Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
gihe

Skrovbeklädnan

Rekommendera Poster

Hej,

Bilden visar en av väggarna i akterruffen på en båt vi hoppas köpa. Kan ngn kunnig här ,möjligen från bilden se hur stor del av jobbet som är kvar för att sätta upp ny skrovbeklädnad? Svår fråga jag vet, men vi har heller inte sett båten live ännu... Är kontaktlimmet borta? Om nej, hur får man bort det, slipa eller tvätta med något lösningsmedel? Träskivan bakom lampdelen går den bara att slipa och lacka eller ska det även sättas upp ngn beklädnad där?

Antar att sådana här frågor löser sig när man är på plats att se båten, men jag är otålig...

blushsmiley

post-10025460-1394237643,5312_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och här är bilden jag egentligen hade tänkt lägga upp...

post-10025460-1394237643,5783_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta jobb i våras på vår Albin 25. Det värsta jobbet var att skrapa bort allt gammalt skumgummi och lim. Jag körde med en styv stålborste och färgskrapa. Glöm limtvätt eller aceton, det blir bara kladdigt. Om det sitter lite lim kvar gör nog inte så mycket. Sitter det fast efter 40 år, så sitter det nog 40 år till. Jag köpte 3mm tjock beklädnad på Erlandssons som vi limmade dit.

Vi gjorde grovmallar av byggpapp som vi klippte till mattan efter, sen skar vi bort det som blev över på plats när vi limmat den. Det var ganska pilligt att få till i akterkabinen eftersom det är så trångt och man helst behöver fyra händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips moggep, har du möjligen några bilder på jobbet? Vore kul att se :)

Kan förstå att det är trångt att utföra arbetet i just akterruffen, antagligen därför just det arbetet är kvar på båten...

Någon som på bilderna kan se hur mycket som återstår på underarbetet? Är det skrapa och pilla som gäller innan det kuliga tar vid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga bilder till hands nu, men jag kan ta några vid tillfälle. Men det blev en väldig skillnad, båten känns mycket fräschare.

 

Jag tycker dina väggar ser ut ungefär som när jag ansåg mej färdigskrapad. Huvudsaken är ju att allt gammalt skumgummi är borta. Sen om det sitter lite limrester kvar gör nog inte så mycket. Klädseln är ju ganska förlåtande, och skrovet är ju ändå skrovligt i sej.

Jag har ingen DL, så jag har inget skåp i akterrffen. Det var bara en plywoodskiva mot aktern, som jag skruvade loss och skrapade rent.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore toppen att få bilder, du får gärna maila dem till mig om du vill vid tillfälle.

Vad valde ni för material? Vill gärna att väggarna ska bli lite isolerande och inte så kalla eftersom det kommer vara barnens krypin och sovplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpten den som ä 3mm tjock, utan skumgummi. De hade även en som var 5 mm tjock med skumgummi på baksidan, liknande den som sitter orginal. Personalen rekommenderade dock den tunnare eftersom skumgummit tydligen murknar och släpper med tiden.

Vi tycker att den är fullt tillräcklig som isolering, det enda man kan anmärka på är att solen kan lysa igenom den ligger rakt på. Vill du ha tjockare, kan du ju isolera med liggunderlag innan du sätter på klädseln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade bort limresterna med Biltemas grovrengörare art.nr. 20-234, på en vinkelslip med ställbart varvtal. Funkade bra. Jag har mina gamla skrovbeklädnader kvar, om du vill låna som mallar. (Förutsatt att du bor i sthlmstrakten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klädde om både fram och bak, tyckte nog det var betydligt lättare i akterruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quick & Dirty? Limma frigolit och/eller liggunderlag med sättlim. Sen är det lätt att limma matta på den släta och rena ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar :)

Ossy, bor och jobbar i Stockholm så lånar gärna dina gamla skrovbeklädnader om möjligt om och när det blir dags. Men varför har du dem kvar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför jag sparat dom. Tänkte kanske att dom kunde användas som mall nångång. Man sparar så mycket skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Håller med dig i din analys!

Förra vintern tog vi akterkabinen och det var pilligt men ändå kul. Just nu håller vi på med salong och förpik och toalett. Man kan nog säga såhär om detta moment; teoretiskt är det skitenkelt men praktiskt infinner sig olika problemställningar. Att malla först gör det enklare och sedan, inte att förglömma, var noga med limmets sättid. För tidigt och försent är skit.

Jag skrapade av limmet med färgskrapa och tvättade resten med aceton med bra resultat. Här är det viktigt att man får av så mycket lim som möjligt för annars blir det en enda klibbig smet = inget kul!

 

post-10024382-1394237644,0202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, hoppas den här tråden inte är helt stendöd.. Har en gammal Nimbus 26 från -80 där det är dags för att slita ner den gamla ulliga "heltäckningsmattan" då sambo klagar. Dock är det inget mögelangrepp eller nåt annat på den så jag tycker personligen det kan vara ett par år till, den har börjat släppa på sina ställen så det är lika bra att köra kanske. 

 

I vilket fall anser jag mig vara sista ägaren på båten så det behöver inte bli pedantiskt gjort, behöver klä om akter och förruff. Har ingen lust att skruva ner inredning, finns det någon quick and dirty lösning för en småbarnsförälder som inte har tid som största tillgång.. 

 

Har tänkt att skära ner den gamla beklädnaden och använda den som malll, sen skära den nya (5mm) utifrån de gamla mallarna, limma upp med Casco golvlim. Någon som har en bra gissning vad detta kan tänkas ta i tid? Tänker heller inte skrapa bort gammalt till döddagar utan nöja mig med stålborsten.. Kanske inte finns några genvägar här? Eller vad tycker ni? 

 

Tacksam

 

// J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, hoppas den här tråden inte är helt stendöd.. Har en gammal Nimbus 26 från -80 där det är dags för att slita ner den gamla ulliga "heltäckningsmattan" då sambo klagar. Dock är det inget mögelangrepp eller nåt annat på den så jag tycker personligen det kan vara ett par år till, den har börjat släppa på sina ställen så det är lika bra att köra kanske. 

 

I vilket fall anser jag mig vara sista ägaren på båten så det behöver inte bli pedantiskt gjort, behöver klä om akter och förruff. Har ingen lust att skruva ner inredning, finns det någon quick and dirty lösning för en småbarnsförälder som inte har tid som största tillgång.. 

 

Har tänkt att skära ner den gamla beklädnaden och använda den som malll, sen skära den nya (5mm) utifrån de gamla mallarna, limma upp med Casco golvlim. Någon som har en bra gissning vad detta kan tänkas ta i tid? Tänker heller inte skrapa bort gammalt till döddagar utan nöja mig med stålborsten.. Kanske inte finns några genvägar här? Eller vad tycker ni? 

 

Tacksam

 

// J

Hur gick det för dig Thule, jag har visst inte varit inne här på ett tag :( Jag själv slet ganska manga kvällar I akterruffen för att få bort allt lim, på några svåråtkomliga ställen gav jag upp bara det var hyfsat rent. Om man inte tar bort limmet så tror jag att resultatet blir ganska ojämnt men om ni nu är sista ägare på båten så är det viktigaste att ni själva blir nöjda :)

 

Något jag refleketerade over då vi övernattade var att väggarna blir kalla och fuktiga även om vi inte köpte den tunnaste skrovbeklädnaden, men kanske blir det så för alla?

 

Upplimningen gick fort, tog någon time, jag satt och tryckte lite extra då jag insåg att jag nog tog för lite lim... bara hoppas att det håller, snyggt blev det iaf :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...