Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
Gäst MaxSchmeling

Uttag ombord?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Vi har x-antal uttag ombord och alla är i grå vacker öststatsdesign med det där fjädrande locket. Nu sitter dessa ej synliga så utseendet gör inte så mycket men vi måste dra el till en inbyggd mikrovågsugn och då tänkte vi sätta ett uttag också synligt i pentryt.

Kan man och får man och bör man (???) sätta en vanlig försänkt dosa med ett uttag i eller måste det vara en speciell sorts uttag, typ det där öststatsaktiga som vi redan har.

post-10024382-1394237641,35_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

??????????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du törs fråga sånt här. wink

Det är konstigt att ingen förståsigpåare har knäppt dig på näsan och sagt att vet du inte det så har du inte nödig kännedom, och får således inte göra såna installationer.

Jag har inte nödig kännedom, så ta mitt råd därefter, men jag hade nog satsat på nåt som är IP44 klassat även om de sitter torrt och fint inne i ruffen. Sen om de finns i östatsdesign vet jag inte. Du kanske kan måla dem gråa? cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för speciellt med dem du har, mer än att du tycker de är fula.

Skönheten sitter som bekant i betraktarens ögon.

För mig är det uttaget helt ok. Fult tycker jag att det är om man har utag med olika utseende tex i samma rum - eller att de sitter snett.

För elinstallationer i båtar behöver väl inte utföras av behörig elektriker - dessvärre. 

Det behövs det i vanliga hus, men det är många som kladdar själva ändå. Ofta räcker det att komma in i ett rum med utvändig kabeldragning för att man skall kunna se om nån har kladdat själv.

http://www.byggahus.se/forum/el/6548-snygga-eluttag.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tror att du läser min fråga som fan läser bibeln smiley Att jag frågar betyder inte alls att jag kopplar el själv för det gör jag inte. Däremot kan jag dra rör och borra upp för dosor och sedan ge uppdraget till en elektriker.

Dessutom kan det vara intressant att veta, rent allmänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det var nog jag som tolkade in mer än vad du menade i inlägget. Men det var ju ändå rätt lindrigt mot vilket svar du kunde ha kunnat få av nån annan. wink

Själv skulle jag gärna vilja veta, rent hypotetiskt såklart, vilken installationskabel som lämpar sej bäst för dragning av 240V i båt. Är FK tillräcklig flexibel, eller ska man ha nån som är mångtrådigare? Återigen, jag frågar bara av ren nyfikenhet, och ber samtidigt Max om ursäkt för att jag styr tråden i fel riktning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Du styr skutan åt helt rätt håll, din fråga undrar också jag över.. .eh; ja du förstår!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, så man kan speca offertförfrågan till elektrikern. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Offtopicvarning

Läste om Albin 25:an i senaste numret av Praktiskt Båtägande, tror jag den heter. Fin båt med bra utrymmen. Hur länge har ni haft er?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är andra sommaren vi har henne, så vi håller på och grejar och fixar så hon ska bli våran som vi vill ha henne. Visst är det ganska bra utrymmen trots att det är en ganska liten båt. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför bara hypotetiskt?

FK har för få trådar för installation i en båt. Dessutom bör ledarna va förtenta.

När jag bytte ut ett par kablar i 230-voltsanläggningen på min båt i våras, samt satte in en landströmscentral, drog jag en gummikabel RDO? nånting. Talade om för chefen på den elfirma där jag bruka handla elmatrial vad jag skulle ha den till och hur många meter och fick med all sannolikhet det som passade bäst. Kan ha hetat RDOE. 

Sen la jag kabel i flexsslang som jag klamrade.  Om jag inte missminner mig skall det va max 0,5 meter mellan intaget och landströmscentralen. Är det längre skall man lägga kabeln i ett rör.

Kommer förhoppningsvis att hålla längre än den EKKJ som gick från intaget till första uttaget och där det blivit avbrott i en ledare.

post-945-1394237641,8527_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar toaen!

Tror du att det funkar med denna? Det står visserligen inte att den är förtennad...

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Gummikabel-RDOE-35454/

Eller om man är allergisk mot biltema...

http://www.elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f

Den ser dessutom ut att vara förtennad om man tittar på bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kabel är nog ok. Från intaget till landströmscentralen la jag 3x2,5 mm2 och även vidare till första uttaget. CEE - kontakterna får väl säkras 16 A. Med den yrkesskada jag har innebär en säkring på 16 A en kabel på 2,5 mm2.

Det är väl ok med Biltema, men om man som i mitt fall bara behövde 3 meter, har 12 mil fram och tillbaka till Biltema och dessutom alltid får bra rabatter hos firman i fråga så var valet lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man monterar eluttag som är försänkta och avsedda att sättas i en eldosa, så måsta man se till att ha en sådan dosa infälld i det skott man monterar i, i synerhet om det är ett stuvutrymme eller annat där man då och då är inne och rotar med händer eller föremål.

Annars komme rinte det tänkta beröringsskydet att uppfyllas. 

I många fall är det alltså enklare och säkrare att anväda utanpåliggande. Välj i så fall t.ex. ett brunt om det sitter på en träyta så stör det mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns  infällda bruna med täcklock.

http://www.vikingyachting.se

art.nr 44750 väggutag, 44571 täcklock, 44752 bakstycke.

Obs ej högsta/ojämn kval på täcklock, fjädern hoppar ur på en del.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

H07RN-F heter en av dom godkända kablarna i båt enligt ISO 13297. Den kabeln finns hos Clas Olson, Jula, Biltem mm i olika längder och är billig. Clas Olson hade bra sortiment med 1 kvadrat upp till 2,5 och från treledare upp till femledare.

Fintrådig och förtent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H07RN-F eller RDOE verkar vara olika benämningar på samma kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska de vara samma gråa uttag som övriga. Men man kan ju ge lite mer sovjetlook med en hammare och skära på locket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ok, lustigt! Det blir lite sämre med sökresultat när en artikel går under flera beteckningar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...