Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Johan-C

Havsfidra för långsam?

Rekommendera Poster

Hej.

Köpte min första båt förra året (en Albin viggen) ville egentligen ha en båt som i framtiden kanske skulle kunna klara lite längre resor, främst ville jag ha en havsfidra men kunde inte hitta någon i rättprisklass. 

Nu har jag fixat ordning min viggen och funderar på om jag kanske inte skulle försöka få tag på min långfärdsbåt iallafall.

Men nu har jag även börjat titta på Laurin 28, en större och framförallt betydligt dyrare båt. Men med jättetung inplastad blyköl och genomgående mast känns den som en extremt bra långfärdsbåt.

Men jag tycker fortfarande att Havsfidran verkar vara en riktigt fin och säker liten båt, det enda som oroar mig är ifall den kanske är för långsam och obekväm på grund av sin längd? Någon som har erfarenheter?

 

Med vänlig hälsning

Johan C

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olle Landsell och Åke Mattsson m fl har seglade långt med fidran.

Olle seglade till västindien utan motor med tanken att en sådan kan

strula i kritiska lägen och att det därför var bättre att helt förlita sig på segel och tålamod. Det är länge sedan jag läste Olles skildring av

resan men vill minnas att han fortsättningsvis ville ha en båt med

bättre kryssegenskaper (Ballad?).

Med ett LYS på 0,8 så är det ju ingen jättesnabb båt men den räknas

som klart sjösäker.

En tidigare tråd om fidran:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=205932Inte för att jag vet något om skicket men den här kanske kan vara ett alternativ till en fidra:

http://www.blocket.se/goteborg/Allegro_27_nr_S186_50143336

.htm?ca=14&w=3

Edit: Länken till Blocketannonsen funkar inte men skulle visa en Allegro för 35 papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långsam? Visst, men duglig och trevlig. Läs Åke Matsson, hans Goodwin 2 var en Havsfidra, Goodwin 3 var en Allegro 27

post-43065-1394237707,1563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin vega? Det finns så sjukt många exempel på vegor som seglat långt nu att det inte finns mycket attnsäga imot. Och ang långsam....är du ute på en budgetlångsegling så är tid inget problem....

 

Theinspiration.se

 

//simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat havsfidra i 10 och storfidra i 5.

Visst - Havsfidra är ingen snabb båt och seglar slångsammare än tex Viggen.

Ett problem om du skall delta i en eskader med andra båtar. Om du seglar själv, så är det inte så stort problem. Du kommer fram när du kommer fram.

Det var  Herbert Blondie Hasler som kom med iden 1956 om en ensamkappsegling över Atlanten. 1960 startade den första tävlingen, Single-Handed Trans-Atlantic Race, OSTAR. Fem båtar startade och först i mål var Francis Chichester med sin 40 fotare Gipsy Moth III på tiden 40 dagar 12 timmar och 30 minuter.

1968 års OSTAR deltog Åke Mattson med sin havsfidra, Goodwin II, som byggts speciellt för denna segling. Åke  fick läck på en vattentank och fick vatten nedsläppt från ett flygplan. När han kom i mål fick han reda på att han diskvalificerats för att han tagit emot hjälpen.

Bertil Enbom med sin havsfidra Fione, kom i mål som 13;e båt tidsmässigt, men som andra båt i handikappseglingen, på tiden 40 dygn 14 timmar och 13 minuter. Dvs ungefär samma tid som Chichester hade i den första seglingen, fast då med en mer än dubbelt så lång båt.

Så på en lång segling kan även en långsam båt göra bra från sig - det beror naurligtvis på vilket väder och vind man möter.

För en välväxt man som jag, frestade havsfidrans kryphöjd på på min rygg. Bytte till en Storfidra via en Laurinkoster L32 med kort ruff. Storfidran hade en acceptabel ståhöjd, i viss mån bättre än L32;ans

Skulle jag välja en båt för långsegling skulle jag nog hellre satsa på en lite större båt. Storfidra, Allegro 27, Laurin L28. Vagabond 31 och Laurin L32 är ju andra bra båtar, men blir ju ännu dyrare. Sen finns det ju många andra båtar som också duger.

Att köpa en billig båt och tro att det är ok med det, är ju att bita sig själv i svansen. Seglen är med all sannolikhet skrot och duger möjligtvis som reserv. Motor är ju också i princip skrot - även om den kan fungera i många år. Olle Landsell som ju ägde Goodwin II två gånger (om jag inte minns fel) kastade ut motorn inför sin långsegling. Den skulle bara krångla och ta bort värdefullt stuvutrymme.

Sen finns det massvis saker som behöver bytas om man skall ge sig ut och segla på världshaven. Det är inte gratis. Inköpspriset för den billiga båten blir i princip en spott i havet om man vill ha  en båt som är ship shape.

Om man vet att man skall långsegla inom ett par år är det knske inte fel att skaffa sig den båten man skall segla med så snart som möjligt. Varje nedlaggd krona på den nuvarande båten, är i princip en bortkastad krona.

Å andra sidan, om långseglingen bara är en dröm än så länge, så lär man sig mycket och man gör många tabbar på den nuvarande båten, om man inte kan och vet. Man får erfarenhet med den nuvarande och gör förhoppningsvis bättre ifrån sig på nästa båt.

post-945-1394237707,2143_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack  för svar.



Att den är långsam är kanske inte så farligt endå, och då den väger en del och pga sin skrovform kan jag tänka mig att den även tar vågor hyffsat bra.

 

Jobhurt:

Allegro har jag också funderat lite på, sällan dom ligger så lågt i pris som just den båten.



Hade jag inte varit ute på havet just nu hade det varit skoj att åka och kolla på den, mest för att kolla skick och vad man får för pengarna osv.

bhemac:

Måste försöka få tag på några böcker.

Simsone:

En av mina favorit vegor är Lealea (youtube.com/vega1860) som seglat över stilla havet både en och två gånger och som nu seglar i Alaska.



Det som oroar mig med vegan är ifall den kanske är lite klent byggd och framförallt att den har en väldigt stor sittbrunn.

 

Toaen:

Anledningen till varför jag tittar på att byta båt är just det att det känns som att all tid och pengar jag lägger på denna båten är bortkastat, lägger hellre pengarna på en båt som har större potential än min viggen.

Är medveten om att inköpspriset bara är en liten del av den totala kostnaden ( jag har redan lagt mer pengar på nya saker till min båt än vad jag köpte båten för ) men fördelen med att köpa en billig båt är ju att man kan köpa precis dom sakerna man själv vill ha.

Och om jag känner mig själv rätt så kommer nog mycket bytas ut även om det inte behövs så för min del känns det som att en billig båt i något sämre skick är rätt väg att gå.



Desutom tycker jag nog att bygga och greja med båten är minst lika roligt som att segla smiley

Just det där med ståhöjd har jag funderat mycket på... jag vill ha åtminstonde ett ställe där jag kan stå upp. 



Det jag tänker mig är att man gör ett doghouse (liknande det som du gjorde) eller huva som Fredrik på bris gjort



http://haventyr.blogg.se/2013/july/man-behover-inte-vara-stor-for-att-gora-stordad-2.html

Allternativt en mer komplicerad metod där man höjer rufftaket och sätter in rutor även föröver, så man får en liten styrhytt där man kan gömma sig och hålla vakt i dåligt väder. Skulle detta vara genomförbart (eller är detta snudd på helgerån? smiley )



Se bifogad photoshopad bild

(Edit: Fick inte bifoga filer än så la upp bilden på photobucket:)

http://i156.photobucket.com/albums/t22/JohanC44/havsfidrapilothouse2copy.jpg

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den photoshopade var fin, satsa på den! Under några år hade jag en båtgranne med en Havsfidra. Man blir lite glad av att se denna fina lilla båt. Han som ägde den hade den som “träning”, han skulle med tiden ut på långsegling men med den lilla och långsamma fidran blev även korta avstånd till långseglinger. Hur det gick sen vet jag inte men jag tror inte han bytte till något större.

Det där med att bygga och greja känner jag igen. Ett sätt att ha glädje av båten året runt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mer inspiration, läs denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=39612&page=3

Här figurerar Magnus Reslow som kajkat runt i Medelhavet på olika småbåtar i 19 år.  Han valde, som framgår av tråden, en Albin Viggen som sin nästa båt för en jordenruntsegling. Hur det gått för honom framgår dock ej.

mvh

Nils N

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag träffade Magnus Reslow nere i fiskehamnen bredvid Lagunen i Malmö, och att planen för hans del är att segla iväg söderut 1/6-14. Båten som han kommer att färdas i är en Sunwind 20, som han håller på att anpassa för ensamsegling. Det roliga i kråksången är att han ägt denna båten förr, och upptäckte det först när han rev runt i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan-C

Av det du skrev ovan, förstår jag att du har samma sjukdom som jag. wink

Personligen skulle jag föredra en något större båt än havsfidra pga jag är lång. 

Maststöttninge måste man förstärla på havsfidran, men så är det ju på många mindre båtar.

http://thallatha.blogspot.se/2012/04/maststottning-pa-havsfidra.html

Skulle du välja en havsfidra så har jag pluggen till dooghauset ståendes och ta plats i min bod - för avhämtning. Många har genom åren varit intresserade, men ingen har kommit till skott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ståhöjd indecision Allegro 33 , visserligen lite större än vad som det skrivs om men 1,90 i ståhöjd funkar utmärkt , spec för mig som är 1,89 cheeky ... ps , snackar all om fidra och laurin för när det finns Allegro =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jg får väl slå till med vad andra utanför sverige sagt om vegan. De anser att det är en mycket tålig båt. Och det måste jag säga själv också. Visst rör sig skrovet i grov sjö. Och jag skulle nog rekomendera en stolpe att kila in som mastfot innan segling. Men det är något många båtar använder. Även ninita som är en allegro.

 

Sittbrunnens storlek har vi haft otroligt mycket nytta av då vi är rätt så sociala själar och att du troligtvis som vi kommer att spendera mer tid i land än ute på havet eller hur.

 

Men min generella tips är att sluta va orolig över alla data på båtar, välj vilken som helst som din budget har råd med. När du sedan seglar iväg så kommer du möta människor med all världens olika båtar ändå. Och faktiskt ingen har egentligen något genrellt gemensamt mer än äventyrliga och goa människor ombord!

 

Det är något man snackar om mycket under långsegling, varför man la så otroligt mycket onödig tid på att förbereda båten innan avsegling!

 

Med dagens teknink så är allt så mycket enklare.

 

Och jag skall ju inte säga att man kan hamna i världens oväder med 15 m vågor. Men att gräna hela resan efter det är onödigt. Eftersom risken för riktigt dåligt väder är i princip minimal (den repliken kommer jag bli riktigt söndersågad för)

Men det är ändå sant. Långseglare har mycket tid på sig, välj något bekvämt som du gillar och kom iväg!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu lutar det åt Laurin 28 och då pga seglingsegenskaperna.

Allegro 33 :) jo men då har vi nog hoppat upp både en och två steg både i storlek och pris.

Jag tror att höjden i Laurin 28 räcker för mig och att gå från en viggen på 1.4t till en allegro 33 på 5-6 ton känns lite väl extremt :)

Och anledningen till varför jag föredrar L28 framför allegro 27 är främst kölen, hade tillräckligt med krångel att göra om tätningen på min viggen och få det bra. Inplastat bly låter ju perfekt smiley

Vegan har ju helt klart sina fördelar men känns inte rätt för mig, kanske projekterar jag några av mina fördomar från viggen (jag tycker att viggen är en jättebra båt men absolut inget jag skulle vilja korsa några hav i ) på vegan vilket kanske är dumt men endå.

 

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två bryggrannar med L28, inte så snygga kanske, men väldigt gedigna båtar. Både hade seglat mycket med dessa, inte över Atlanten men Norge, Skottland, Ryssland osv. Det båda har sagt är att de fungerar, en egenskap som jag värderar högt. Allegro 30 tycker jag är otroligt ful, ser ut att ha fått alldeles för mycket fribord i syfte att få volym invändigt. Jag bara inte tror på den typen av lösning. Ska man välja en långfärdsbåt så ska man välja en typ som gått på många långfärder. Vegan är väl ett typexempel på detta, den är inte så lämplig på pappret, ändå har den visat fungera väl. Något som fö är typiskt för Pelle Brohälls konstruktioner. Fungerande (men ofta inte så vackra) båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...