Gå till innehåll
måndag 01 september 2025
gudden

Gear Oil och Gear Lube

Rekommendera Poster

Hej

Upptäckte idag när jag skulle konservera motorn att jag istället för växelhusolja (gear Oil) istället hade köpt något som kallades för Lube Oil. Upptäckte misstaget när jag såg att den var blå.

Vad är skillnaden på Gear Oil och Gear Lube? Båda är SAE 90. Går det bra att använda Gear Lube istället. Den var dessutom dyrare än den växelhusolja jag brukar köpa

Tacksam om någon vet

Hälsningar

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker, kan det vara samma skit; olika fabrikat? Alltså, samma grej fast namnet varierar beroende på tillverkare? Vilket fabrikat har du köpt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på vilka olika tillsatser som finns i oljan, i en del oljor med samma viskositet är det olika tillsatser, och en del plaster o ringar klarar inte tillsatserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du byter till rätt olja eller kontaktar en marinfirma  och frågar innan du häller i oljan. Det skulle då jag gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nordamerikanerna kan  ibland kalla olja för lube (lubrication). Detta i sig betyder alltså ingenting. Antar att du har en Mercury eller Mariner:

http://www.quicksilver-products.com/water/outboard/lower-unit/  

Man skiljer på API GL-4 och GL-5 specade växellådsoljor. Vet inte vilken typ detta, är men jarb har tidigare påpekat att åtminstonne  vissa Yamaha inte tål GL-5. Generellt brukar GL-4 också rekommenderas till motorer med elektrisk växel. Tror bara detta bara fanns på 60-talet och möjligen tidigt 70-tal. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har faktiskt en Yamaha. Jag tror jag köper ny olja. Vill inte riskera något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du kan använda denna olja om de är qvicksilver är den blå så är det hig performance bästa oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...