Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
eembretsen

Laga golvet i sittbrunnen.

Rekommendera Poster

Har en Albin vega.



I sittbrunnen är det en lucka i golvet som är ca 100*40 cm. Hade problem i sommras med att luckan läckte in vatten. Det saknades då tätningar i kanterna på luckan och jag trodde att det var där som vattnet rann in. Det gjorde det väl visserligen men när jag plockade upp båten i september så tog jag bort luckan och kände att den var väldigt tung. Det rann även vatten ur luckan genom mycket små sprickor i ytskiktet. Den var alltså full med vatten och jag ställde in den i garaget. Där stod den och torkade och efter ca två veckor slutade det att rinna vatten från den. Vattnet lämnade förövrigt vitt spår efter sig, Ungefär som vitt poröst pulver. Vad kan det vara?

Den riktiga frågan är, finns det något riktigt bra och billigt sätt att laga luckan på? Ska man lägga på ett lager plast? Har svårt att tro att jag kan få det snyggt, trots att jag har plastat en del tidigare. Kan det möjligen räcka med att stryka på några lager färg på luckan? 

Problemet är väl att luckan är knottrig för bättre fäste, något som jag gärna har kvar. 

Nån som har något bra tips?





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Laga spricka/hål där det läcker in med marinepoxy. Slipa m en scotchbrite. Måla med epoxygrundfärg en 3-4 lager. Måla m en lämplig färg, halkskyddsfärg om du tänkte stå på luckan, har du trall är det skit samma. Jag har målat min durk m grå halkskyddsfärg, jag tyckte det blev snyggt + att smutsen syns inte lika väl.

post-832-1394237745,1279_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en ny durk av trä, hållbart, snyggt och trevligt att stå på. Idag finns flera “teakersättare” typ Cumaru, Bankirai, Massaranduba, Ipé. Anständiga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att se en bild är det svårt att vara säker på luckans konstruktion, men jag förutsätter att den har en kärna av plywood.

 

 

Vilken nivå vill du lägga dig på? Skall du ha kvar båten?

 

Om du bara vill lösa problemet temporärt, gör du som Peter beskriver ovan. Vill du fixa den för överskådlig framtid är det bara att kapa bort distansmaterialet under durken (som till 99% säkerhet är vattensjuk och rutten plywood) och börja plasta upp luckan med nytt distansmaterial innifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga upp luckan på baksidan, rensa ut distansmaterialet, plasta ett lager på insidan, nytt distansmaterial, man kan diskutera vilket man ska välja, plasta tillbaks insidan, laga utsidan enligt Peters förslag.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är sprickor i ytskiktet så måste de åtgärdas. Och, eftersom ytan är skrovlig bör man först slipa ner den, sen spackla, slipa, grundfärg + 2-komponent färg + halkkyddsfärg. På undersidan måste det dåliga distansmaterialet bort, nytt plastas fast samt plasts över och målas. Man kan inte bara göra ena sidan, båda måste åtgärdas, mycket jobb. Därför tycker jag en hållbar trädurk är enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker lägga upp bilder men det går inte av någon anledning. Försöker få till en bildlänk istället. 



http://basekit-image.s3.amazonaws.com/bkpam238959_picmonkeycollage_5.jpg

 

Där borde nu tre bilder på luckan dyka upp. 



Slipa ner ytskiktet på ovansidan och sen fixa det på nytt, Antar att man ska slipa så pass mycket så att färgen är borta. Frågan är väl då hur mycket som finns kvar av luckan? Om insidan är totalt rutten så kan det ju bara vara ett tunt lager plast kvar?



När man klev på luckan så rann det ut vatten genom sprickorna som är vid hålen för bordsbenen. Om man tryckte lite lätt på undersidan av luckan så är det mjukt, som att trycka på en svamp med ett tunt lager plast på utsidan av. Denna lucka sitter ju över motorrummet, finns det någon möjlighet att detta mjuka man kan trycka på möjligtvis kan vara isolering? Det kan ju även förklara varför det var så mycket vatten i den. Om isoleringen hade sugit åt sig allt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklare kanske, lättare att fixa antagligen, men har svårt att tro att jag kan få det snyggt och bra, och det är ju inte enklare om man tänker långsiktigt? Den luckan som sitter där nu har ju setat där i 37år. Tvivlar på att en trälucka kan sitta lika länge utan massor av jobb. Luckan i plast håller nog bättre mot saltvatten och översvämmingar i sittbrunnen också :)



Eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickorna runt bordsfästet är närmast att betrakta som kosmetiska, däremot verkar det inte vara någon botten i fästena, och skruvhålen som luckan är fäst med ser ut att då genom distansmaterialet.

Såga upp baksidan och kom med bilder.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kommer vatten ur sprickorna är de nog inte bara kosmetiska. Krävs nog en del slipning och kanske ett lager plast/matta.

Min förra durk var ungefär lika stor och gjord av teak. Typ 43 år gammal. Den brast en dag, teaken hade med tiden blivit spröd när det naturlig fettet till slut försvunnit. Möjligen kan också en stor vikt hjälpt till att knäcka luckan. Luckan var gjord av ca 18 mm tjock teak med två tvärförstärkningar av samma tjocklek. Den nya luckan har en ram med två extra tvärstag. Den är ca 40 mm hög. Brädorna ovanpå är ca 22 mm tjocka. Men det kan vara lämpligt att byta brädorna om 20 år …. De brukar ju hålla ganska länge på en altan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte göra något alls på ovansidan, när du kapat upp insidan och plastat därifrån blir sprickorna täta.

 

Nej, det är inte isolering utan rutten plywood, då känns det som en svamp, förmodligen nästan helt förmultnad plywood vid det här laget med den felkonstruktionen som fästena till bordsbenen ser ut att ha.

 

När bordet inte är på plats rinner i princip allt vatten i sittbrunnen direkt ner i distansmaterialet via de bottenlösa hålen som bordsfästena utgör...

 

Kapa med vinkelkap längs den förhöjda kanten på undersidan av luckan, använd sedan stämjärn för att knacka loss den lilla friska plywood som sitter kvar. slipa rent med flapdisc skiva på vinkelkapen, såga till en ny plywoodskiva. Lägg sedan ca 3 lager glasfibermatta (300-450g) och tryck sedan ner plywooden mot mattan. Låt härda med tvingar runt kanterna över natt. Sedan plastar du in plywooden med ca 4 lager matta.

 

Epoxy eller polyester är valfritt, jag kör nästan bara epoxy nu för tiden, mycket starkare och ingen lukt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...