Gå till innehåll
onsdag 01 maj 2024
530DC

Gasolhink

Rekommendera Poster

Hej!

Hur förvarar ni er reserv gasol flaska.

Själv har jag en 2 kg som jag behöver förvara i båten.

Jag har funderat på att skaffa en vinjäsningshink med tätslutande lock och

sätta på en skottgenomföring i botten för att dränera ut genom skrovet med slang ifall det blir något läckage på denna.

Mina frågor är ifall jag bygger ett sånt billigt allternativ till gasolförvaring (reservflaska som ej är ansluten), den flaska som används står i riktig dränerad hink och är ansluten.

Behövs det en inlopps slang utifrån skrovet till överkant hinken också för att få ett ventilerat utrymme i hinken?

Finns risk med statisk elektrisitet med plasthinkar? det är ju gasol i hinken så den risken vil man ju inte ha.

Annars tycker jag detta verkar vara ett väldigt ekonomiskt alternativ för ett bra förvarings utrymme, det finns ju 10 liters hinkar som skulle passa fint:)

Va tror ni om denna idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter klokt. Har själv en gammal överbliven gasolhink i stål som jag inte monterat än, men har tänkt som du. Tills vidare har jag extraflaskan i en vit plasthink under sittbrunnsborden i sittbrunnen.

Tror ingen rekommenderar att man har en full gasolflaska i botten av någon stuv, även om riskerna säkerligen är minimala. Läcker ventilen (mot all förmodan) måste det ut från båten helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasolhink tätslutande med lock och bottengenomföring finns att köpa på Hjertmans. Vit hink komplett med slang 698 : -. Synd du bor så långt bort annars hade du kunnat få min, jag har slängt ut gasolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...