Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
Bjorn86

Glappande roder Magnifik Midget

Rekommendera Poster

Hej.

Jag äger en Magnifik midget segelbåt ihop med en kompis, och vi har märkt att rodret har börjat glappa ganska mycket under sommaren. Det fanns ett visst glapp även föregående år men nu iår har det blivit mycket värre.  Bifogar en länk till ett klipp på youtube där vi filmar glappet: 

Frågan är nu om nån har nått tips om hur man går tillväga med det här? Ska man kontakta varv eller kan man lösa det själv och isåfall hur?

Tacksam för svar

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger in en bild på rorkultens fäste också. Ska man lossa den muttern eller hur ska man gå till väga?  Nån som har erfarenhet från liknande ingrepp?   Tacksam för svar.

post-10005865-1394237687,3009_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har ingen sådan erfarenhet men lyfta trådar kan jag. ;)

Och i ärlighetens namn så fattar jag inte ens hur rodret är tänkt att kunna demonteras utan plastningsarbete? Att lossa muttern under rorkulten och sen dra ut hela axeln neråt funkar knappast om du inte gräver en djup grop på uppläggningsplatsen, men gissningsvis så behövs inte detta för att under täckplåten P döljer sig en annan axelmutter? (Lossas den behöver väl rodret bara sänkas nån decimeter för att frigöras upptill.) Fast nertill sitter den fortfarande i sin axeltapp, och även om denna skulle vara kort så går det knappast att lyfta rodret mer än nån halvcentimeter för att haka ur och dra en smula snett neråt?
[En såpass kort axeltapp vore slitagemässigt uruselt, så rimligen är tappen längre. Men i.s.f. krävs väl söndertagning av bussnings-infästningen B, och kraven på hållfasthet på denna kölens lilla nos är höga. Så en sådan opraktisk konstruktion verkar väl heller inget vidare, men men? Har f.ö. googlat och glapproblem omnämns men utan bra lösning.]

Några kreativa idéer, någon? ;-)

post-10006646-1394237696,1989_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att lösningen sitter bakom täckplåten.

Troligen en skarv som kan lossas och så lyfter man i hjärtstocken innan det går att få loss rodret. Så gäller det att lägga nytt material i nedre hyskan. Passa på nu innan det blir för kallt att jobba. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utsegla skrev: ...och så lyfter man i hjärtstocken innan det går att få loss rodret.

Så enkelt är roder-demontaget naturligtvis, jösses vad man kan missa av att bara glo på ritnings- och filmbilder hit&dit och sen försöka fantisera fram ett demontage-recept s.a.s. steg för steg. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars är det inte ovanligt att man måste gräva en grop för att få loss rodret... när jag tog loss mitt fick jag gräva en 40 cm djup grop, så det är bra att passa på nu innan tjälen går ner i marken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.   Jag sökte runt efter bilder på andra magnifik midget och hittade den här bilden:  http://oi45.tinypic.com/x0tlih.jpg    på en båt som gått på grund och skadat bottenfästet för rodret.

Ser ut att vara gängat i botten på nått sätt.  Eller är det kanske bara nån gängad hylsa som axel tappen sitter innuti?     Vi ska ner och prova lite idag så jag återkommer med info om hur det gått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra, man blir ju sabla nyfiken på vad som döljer sig under täckplåten. ;) Den nedre är säkert en fastplastad bussning för rodertappen. Kanske kan den ganska lätt gängas ur med rörtång om det nu är riktiga spiralgängor och inte bara vågmönstrad yta för bra plastningsgrepp? Skulle bara väldigt försiktigt provat att rubba den med rörtång eller liknande, antagligen är den rätt skör.

[På min Amigo23 med akterhängt roder så sitter det utbytbara vita nylonbussningar typ bildens som slits med tiden. Tar lång tid, har i.o.f.s. bytt en gång under 30+ år, fick då låta svarva till två lämpliga. Möjligen kan ett alternativ vara att brotscha upp hålet för nedre axeltappen och montera en tunnväggig nylonbussning emellan? (Risken för galvanisk korrosion elimineras om man använder icke-ledande nylon i en eventuell ny mellanbussning.) Hur din övre roderinfästnings glapp bäst fixas framgår nog efter särtagning, måhända har axeln/ hjärtstocken fyrkantsprofil som går genom en passande fyrkantig och trång hålhylsa??]

post-10006646-1394237697,1469_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi varit nere och plockat bort rodret.  Det var mycket lättare än vi trodde.

Började med att ta bort täckplåten. Sen lossa jag muttern och kunde då skjuta axeln uppåt och vika ut rodret såpass mycket att det gick att lyfta av från axeltappen i bottenfästet.

Det var just axeltappen i bottenfästet som orsakade det största glappet. Dels glappade själva tappen i det halvt bortvittrade materialet i fästet, och dels så glappade tappen i det för stora hålet i rodret. Tappen är gjort i koppar ser det ut som, och gick att gänga ur neråt och materialet under sprack och ramlade bort som om det vore ruttet trä nästan. Frågan är hur man ska lösa detta.  Antingen försöka få en ny tapp svarvad i större storlek eller försöka sätta nån tunn nylon bussing som fyller ut glappet. Här är en video som visar glappet: 

Bilden uppe till höger är tagen underifrån efter att vi gängat ur axeltappen. Materialet innanför metall bygeln verkar ha vittrat sönder så det måste bytas ut.

Länkar till bildgalleriet istället för att lägga upp enskilda bilder.  http://www.maringuiden.se/u/Bjorn86/;action=fotoalbum&id=6661

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte återanvända tappen heller, den skära nyansen beror på avzinkning. Alltså att zinket i gulmetallen korroderat bort så legeringens koppar rödfärgar. I denna tresidiga LÄNK syns fenomenet tydligt på bilden vid 14-nov-2010, kranens sprödhet beskrivs som crumbled like tortilla chip.

Fast hur fixas problemet på bra och billigt vis?

Vet inte, men är benägen att använda rostfritt syrafast stål och en nylonbussning. RF är väl starkare än marinbrons så att nylonet inte bidrar till hållfastheten gör inte så mycket. (Försökt köpa nån spillbit rundstång som tapp och en bit rör att plasta fast som hylsa åt nylonbussningen. Kanske även hittat en bit nylonrör hos nån plastfirma och låtit svarva till ett par extra bussningar att ha i bakfickan.)

Fler förslag ...?

post-10006646-1394237697,7907_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...