Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
happysix

Ny skatt på Alla båtar som vistas i Grekiska vatten.

Rekommendera Poster

FRÅN 1 JAN 2014

Enligt denna tråd från UK.

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?378292-New-tax-for-foreign-yachts-based-in-Greece-from-1st-January-2014

Först antogs skatten som artikel 13 i lag 4211/2013 den 26 november 2013. Det var gazetted som referens A 256 på 28 november.

 gazettsida4413.(vilket jag lärt mig betyder att den är i bruk)

Vad som gäller är lite oklart men tydligen ska.

 

The Cruising Association, and equivalent organisations from Sweden, Germany and France, are working together to clear up what the proper interpretations of the law are.

Länk till Lagen.

http://lawbank.forologikanea.gr/laws/viewArticle?article_id=11314

 

Kanske någon här på MG vet mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Italien införde ju ngt liknande förut, Gällde först även utländska båtar, men nu bara italienskägda. Italienska marinor har förlorat massor av intäkter iom att italienarna flyttat båtar till malta, Tunisien, Slovenien mfl. . Spanien har ju fått backa å sin hårt kritiserade skatt på charterbåtar med. JAg tror att vid första anblicken verkar båtindustrin vara ett väldigt lämpligt objekt att hårdbeskatta. Man glömmer dock att spec i medelhavsländerna står industrin för stora intäkter och många arbetstillfällen med. Det är relativt enkelt att flytta en större båt/yacht till ett annat land med en mer vänlig inställning till båtar och båtliv om man skulle vilja. Spec som Montenegro, Kroatien mfl verkar vilja dra till sig båtfolket med nya fina marinabyggen etc.

Vad jag vet har i princip samtliga beslut/förslag på hårdbeskattning av båtvärlden i dessa länder antingen stupat innan de införts eller fått dras tillbaka efter en tid, när man sett effekterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag fått fram om den nya båtskatten i Grekland.

Ungefär. via länken

Börjar över 7m-24m 100€/m/år över 24m annan tariff.

Gäller alla båtar oavsett nationalitet.

50% rabatt till yrkesfartyg.

 

Om det fungerar att införa i Grekland(vilket inte är fullständigt klar än),hur lång tid tar det innan det kommer till norra europa.

Och även Scandinavien.

Tänk om du/ni tar en tur till Skagen och blir skyldiga att betala en skatt på 100€/m innan ni får flytta båten igen.(det är vad grannländerna till Grekerna riskerar om man tar en tur för lite sol och bad och hamnar på fel sida gränsen)

Ja,ja det kanske inte är någon fara men politiker och folk utan båt har nog inte mycket emot detta.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svarta hål som den grekiska statskassan är och med den dåliga skattemoral som man har är det nog förståligt att man funderar över hur man ska kunna dra in varje tänkbar Euro.  I motsats till pengar i madrassen är båtar tämligen lätta att  beskatta.

Och även om båtskatt då o då  ventilerats här hemma, tror jag nog  vi lugnt kan se den frågan som avskriven från dagordningen i och med att frågan avslogs av riksdagen år 1997..

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Kroatien har man i alla år, ja, eller iaf. sen -79, när jag började segla där betalat en avgift för att få segla. Permit heter tillståndet man måste lösa i första hamn man kommer till. 

Man betalar efter en hyfsat komplicerad formel baserad på båtens storlek och antal hästkrafter.

 

För min 6 m. styrpulpetare får jag betala c:a 600 SEK/år.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hubba och vi som skall anpassa oss till EU,s regelverk. Blir till att införa båtskatt i vårt land också snart då.

GodJul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hvordan skal de kreves inn? Det er vel inte registreringsplikt for båter der nede?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med dålig skattemoral i Grekland har man löst så fiffigt att man fakturerar skatter på elräkningen. Om elräkningen (och därmed skatterna) inte betalas så stängs elen av.

Tror ni att det är ett skämt? Googla! Det är dagsens sanning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget svar på det.(här kan du läsa vad jag vet+tråden på Scuttlebutt)

http://www.cruising.org.uk/node/22634

Men när jag vet mer kommer jag att posta detta här på MG.

 

Vad jag vet är att man jobbar med översättningen.(vilka man är vet jag inte)

Men om 16 dagar så är det 1-1-2014 och vad jag lyckats tyda så skall lagen träda i kraft då.

 

Fortsättning följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste detta imorse.

Från en Brittisk båtägare med båt i Grekland 

citat-

My yard at Preveza has just informed me that they have just been notified about the tax but without any details of how it is going to be applied.

 

 

 

Jag har mailat SXK,så får vi se?

Men fick svar att de är på semester till 7 jan???lol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt men fel, Mackey.

Eftersom elbolagen är den enda myndighet i Grekland som vet hur stor bostad en person har så har Grekiska skatteverket lagt ut indrivningen av fastighetsskatten på elbolagen.

Inte alla skatter, bara fastighetsskatten alltså.

Happysix; Har de ändrat storleksgränsen för debitering? När jag läste om detta första gången på Noonsite och Cruising Association, för någon månad sedan så var det 400 €/år för båtar upp till 12 meter. Båtar längre än 12 meter betalar 100€/meter båt och år.

Skatten måste man antagligen betala in på närmsta skattekontor och kunna visa kvitto på vid incheckningen hos Hamnpolisen/Coast Guard. Man kan välja på att betala allt på en gång eller per månad. Men även om man bara kommer att vistas i landet en del av året kommer de att kräva in hela årsavgiften.

Stökigt och bökigt och dyrt och trist. Men grekerna har ju fått backat förr på höga skatter på fritidsbåtarna. De upptäckte att antalet båtturister minskade och att Turkiets båtturism ökade. För något år sedan så införde Turkiet en ny visumlag som de fick backa på/skriva in undantag för båtturisterna för att inte marinorna skulle gå i konkurs då alla, i princip, flyttade till Grekland. Så vi får väl se hur länge Grekland har råd med den nya skatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du har rätt.

Jag var inte så noga(ang,pris) när jag posta.(sorry)

 

Om någon betalat den Grekiska båtskatten eller känner någon som betalat kan man kanske posta det här så vi får svart på vitt.

Hur,Var och hur mycket det kostar.

Det har varit snack om 30% rabatt om man betalar för hela året direkt.(skall gälla över 12m båt)

Men jag vet inte.

Hitta detta idag.http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_02/01/2014_534439

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greek Marinas Association

säger i artikeln att.(länk i tidigare post)

Enligt GMA uppgifter, har båtägare främst från Storbritannien, Italien, Frankrike, Tyskland och Österrike tagit sina båtar från Grekland till marinor vid konkurrerande turistmål maritima som Kroatien, Montenegro och Turkiet.(google translate)crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har jag rätt, kanske har jag fel? Jag har bara hört vad andra med greklandserfarenhet tidigare berättat för mig. Det kanske är olika i olika delar av Grekland.

Så här kan man läsa

Det är inte ovanligt att skatter och avgifter drivs in via elräkningen i Grekland. Kommunala skatter och avgifter för TV och radio har sedan länge betalats på detta sätt, säger Kirre Markianos, fastighetsmäklare i Grekland.

på sidan  http://www.dagensjuridik.se/2011/10/sa-slar-den-nya-fastighetsskatten-i-grekland

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fick en båtägare till svar när han försökt få reda på om/var han skall betala.

Postat igår på Liveaboard Link (UK).

 





Dear Sir,

There are no implentation instructions concerning the new law for the



moment. As soon as we have any news related to this issue, you will be



informed accordingly.

We remain at your disposal.

Kind regards,

Nikolaos Vasilakis



Front Desk Supervisor

GOUVIA MARINA S.A



P.O. BOX 60



49083 TZAVROS, CORFU-GREECE



TEL: +30 26610 91900



FAX: +30 26610 91829



EMAIL: gouvia@medmarinas.com



www.medmarinas.com





-----Original Message-----



From: Steve Cronin [mailto:scronin@---------------.co.uk]



Sent: Monday, December 30, 2013 4:54 PM



To: gouvia@medmarinas.com



Subject: New Circulation Tax due to be implimented on 1st January 2014

Fao Dimitri Koutsondontis.

Hope you had a good Christmas.

Many of us are concerned about the proposed new tax which appears to



comr into force on 010114 and apart from a few statements by our



Cruising Association, we are unaware of several points.

1. Will it actually come into force on that date.

2. We understand that failure to make payment by 01/Jan/14 will



render owners liable for a fine, therefore those of us who will not be



present in Greece before that date and probably not until April are



helpless to avoid this.

3. Will boats out of the water incur the new tax?

4. What steps has Medmarinas taken to facilitate the collection of the



new tax?

5. Will we need a Greek bank account to pay the charge on a monthly



basis?

We await your comments but in the meantime please have a Happy New Year.

Stephen Cronin



Yacht -----------.

 

Det verkar lite si och så det här!

Jag undrar hur det kommer bli/gå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompissen som har båt i Grekland resonerar så här: Kostnaderna för att hålla båt i Grekland är så höga att en extra skatt, marginellt ökar kostnaderna, så jag ligger kvar med båten där.

Bild frukost i medelhavet: http://lasselundell.se/medelhav.html

 

post-571-1394237762,7578_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden kallar jag Medelhavsfrokost. Ägg, banan, öl och morgonsupen. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar från SXK

Hej,

Jag skickade din fråga vidare till vår juridiska rådgivare Hugo Tiberg. Han berättade att det finns mer info om skatten på Medelhavsseglarnas hemsida och i tidningen Odyssé inom kort. Är du medlem i Medelhavsseglarna?

Kortfattat betyder bestämmelsen:

Den nya skatten utgår för båtar mellan 7 och 12 meters längd till årligen 200–400 € och för båtar och fartyg över 12 meter till årligen 100 € per påbörjad meters båtlängd – alltså 1.200 € för en 13-metersbåt. Längden bestäms efter båtens nationalitets- eller sjövärdighetsdokument, vilket ger svenska regler betydelse.

Med vänlig hälsning.

M.A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SXK är det lite stil på iallafall.

Det blir till att gå med där igen.(efter några år utan medlemskap,blush)

Här är svar(nr2) från dem efter mailkontakt.yes

 

Tack xxx för Din förfrågan,

Både Svenska Kryssarklubben och Medelhavsseglarna har direkt till grekiska regeringen i två brev framfört allvarlig kritik och varning för att den nu beslutade skatten både är olaglig internationellt och EU-mässigt och dessutom  är ägnad att medföra mer skada än nytta för Grekland och dess statskassa.Närmare presentation av detta kommer i Odyssé.

SXK-Medelhavsseglare

 

 

 SXKmånga tummar uppyes:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...