Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Coffie

Koppla in 12 volts kylskåp

Rekommendera Poster

Hej alla

Har nu suttit och sökt och läst om 12-voltssystem här på forumet. Måste säga att jag är väldigt imponerad av all kunskap.

Nu till saken. Vi köpte en Maxim 26 för några veckor sedan. Tyvärr funkade inte det gamla kylskåpet i båten utan vi köpte ett 62 liters Vitfrigo på kampanj.

Tänkte då såklart koppla in detta. Till den gamla kylen fanns det 2 st direktkopplade kablar samt en stickkontakt. 

Jag tog då för givet att de 2 direktkopplade var för 12 volt. Men när jag mätte med multimetern så visar det inget. Allt strömnycklar igångvridna, säkring i skåpet kollad men ingen ström.

Så hur gör jag nu? Har lokaliserat brytarpanelen. Kan jag koppla in en 6mm2 kabel där

för + och sen en kabel driekt på batteriet för -? 

Vad bör jag tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en länk till en manual på ett liknande kylskåp.

http://www.byggplast-batprylar.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/ArticleDocuments/Vitrifrigo%20manual_2.pdf

Kolla alla säkringar och att du verkligen har ström fram i kablarna till skåpet. och att btteriet är laddad....Börja så.

När du väl ser att det fungerar kan du dra dit rätt dimension på kablarna så får du mindre förluster. Kolla även att du har en säkring så nära batteriet som möjligt eftersom du sannolikt inte har/eller skall ha en huvudbrytare mellan batteriet och kylskåpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Du säker på att det gamla kylskåpet var trasigt ? 

Om det nu inte fanns nån ström i kablarna kanske det är där felet ligger.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gamla var sönder. Testade på gasol och jag tog även hem det och provade på 220. Antagligen hade freonet läckt ut.

Jag bör då dra ny kabel från brytarpanelen samt direkt ftån batteriet för jord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt brukar man väl ha nån form av minusplint vid säkringspanelen. Det är ju lämpligt att ansluta plusen på avsedd säkring och minusen på plinten intill. Drar man trådar kors och tvärs blir det till slut väldigt rörigt och ologiskt. Det brukar va så i gamla båtar - rörigt och ologiskt.

Man kan naturligtvis lägga kylskåpet direkt på batteriet via en säkring och ansluta minusen där också.

Jag hade tagit reda på var 12 Voltsmatningen till kylskåpet kommer från, men kanske även bytt ut ledningen till en 2x6mm2 förtent kopparledning. Alla ledningar som man darr nya i en båt skall va förtenta, för att undvika Svarta döden. Brukar aldrig lägga klenare ledningar än 2,5 mm2 i ett 12 Voltssystem.

När du skriver Till den gamla kylen fanns det 2 st direktkopplade kablar samt en stickkontakt. kommer jag att tänka på det kylskåpet jag har. Det är ett kylskåp med en lite ovanlig kompressor. Den går dels på 12 Volt och dels på 230. När jag annsluter landström kopplar skåpet över på 230 Voltsdelen och när spänningen försvinner går skåpet på 12 Volt Skåpet dra ca 50% mer på 12 Voltssidan än ett nytt kylskåp med kompressor utan några finesser som AUS och vattenkylning mm. Skåpet fanns tydligen även i ett system med gasoldrift.

Trodde till att börja med att det var ett absortionsskåp, och hade tänkt byta ut det, men när jag fick reda på vad det var för skåp lät jag det få en tjangs. Efter 5 år har skåpbytet hamnat långt ner på prioriteringslistan trotts att det drar en del ström när jag seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog ett absorptionskylskåp (som fö inte innehåller freon). Att byta det till ett kompressorskåp var nog bra, absorptionskylskåpen drog väldgt mycket ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått det till att funka nu. Bara lite småplock kvar. 

Men visst är det en faslig röra med elen i båten. Jag har precis köpt den så får väl försöka reda upp härvan efter hand.

Tack för er medverkan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...