Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst MaxSchmeling

Från Stprebrovarvets arkiv

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Har fått lite bilder från Storebrovarvets arkiv och frågan blir då denna; vilken ska bort?

post-10024382-1394237661,3819_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Du e för go´, kossor! Svarte petter i det här fallet är precis den där Uniship-båten. Du såg väl första Göta kanal-filmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha det var liksom det som var meningen hehe......cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är Uniship en 31 Baltic men det festliga är att man la på bensin-V8 ljud i en sekvens... 😎

 

Ligger förövrigt en 31 Baltic i Långedrag med just namnet Uniship - klockrent...!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att Storebro 31:an är en av de snyggaste plastbåtar som byggts. Uniship versionen med framåtlutad targa är dessutom den snyggaste i min meningsmiley! Sen är det kanske inte den mest välplanerade båten(då tänker jag närmast på sittbrunnen),men vem bryr sig om det om den bara är riktigt snygg på utsidanwink!!

Sen att jag är  uppvuxen i Västervik där min far dessutom jobbade på Storebrovarvet gör väl att man är väl lite färgad i sitt tänk. Mer välbyggda båtar får man leta efter.

 

/ Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ja, vad kan jag säga mer än att du har helt rätt. Just originalmodellen, Baltic utan hardtop, är den snyggaste modellen. Vi har ju hardtopversionen och den är ju praktisk på alla sätt och vis. Man kan givetvis rangordna det praktiska på många sätt och vis och visst kan jag också hålla med om att layouten i sittbrunnen kunde varit bättre. Å andra sidan kan man faktiskt bygga om den så att den blir perfekt...

post-10024382-1394237662,5525_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju verkligen hoppas att Storebro kan komma på fötter nu med nya ägaren. Speciellt när framtiden för Nord West som borde vara största konkurrenten fortfarande verkar oviss iaf när det gäller nyproduktion. Så borde ju fältet vara öppet för Storebro att ta sig tillbaka. Modellerna de har är bra men det behövs ett skrov på knappa 40 fot med ett par olika modeller på. Samt självklart att man är med på mässor mm igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Där håller jag fullständigt med dig. Man skulle till och med kunna tänka sig modeller från 31 fot och uppåt, kanske en moderniserad 31:a. Fast vi älskar vår från 1977 heart

post-10024382-1394237663,1732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 fotare verkar ju bara lönsamt för de med riktigt stora volymer, Bavaria mfl så det blir nog svårt även om man vill. utpriset till kund blir nog fr högt helt enkelt. sedan undrar man ju lite vilka resurser den som köpte Storebro verkligen har. Vad jag förstått så har man inte/är inte beredd att stoppa in några jättepengar för utv av nya modeller direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tyvärr så ger jag dig nog rätt i din analys. med tanke på en sviktande båtmarknad och ett sviktande båtintresse så sker nog inget på den fronten. Däremot tycker jag mig känna en annan vind blåsa kring Storebro som företag och istället för motvind känns det ändå som aningen mer medvind. Storebro som företag och koncept lär sig nog kryssa bland grynnor och skär... förhoppningsvis.

Läser att Najad skall skiljas från NordWest av den nye ägaren Gillholm. Undrar hur det ska gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att man lägger Najad i ett separat bolag som man sedan säljer alternativt likviderar om ingen vill köpa.

Ang. Storebro så tror jag ändå att det finns en marknad, märket är forfarande kännt och är byggkvaliteten den samma som tidigare så kan man nog sälja en liknande upplaga som NW gjorde sista åren 30-35 båtar typ. Vilket borde vara ekonomiskt försvarbart. NW sålde ju ok men gjorde en del fel på sidan om. Köpet av Najad som man dessutom lade i samma bolag som NW, för stor kostym med massor av säljare och stor arbetsstyrka i övrigt. Samt det för likviditeten säkert mycket ansträngande inbytesprogrammet.

Lyssnade över axeln på lite branschfolk som snackade NW på Allt på Sjön. Alla verkade överens om att båtarna och den delen var det inget sstörre fel på. Det var hur bolaget sköttes som gjorde att det gick åt pipan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att Storebros design är så bedagad så båtarna bara attraherar 70+. Hur ska man överleva när dessa övergår till rullator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med dig, jag är 45 + och tycker att de flesta båtar idag ser ut som en upp och nervänd tvålkopp, och alla ser likadana ut. Targabåge. rund på däck inga skarndäck osv. Storebro ser ut som en båt ska göra iaf. Tror att om några år har de flesta tröttnat på targabågen avsaknad av skarndäck, finns ingen skillnad i princip på de amerika tillverkade modellerna. Jämför en regal och en askeladden ser väldigt lika ut. Bedagad eller inte det är en snygg båt klassisk stil som inte går ur mode.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Nja, att designen är bedagad kan jag inte hålla med om men vad jag däremot kan hålla med om är att det nya segmentet ser ut som vilket fabrikat som helst, more or less.

post-10024382-1394237665,989_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att båda de sista fly-modellerna 395 och 465 ser helt ok ut även idag. Klart snyggare än NW iaf. J32/34 är det heller inget fel på. Med vissa modifieringar tror jag att det är en modell som helt klart skulle gå att sälja även idag. Tyvärr blev den ju ointressant iom att Storebro inte fick tillverka något under dryga 40 fot när Nimbus kom in och bestämde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Den är ju ett måste smiley ha objekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kan ju bli ett helt koncept...

post-10024382-1394237666,3045_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...