moggep 27 Postad 6 September , 2013 Hej, Jag har planer på att montera en dieselvärmare till nästa säsong, men är lite fundersam på placeringen. Insidan av skottet på styrbordssidan är redan upptaget av septitanken som jag monterade i våras. Jag funderar på att sätta värmaren långt ner och fram i stuvfacket på styrbordssida. Förbränningsluften tänkte jag hämta från motorbrunnen. Tar man friskluften utifrån genom en skrovgenomförning? Hur har ni andra som eftermonterat värmare gjort? Gärna en bild eller två om ni har. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 7 September , 2013 Ingen??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 September , 2013 Nu har jag ingen Albin 25. Fast jag var faktiskt på öppet hus i Albin Marins gamla lokaler i Kristinehamn idag. Monterade en Webasto Air Top 2000 ST dieselvärmare för luftburen värme http://www.ssbilbehor.se/webasto-2000-st--marin-installationssats-p-1195-c-230.aspx i min båt för några år sen. Den optimala placeringen är inte helt enkelt. Det är många parametrar som man måste ta hänsyn till. Har även jag akterruff. Då hade jag motorn och motorrummet under sittbrunnen mellan akterruffen och däckssalongen. Satte värmaren i motorrummet på skottet mot akterruffen. Förbränningsluften tog jag i motorummet, Friskluften i ett av facken i sargen i sittbrunnen. Avgasslangen fick jag kompromissa med och skarva och dra under durken i akterruffen och släppa ut på aktern. Inte den perfekta lsningen, men nästan den enda tänkbara. http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vinterjobb-2008-2009-varmare.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 7 September , 2013 Det vanliga är att varmaren tar luft från utrymmet under skandäck. wallas 1800 rymms precis ovan septiktanken det är en vanlig setup Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 8 September , 2013 Hur menar du då? Tar du friskluften inifrån båten, eller genom en ventil i skrovet? Jag har min septitank till höger om förarplatsen, i skottet under skarndäck. Ovanför den går luftkanalen till akterruffen. Möjligtvis att värmaren kan få plats under septitanken... En dieselvärmare får/bör väl inte placeras i boutrymmen i båten? Och toan är ju i ruffen, så den går ju bort isf. En wallas fotogenvärmare tänker jag inte utsätta mej för igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 10 December , 2013 Lyfter min gamla tråd lite. Jag har nu kommit lite längre i planerna på min installation av värmare, Jag har köpt en Eberspächer D2 värmarsats på ebay, som jag ska komplettera med lite slangar och genomföringar. Tänkte leda värmen både till förruffen och akterruffen. Är det en bra idé att ha ett spjäll i förgreningen så att man kan justera flödet? Misstänker annars att det kan bli på tok för varmt i akterruffen, då den ju är mycket mindre än förruffen. Sen åter till min fråga om luftintag. Kan jag ha intaget i styrhytten, eller måste man ta luften utifrån? Den är ju trots allt ganska ventilerad även när kapellet är uppe. Jag menar alltså inte förbränningsluften, den kommer jag att ta från motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 11 December , 2013 Du skall absolut ha ett spjäll för att styra varmluften. Har en nästan likadan båt (Albin 82) där jag monterat en D2:a som ersättning för en Webasto så slangar osv. är där som orginal. Värmaren sitter i skottet till höger om inre styrplats åtkommlig utan att riva båten. Du kan mycket väl ta tilluft från sittbrunnen och förbränningesluft ifrån skottet där du monterar värmaren men sätt INTE värmaren i boutrymme, den låter en del i sig själv och bränslepump. Får du inte plats med värmaren ovanför din septitank, antar att du har bränsletank under din septitank? Närhet till denna är ju praktiskt om motor och värmare skall dela bränsle. /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 11 December , 2013 Jag har kikat lite, och en möjlig placering är under septitanken. Dieseltanken sitter babord om motorn, men det blir inte så långt att dra en slang. Alternativt kan jag montera den under någon av durkarna i styrhytten, men då måste den monteras liggande, så att stosarna för avgas och förbränningsluft hamnar vågrätt istället för nedåt. Men det verkar ju gå bra enligt manualen om jag inte missuppfattat nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 12 December , 2013 Du bör nog kolla så du får fri väg för slang till de ställen där du bäst placerar värmeutblås både i akterruff och i förpik. I akterruff har jag ett spjäll så det går att reglera flödet med och ett spjäll som jag når från styrplats för reglering hur mycket som går till ruff / sittbrunn. (har även ett utblås på fötterna vid styplats. ganska trevligt under gång när man ser övriga iklädda dyra rengnställ och sydväst, det är ju inte sol och blå himmel hela tiden) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser