Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
labbibia

Dunka Dunka?

Rekommendera Poster

Torrsättningen närmar sig med skrämmande hastighet. Jag har ju sett på klubben att väldigt många segelbåtsägare väljer att hänga vattenfyllda plastdunkar (därav den vitsiga rubriken :-) ) för att hålla pressenningen på plats. Jag förstår tanken med detta, men funderar på om det finns andra bra sätt för oss som är dunklösa? Eller är det hög tid att börja ragga plastdunkar?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då, finns flera bra varianter. PET-flaskor, inte helt fulla, t ex. Coca Colas är lite kraftigare plast i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så dumt i vissa läge. Man kan få en punkt att fästa i pressäningen där det inte finns nåt att fästa i. Fäster man i vaggan skall man inte fästa i stöttorna - men det visste du.

Förr hade jag möjlighet att få 25l dunkar som varit bensin för motorsågar och andra små maskiner, på. Brukade ta vara på såna emellanåt.

post-945-1394237660,3672_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffade mig ett lager genom att gå in på en lokal OK-mack i närheten och fråga. De hade en halv sopcontainer med tomma dunkar. (Spolarvätska, batterivatten m.m.) Gratis var det ocksåsmiley. Sedan dess har jag börjat spara tomdunkar med f.d gräsklipparbensin, spolarvätska, lacknafta etc. eftersom omättningen blir ganska stor. Materialet bryts ner och blir sprött ganska snabbt, troligen p.g.a. UV-strålningen. 

Mvh/Sea  Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vattnet i dunken frusit till is och dunken slår mot båten är inte roligt. Man kan i stället ha kappellstroppar av gummi som hakas på krokar på en stadig planka. Plankan spänns sedan ner mot pallbockarna med spännband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas regler om att man absolut inte får förankra presenningen i pallbockarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att lösa med alkohol.

Nej detta är inget inlägg i diskussionen om 0,2 lagen.

Jag blandar ut med lite spolarvätska så inte vattnet fryser och hänger dunkarna så långt ned att dom inte kommer åt båten. Med lagom stora dunkar får du även en ryckdämpare på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag körde med dunkar (eller, PET-flaskor) hade jag så långa snören att de inte dunkade i skrovet. Ny har jag båthus och slipper en press direkt mot båtens skrov.

 

Jo, förresten - behåller du fendrarna på, så ventilerar det fint och pressen skaver inte mot båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med 25-litersdunkar och ställde den helt enkelt på backen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ifall man fyller dunkarna m sand/ ev fint grus blir 5l dunkarna ngt tyngre o kan stå nära backen. Jag hade tidigare glykolblandning, men någon vandal bytte mina mot bara vatten så dunkarna frös sönder, o flaxa för vinden när tempen steg över 0. Därav byte till sand                      facil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller man dunkarna till 80% och sedan inte drar åt korken ordentligt, så fryser inte en plastdunk sönder. Det gjorde i alla fall inte mina, när jag använde metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla bra svar. Petflaskor borde göra jobbet, även om det innebär att kapitalet i dem blir låst hela vintern. ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste göra dig besviken. Etiketterna brukar ramla av, så de tappar i värde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min erfarenhet av dunkar är att använda dunkar som det har varit olja i, typ Biltemas blåa. De håller år efter år.

Vita dunkar, tex f ör vindrutespolarvätska el batterivatten, förstörs snabbt av solen, blir spröda och spricker sönder.

Ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...