Gå till innehåll
onsdag 01 maj 2024
Svartviken

Ankarspel, udda montering...

Rekommendera Poster

Jag kommer nog på sikt att byta båt till en 8-9m snipa och klurar redan på roliga problemlösningar för båten jag ännu inte har!

 

Vad tror ni om följande? Man monterar ett bandankarspel så långt för ut som möjligt. Från fören till aktern monteras ett rostfritt rör längs skrovet eller annan lämplig väg. Givetvis får man ta och bocka till röret så att det tar en bra väg. Rostfri kätting i samma längd som röret (i det här fallet kanske 6-7 meter) fästs mellan ankaret och bandet, gärna en rejält tung kätting. Kättingen ska alltså löpa inuti röret. Lämligt klys och ankarrulle monteras vid mynningen på röret i aktern.

Tanken med monteringen är ett problemfritt släpp / intagande av ankaret. Ingen övergån mellan lina/band och kätting. Inte heller en hög med kätting som kan kinka. Sannolikt en ganska tyst process dessutom. Bra, tyst och problem fritt!? Eller?

Vilka eventuella problem har jag missat, någon som rent av har erfarenhet av en sådan här lösning?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om när du går i lite sjögång.

Har också funderat på en liknande montering fast bara 2.5 meter från aktern. Röret jag tänkte är ett 50 mm plaströr typ SRS - såna som elverket lägger uppe på berget. Invändig dragning i akterruffen, men jag har nog gått från den iden. Bandankarspel är ganska dyra - ock banden ........

Just nu funderar jag på ett typ sånt spel som på bilden. Monterat på skarndäck ca 3 meter från aktern.

Blyad lina hade varit ett alternativ men jag är tveksam.

Kätting hela vägen med nån form av plaströrsstumpar påträdda och fastsatta på den delen av kättingen som normalt ligger på däck - för skav och skarmmel.

Alterativt ersätts kättingen på däck av en grov lina från anlarspelet till ankaret.

Fast jag har inte tänkt klart ännu.

post-945-1394237662,6339_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid lika kul med folk som klurar ut fiffiga lösningar. Ett problem jag tror du stöter på blir friktionen mellan kättingen och röret. Vad kommer hända när du trycker på droppknappen? Du kanske får dra ut ankaret för hand någon meter innan tyngden drar ut kättingen...💡

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Svartviken har inte svarat så vi vet inte om han läst svaren här.

Men kära Svartviken Innan du gör något alls. Ta ett rör och dra en kätting genom den.

 Sedan kommer du inte att fundera vidare på det hela. När kättingen har kinkat och låst sig inuti röret så kan man inte dra ut den ens, ankarets egen tyngd kommer inte att räcka till.

Förutom allt slammer och rassel så kommer  skarven mellan kätting och lina kräva väldigt grovt rör. Å anakarolina lina, platt-lina? Huga, Svår att knyta förutom alla andra nackdelar.

Mitt förslag är att köp båten om du gillar den. Kasta i ankaret från aktern, det är placerat där tydligen. Om du sedan vill ha den i förn så tar du ankarlinan i handen efter det har fäst och drar den utanför ev, vant-stag och går med den till fören och knyter där i någon lämplig knap. Vips så har du ankrat från fören. Enkelt. Så har jag gjort i många år å spart mig ett ankarspel i fören.

Det brukar ju vara lugnt när man ankrar så det är okej. 

Men blir man äldre och ankaret känns tungt så kommer även jag att skaffa ett ankarspel i fören. Då blir det troligtvis med el och fjärrkontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...