munkmannen 0 Postad 4 September , 2013 Hej Vet att ämnet diskuterats förut (2004) men det var så länge sen så jag tar upp det igen. Vill skaffa en styrpulpet för fiske. Skall ha båten i mälaren och den får vara max 195 bred då platsen mellan bommarna är 2 m. Skall inte åka längre än 5-15 min från där båten skall ligga i Sigtunatrakten så den kommer inte att belastas alltför mycket. Kommer att åka 1-3 pers max i båten. Vill ej ha mer än 15-20 hk motor. Båten får ej vara för dyr. Min fundering går om man ska investera i en ny båt som ej är för dyr (typ suvi 4180) eller hitta något gammalt 15-20 år (typ ryds 430/435 el cresent). Vid köp av den lite äldre båtvarianten så får man erkända märken som är välbyggda men ev problem med motor o dyl. vet inte om grejorna håller en vecka eller 5 år;) Har tidigare haft en Ockelbo B14 styrpulpet och den funkade utmärkt med en 20 hk yamaha och var lättplanande och bra. Vägde ej så mycket och väldigt lätt att hantera. Hade dock en massa år på nacken (80-talsbåt) och behövde en del kärlek för att leva vidare. Sålde den dock för att skrovet behövde fixas och jag inte hade kunskapen som behövdes. Köpte sedan en Tehri 6020 nordic 2004 med motor men den var alldeles för tung och det gick inte att åka 3 pers i den då den inte klarade av att plana. Aldrig mer en Tehri. Tidigare så har en del sagt att Suvi's båtar håller dålig kvalitet och är felbyggda men den tråden var från 2004. Önskar få lite mer info om det är något att ha och om kvaliten blivit bättre. Gärna konstruktiva svar! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 729 Postad 4 September , 2013 Har för mig att Suvi har bytt ägare under de senaste åren. Om kvaliteten numera vet jag inte mycket. Suvi-båtarna är vanligare i insjöfinland än ute vid kusten, något som kanske antyder att de är mer lämpade för skyddade vatten. Det lite lägre priset kommer sig från den enkla konstruktionen med enkelskrov och att insidan inte är gjord i en slät form, i stället är det rollad glasfiber med topcoat som är lagad på moduler som utgör säten och flyttankar. Kanske ett estetiskt problem för somliga. Å andra sidan ger den rollade glasfiberytan lite halkskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 4 September , 2013 Hur mycket hade du tänkt betala ungefär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
munkmannen 0 Postad 4 September , 2013 Så lite som möjligt men hittat en suvi 4180 för 25' för ny utan motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser