AndreasAn 9 Postad 11 September , 2013 Är det någon som har koll på, eller kanske tom har erfarnhet av, att byta ut en Yanmar 2GM mot en 3GM? Det jag tänker på är motorbädden, om den behöver bytas helt eller kan konverteras på något smidigt sätt. Funderar på att byta ut min 2GMC mot en bättre begagnad 3GM30F för att få mer välbehövliga hästkrafter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 September , 2013 Finns installationsmått i dessa handböcker, 2GM respektive 3GM30. Skulle först jämfört dessa mycket noggrant sinsemellan och med verkligheten för att slippa dyra överraskningar. Sedan försökt kontrollera att även propeller-installationen tål effektökningen samt att lämplig (folding?- )propeller ger önskat varvtal. Många parametrar, skulle nog tagit åtminstone litet hjälp av proffs ifall ovanstående verkar okej och innan motor inhandlas till Compis33:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 12 September , 2013 Nej det är så klart många fler parametrar att ta in i ekvationen, men byte av propeller hade jag definitivt räknat med. Är dessutom inte säker just nu på ifall det gamla drevet passar till den aktuella motorn så det är helt klart läge att utreda mer. Är ganska säker på att jag skulle klara av att utföra själva motorbytet själv men plastarbeten är inget jag kan göra så en lösning där inte hela motorbädden behöver byggas om/bytas ut hade varit att föredra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 12 September , 2013 Jag tror inte att motorbädden är det stora problemet, om du har Yanmars original motorbädd som sannolikt används för båda motorerna., samt om motorn har ett original SD20 s-drev med utväxling 2,62-1. Detta drev används sannolikt till både 2GM och 3GM seriern. Därför bör du kunna använda samma motorbädd och den kanske tom har förborrade håll framför befintliga främre motorkuddar som passa den nya längre motorn. Detta i kombination att du bör kunna använda gamla drevet gör den mekaniska installtaionen enkel. Det som du bör kolla förutom motorbädd och drev enligt ovan är att nya motorn får plats i motorummet. Har den färskvattenkylning och inte den gamla, är den nog både högrre och kanske bredare. Därtill är den nya motorn längre så det måste finnas plats förut. Om inte måste motorskottet flyttas fram på något sätt. En sak som lätt kan glömmas är om diametern på befintlig avgasslang också passar den nya större motorn,. Om inte bör den kanske bytas tillsammans med vattenlås, ljuddämpare om sådan finns, samt skrovgenomföringen. Men detta kan du prata med en Yanmarexpert om det verkligen skall behövas. Sedan måste du bedöma om befintlig bränsleledning klarar ett flöde som teoretiskt blir 50% högre. Att du sedan måste ha en större propeller det vet du redan. Detta låter krångligt, men det är det inte utan när du gjort dessa överväganen och bestämt dig att byta motor, kommer du att känna dig jättenöjd när det är gjort för man kan aldrig ha för stark motor i sin segelbåt vilken är min devis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 12 September , 2013 Har inte hunnit mäta ännu men jag tror att en större motor får plats i compis 33:ans motorrum. Den nya längden bör inte bli något problem i vart fall, finns ett par dm till godo baktill och en bit framtill med, det är i så fall bredden. Höjden tror jag heller inte stökar till det. Detta måste så klart noga kontrolleras innan eventuellt byte. Håller helt med om motorstyrkan, förstår inte alls hur man kunde montera in en 13 HK motor i en båt som väger 5 ton (!). Har aldrig lyckats komma upp i mer än knappa 4 knop. motströms i 10 m/s motvind går inte ens framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 12 September , 2013 Längden baktill har du ingen nytta av om du har s-drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 13 September , 2013 Insåg det med strax efter att jag skrev det =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 September , 2013 Finns en handbok även för S-drev skriven 2009, tyvärr med andra motorförslag än dina. HÄR dess propeller-storlekstabell. SD20 klarar tydligen upp till 30 vevaxelhästar vid 3600 RPM med 2,64 reduktion enligt specen HÄR. Tja, handbokens uppgifter och skisser får naturligtvis kollas noga men kan väl ändå underlätta litet i första planeringsstadiet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 13 September , 2013 Absolut, skall mäta i motorutrymmet noggrant i helgen och med hjälp av spec:arna försöka klura ut om kombinationen motor-drev skulle kunna funka samt undersöka lämplig propeller. Just nu ser det lovande ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 18 September , 2013 Så jag har mätt och funderat lite mer nu med hjälp av motorskisserna. Motorrumsmässigt är det inga problem att få plats med den större motorn, där finns gott om marginal så själva motorrummet kommer inte att behöva byggas om. Vidare så är det mycket riktigt större diameter på bränsleledningen och avgasslangen så jag kommer sannolikt behöva byta vattenlås, genomföring med mera men det ser jag som ett mindre bekymmer i sammanhanget. Vad som däremot är lite bekymmersamt är att motorbädden inte verkar vara tillräckligt lång för den nya motorn. Enligt skisserna sitter de främre motorfästena 80 mm längre fram på den nya motorn och som man kan se på fotot från motorrummet nedan så finns det inte 8 cm att spela på framtill i motorbädden. Eller tänker jag fel? Bifogar skisser.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 18 September , 2013 Skiss 3GM30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 September , 2013 Snarare 112 mm? Räknat från propellerns axelplatta skiljer även avståndet till de aktre fästena, d.v.s. 152 respektive 184 mm. Alltså främre fästena räknat från axelplattan: 152+275=427 respektive 184+355=539. Hur ansluts S-drevet, behövs/finns månne nån förlängnings-adapter för att anpassa de extra 32 millimetrarna a´la bilden? Eller är det jag som tänker fel? Verkar annars inte så besvärligt att förlänga motorbädden kan jag tycka, skulle plastat plus bultat dit förlängnings-klossar av nåt lämpligt material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 18 September , 2013 Om drevets adapterplatta,mot gamla motorn passar på den nya, behöver du nog inte bekymra dig om några förlängningar av denna. I stället borde du kolla om drevets axelkoppling passar in i nya motorn. Förlängningen av motorbädden är nog ett litet problem som kan lösas med att plasta upp en förlängning av den som inkluderar plattjärn som förankras i de gamla motorfästena i bädden. För säkerhet skull borde du kolla att vevaxelns höjd över främre motorfästen är densamma på båda motorerna, vilket de borde vara. Om inte måste höjden på de nya främre fästerna justeras i höjdled så motorn står plant när den skruvats ihop med det gamla drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 18 September , 2013 Skall undersöka adapterplattan mer i detalj! Plastarbeten i samband med förlängningen av motorbädden måste jag nog leja bort, har aldrig plastat något tidigare.. Hittade följande länk, som iofs avser en motor med backslag, men där man löst höjdproblemet genom att skapa distanser i ett material som kallas Delrin. http://www.omega34.dyndns.org/twiki/bin/view/Omega34/TipsNr10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 September , 2013 Finns även många manualer hos DENNA firma. Skulle provat ett mejl till dem, kanske har de lämpliga grejor eller möjligen avråder de av nån välmotiverad anledning. Länkens motorfundament är i polyester men ser ut att omfatta bara de aktre motortassarna, kanske finns nånstans färdiga förlängningar som skulle kunna passa? Bara en tanke men polyester är väl samma material som båtskrovet och borde vara lätt att plasta fast med hög hållfasthet.Haha, notera att de har alternativet Klantenservice innan du klickar på engelskflaggan. Undrar om klanten syftar på kunden eller på deras egen servicenivå? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 11 November , 2013 Nu är första delen i projektet klart, dvs gamla motorn är klar för urlyftning med kran i eftermiddag. Fortsättning följer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser