstocken vara borrat snett. Då fungerar det med skåran och klenare bult. Se min dåliga skiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 5 Februari , 2014 Det är precis ett sådant fäste jag har. Långkölat skulle jag aldrig skaffa, men det är en annan diskussion. Nu sa förra ägaren att man har dragit rorkulten snett med våld, så hålet i infästningen i sig är inte snett. Jag tror inte heller att det går en pinne rakt igenom hjärtstocken utan infästningen är klämd på hjärtstocken. Det sitter små insexskruvar som verkar gå in mot hjärtstocken. Kan det vara någon form av låsskruvar? Jag ska ta ett foto nästa gång jag är ute till båten. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 612 Postad 5 Februari , 2014 Jag har bara sett den varianten med genomgående skruv men dina insex är med all säkerhet låsskruvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Februari , 2014 Du har naturligtvis rätt. Dessvärre är det så att jag är så halvstarrig att jag alltid har kallat den biten mellan roderbladet och rorkultsinfästningen för hjärtstock. Att det finns seglare som inte har långkölade båtar är en tanke som aldrig ens slagit mig. Å andra sidan så har min nuvarande båt just en sån konstruktion med en lång fenköl och ett frihängnde roder som till övre hälften skyddas av en skädda. En stång till hjärtstock och en kvadrant som via ett länksystem och även en teleflexvajer får kraften från respektive ratt. Det är nog frustrerande att segla med en rorkult som sitter snett i förhållande till rodret. Har inte varit ute för proplemet själv, mer än när rorkulten börjat gå av. Det måste va som att cyckla på en cyckel där styret sitter snett. Hoppas att det ordnar sig för TS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser