Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
TobbeLundgren

Koppla in Varvräkningar när man har två tändspolar ?

Rekommendera Poster

Hej !

Tänkte koppla in en varvräknare till min tvåtaktare Johnson 79'a. Men kom ju på att den har två tändspolar. Hur gör man då ?

Mvh

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bestämt vilken typ av varvräknare som vill använda,  induktiv kopplad (ex. Tiny Tach) eller kopplad till generatorn, som OMC tänkte sig när de konstruerade din motor?

Varvräknare till bilmotorer/inombordare funkar i allmänhet inte till utombordare, inte ens till 4-taktare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Jag hade tänkt mig en som fungerar :)

Måste vara minst 6000 rpm och 85 mm i diameter.  Sen spelar det ingen roll igentligen vad det är. Jättetacksam för svar då vintern ger mig chans att göra alla dessa saker man funderar på när man sitter i den å fiskar under sommarn :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna skall kopplas till AC-sidan av 12V-generatorn (grå ledning på din motor). Antalet tändspolar, cylindrar och 2- eller 4-takt är därmed helt irrelevant. Det som är av betydelse är generatorns poltal. Vanligen skall instrumentet ställas in på 6P.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir riktigt imponerad av folk som kan sin sak, speciellt när man är som jag som inte kan.

Så den kommer alltså att fungera på min snurra ?

Tycker dock 1300 är dyrt.

Finns det billigare alternativ som duger ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack tack !

Dels är jag liiiiite pryltokig å sen så är det ett färdigborrat hål i pulpeten för 85mm instrument som jag stör mig på. Sen ska jag ha instrumentet för att mäta maxvarvet som du nämnde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns appar till fånen som lyssnar med micken och analyserar frekvensen oxå. Men det är inte säker att det funkar på alla motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testat på Iphone 4 och tvåcylindrig Johnson 9,9 för ett par år sedan. Funkade inte men kommer tyvärr inte ihåg va just den appen hette. Kanske finns det bättre appar nu..

På E-bay finns mycket utombordardelar, kanske kan du hitta en begagnad varvräknare där för mindre pengar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey, då vet jag att det är en riktig mätare jag ska ha. Vilket är mest aktuellt då jag stör ihjäl mig på hålet i pulpeten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja hål är förbannat störigt! Min lilla styris hade förborrat hål för varvräknare men där satt en dummy-varvräknare. Ser ut som en varvräknare men det är bara en plugg med ett klistermärke på ;)

Den är nu ersatt med en riktig varvräknare men jag har sparat den för jag tycker den är så fantastiskt gullig :).

post-26269-1394237724,0852_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det roliga med den är att den ser ut exakt som en orginal Yamaha varvräknare från 1996 men är som sagt bara en plugg med ett klistermärke. Den har t o m ett riktigt Yamaha reservdelsnummer på baksidan. Jag har sökt på numret men den har utgått sen länge ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu köpt en räknare från Wema och får det inte att fungera. Kan någon tala om vart den skall kopplas in exakt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev om detta för några dagar sedan. Johnson 70 hk vill jag minnas. Sök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev om detta för några dagar sedan. Johnson 70 hk vill jag minnas. Sök.

HÄR KANSKE?

(Får man ingen godisbit eller nåt på det här stället ifall man svansviftande apporterar rätt boll? :rolleyes: )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...