Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
gihe

vilka bockar?

Rekommendera Poster

Har införskaffat en Albin 25 som ska aställas på tomten under vintern, nästa projekt är då att köpa bockar att ställa upp den på...

Platsen vi tänkt ställa den på är lätt lutande, en gräsmatta vi anlade för ca 1 1/2 år sedan, och inte helt fri från gropar. Hur ställer vi bäst båten (kanske vet krankillen detta såklart, han är ju erfaren) med lutningen så aktern står lägst? Eller kan vi ställa den med sidan åt lutningen (om ngn fattar) och lägga plattor/plank under bocken?

Vilka bockar ska vi ha? Har kikat på Siggebocken då de ser enkla ut och är relativt billiga men funkar det när marken inte är plan? Tyresöbocken, Press och Son, Täbybocken eller annat? Kommer inte bygga något själva, vågar inte och ids inte...

Vilken bock har ni och vilken är er favorit?

Tack på förhand för era svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag har bara erfarenhet av Press & Son men dessa bockar var helt suveräna. Nu modifierade vi dem, sänkte dem, för att slippa ha båten stående så högt samt utan denna sänkning fick vi inte in vår Storö 3´a i båtgaraget. Denna modifiering framgår tydligt på bilden. Enkelt jobb som gjorde stor positiv inverkan.

post-10024382-1394237698,3999_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Albin 25 är en standardbåt. Köp vilken bock som helst som klarar vikten och där du begriper hur den fungerar.

Däremot skulle jag försöka få båten hyfsat plan. Ett par centimeter åt ena eller andra hållet spelar ingen roll, men det finns ju en liten vältningsrisk om det lutar för mycket. Palla under bocken eller fyll ut gropar innan du parkerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 1,5 år gammal gräsmatta skulle jag vara tveksam att ställa båten på.

Mycket stor risk att det sjunker under någon bock, med risk att båten välter.

Om det inte finns någon allternativ uppställning föreslår jag att bockarna ställs på plank eller formplyfa ca.1x1 meter så att marktrycket fördelas på så stor yta som möjligt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vi ska se till att få bockarna i samma höjd, och stadga upp under så inte pallarna sjunker alltför mycket. Verkar som alla är nöjda med sina bockar, pratade endel med Siggebocken igår och det verkar som att de fungerar bra och de finns i  :) Gott betyg och då är jag mindre orolig för att vi väljer fel. Ska koncentrera mig på att få underlaget plant istället :)

Tack alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig våga ställa en båt som är rund i botten på Siggebockar.

Press&Son bockarna är bra och stabila.

Tyresöbockarna har lösa ben som faller inåt i nederkant så fort man flyttar dom.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oooops. Rätt SIggebocken är gjord för motorbåtar med platt botten, framförallt en bred platt rumpa att ställa på de bakre två bockarna!  Jag räknar inte den som båtbock utan menar mera Press&Son och Tyresöbocken.

Håller med om Press&Son är stadig och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Den horisontella plana ytan i aktern, även om det är en DL-version av Albin 25, är väldigt liten. Jag har Press & Son bockar på min A25DL och de är perfekta. Kan även finjusteras med båten på. Plankorna under bockarna kan väljas rejält långa om underlaget är mjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm måste jag tänka om säger ni? Siggebocken själva sa att de hade flera kunder med Albin 25 och 27 som hade deras bock till uppläggning. Menar ni att det är svårt att sätta Siggebockarna rätt?

Press & Son verkar vara väldigt mycket dyrare :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara min spontana känsla. Står på deras webbsida att de inte är för snipor. A25 är ingen snipa men ganska nära. Annars verkar de bra. Jag hade inte chansat men säger de att de har kunder med A25 så stämmer det säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte heller chansat. En riktig bock som tar största delen av vikten från kölen, och som bara stöttar upp med sidosträvorna känns bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser smalt ut även i aktern, hoppas båten står vindskyddat och att ingen går på skarndäck eller att Du sätter upp en ställning på däck. Kanske är en liten båt svårt att se på bilden? 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kan någon förklara för mig poängen med att ställa sin båt på höga bockar. I mitt inlägg som finns i denna tråd kapade vi våra Press & Son för att komma ner i höjd och det var en lösning som gjorde det lättare att få in båten i sitt garage men också betydligt lättare att jobba med båten. Ju högre ställning, desto högre båt vilket i sin tur innebär större vindfång med allt vad det innebär. Om man tittar på Soumi Battis bild på sina Tyresöbockar så kan man illustrera denna text med just denna bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ställa båten högt är bara en fördel den dag man ska bottenmåla! 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Point taken, Claes, men även efter att vi plockade bort benen helt på våra Press & Sonbockar (och ersatte dem med tvärsgående balkar) så var det enkelt att komma inunder. Lätt att komma i och ur, lätt med logistiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken metod man har att ställa av båten på bockarna. I vår båtklubb kör vi med speciella vagnar från lyftkran till uppställingsplats. För att kunna ställa av på bockarna och sedan få bort vagnen måste bocken ha en viss höjd.  Men om man ändå lyfter direkt på plats med kran spelar det ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på om man står plant, i uppförsbacke eller som i vårt fall nedförsbacke med diverse grova trädrötter rakt under där motorn hamnar.

Står man plant behövs såklart inte extra pallning med vanliga bonnbåtbockar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser klart bättre ut på denna bild ,men varför ställer Du inte så långt ut som möjligt?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steglisterna typ. Plus att 70% av vikten ligger akter om midskepps.

 

Men lägg gärna ut en bild på din egen bockuppställning, så får vi se hur det ska se ut. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag förstår inte riktigt uppställningen, om jag ska vara ärlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna ha gjort det, men tillhör den generationen som är bättre på att stötta båtar än att överföra bilder via elektroniska knapptryckningar.frown

Min Saga 27:a står i den vagga den levererades i 1971, fortfarande stadig.

Min Forslundsracer -37 5,20 lång och ca.800 kg står på 3 st bockar  och dessutom på 3 st justerbara pallbockar Allt hembyggt av mig.

Byggde likadana bockar (2 st) till min kamrats båt som väger 3 ton, så jag är inte orolig att Forslundaren skall rasa. Kanske lite överdrivet men för säkerhets skull.cool

Pallbockarna behövs för att sprida belastningen till flera punkter eftersom träskrovet byggdes ganska lätt och klent redan från början då Gideon Forslund hade den som tävlingsbåt.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst, bilderna borta. Så slipper vi förhoppningsvis ännu en trådurspårning.

Just såna där hembyggda bockar som Rascal beskriver brukar vara poppis på båtklubbar vid upptagning. Båten hänger i slinget redo att sänkas ned och där står båtägaren med en brädhög, hammare och spik.crying

 

Jag tycker Tyresöbocken fungerar utmärkt. Press&Son är säkert jättebra, men min (obs min) personliga åsikt är att de ser mycket rangligare ut än Tyresöbockens typ järnvägsräls till tvärstag och grova stöttor. Tyresöbocken är också väldigt snabb i justeringen av stöttorna. Man släpper ner dem max när man ställer ner båten. Sen lyfter man upp alla stöttor för hand och skruvar dit plattorna som har färdiga medföljande gummikåpor. Slutligen kan man finjustera sidolutningen med en grov skiftnyckel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du ju en relativt stor båt och den står ungefär lik högt över marken som mindre båtar behöver stå för att det skall gå att komma åt under.

Din båt och båtpallning ser mycket bra ut ur åtkomstsynpunkt.

Stod innomhus ett par vintrar där det fanns en ungefär lika dan båt som din. Den stod på en egen kraftig vagn. Hur ägarna - en syster och hennes bror - kom åt att göra ren och bottenmåla begriper jag inte. Fast de var fortfarande unga och vackra (25 -30 år) De hade fått ta över familjeklenoden efter sin far, som inte orkade med båten längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen problemet med brädhög,hammare och spik eftersom jag tidigare varit varvsbas på klubben.

Gäller dock inte för min båt eftersom jag bara sätter in en kil från vardera sidan på akterbockens ovansida så båten står, så kan kamrater och kran övergå till nästa båt.

/Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Nu är båten på bilden vår gamla Storö 3 och inte vår 31´a. Den främsta anledningen till att sänka henne (?) var för att överhuvudtaget få in henne i båtgaraget.

Med sänkning blev det ändå rätt högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte påstå att jag känner mig mycket smartare i ämnet men tack alla som tagit sig tid att svara :) Alla har sina åsikter och erfarenheter och de går självklart isär. Får se hur vi löser detta, vill inte hämta båten nere hos grannen efter en vinterstorm bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo självklart, vad jag menade är att jag inte vill att båten tippar ner till grannen för att vi inte valt rätt bockar eller stadgat upp dem ordentligt, eftersom vi inte har en helt plan yta att ställa båten på. Sen har vi en fyra meter hög häck som säkerhet mot grannen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...