motorbjornen 0 Postad 12 Januari , 2014 Köpte en Parsun 9.8 på bauhaus förra sommaren. Jag undrar om man någon vet om man kan få ut någon extra häst billigt genom att byta insugningsventil eller dyligt? Vill inte göra kostsamma ingrepp som att byta hela förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 13 Januari , 2014 Ja, om du anser förgasarbyte för dyrt skall du nog glömma byte av insugsventil, med allt vad det innebär. Det finns knappast nåt man kan göra åt en modern vattenkyld utombordare som ens går att diskutera för effekthöjning! Dock finns det ju fortfarande en del motorer som i utgångspunkten är nästan lika, ofta t.ex. 9,9 och 15 Hp. Kan man klura ut skillnaden på dessa motorer (huvudmunstycken, varvtalsbegränsare, propellrar etc etc) så kunde man åtminstone förr göra en billig effekthöjning. Samma fenomen gällde ju fö på OMCs 20-25-30 Hp gamla tvåtakts slitvargar. Ett sätt att ta reda på om vilka delar som är annorlunda på tillsynes lika motorer är ju att gå in på nån reservdelssajt och jämföra beställningsnummer på olika relevanta delar. Nej, behöver du en starkare motor och inte kan lösa det med en bättre anpassad propeller etc, in på blocket med den du har, och leta efter en ny ett hack större! Bara att bita i det sura äpplet mao..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 13 Januari , 2014 Det går inte. 9.8 är nämligen samma motor som 8 hk. Däremot 9.9 och 15 hk är samma motor och har ett större motorblock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 14 Januari , 2014 Jo, det stämmer ju att 8 och 9,8 har samma block. Jag tror att dom små Parsun motorerna är mekaniska kopiar av Tohatsu nämligen. Jag har en Tohatsu 9,8! En motor som är Ok på många sätt, lätt att bära, lättstartad och går mjukt o fint. Meeeeen den är ack så klen tyvärr. Tror den 9,8 knappast ger ens 8 Hk. Har laborerat med olika propellrar, men det blir ändå inte bra, motorn är för svag rätt o slätt. Lite underligt då jag innan jag köpte den, läste ett utförligt jämförande test, och där har jag för mig att den hängde med sin konkurrenter väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 14 Januari , 2014 Tyvärr är det ju så att båtfolk ofta stirrar sig blinda på antalet hk som står på kåpan, och man vill helst ha så många hk som möjligt per kg. Det är då man biter sig själv i svansen. Det är cylindervolymen man ska gå efter. Det gör man ju oftast i bilar. Där vill man ju ha så många liter som möjligt i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 14 Januari , 2014 Klart som korvspa att du kan få ut mera kräm ur Parsunen. Men sikta på tändsystämet, ger mer power. Kolla på ebaj de har massa kul som ökar gnistan åså får du ett jäkla drag i motorn. Glöm apsolut inte att byta tänstift till ett som klarar mera power och kolla proppen så den sitter stabilt. Good lucks Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 15 Januari , 2014 Sunimod här är bara en disputering bort från en PhD i ”Propellertrim och propellerförvaringsmedier – min rekommendation är att absolut värdesätta råd från honom i propellertrimsfrågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 16 Januari , 2014 Vad kan ovanstånde svar från Bjaerven månde betyda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 490 Postad 16 Januari , 2014 Jag skulle tro att han syftar på den propellerförvaringstråd (långt ord) som valsade runt för drygt ett år sedan (tror jag det var). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motorbjornen 0 Postad 17 Januari , 2014 Tack för alla svar. Inser att det nog inte finns någon lätt väg. Kommer någon på nått kul tips framöver får ni gärna dela med er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solofart 0 Postad 30 April , 2014 Köpte en Parsun 9.8 på bauhaus förra sommaren. Jag undrar om man någon vet om man kan få ut någon extra häst billigt genom att byta insugningsventil eller dyligt? Vill inte göra kostsamma ingrepp som att byta hela förgasaren. Hej .går i tankar på att köpa en ny 9.9hp parsun .är nyfiken är det ett bra köp .har du haft några problem med din ........mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motorbjornen 0 Postad 24 Juni , 2014 Inte kört mer än 4 timmar, den verkar gå bra. Bauhaus satte ner den från 17000 till 9999 förra hösten, kanske gör så i år igen, vad vet jag, jag hade tur och fick min billigt. Dock vill jag trimma den enkelt och billigt men verkar inte gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser