Benta 0 Postad 2 September , 2013 Har hittat en Mercury 90 hk -04 2 takt. Skulle vilja ha synpunkter om detta är en lämplig motor på min båt? Har en Lohi 585 HT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 3 September , 2013 Vad är rekommenderad max effekt på din båt? Jag har googlat lite men inte hittat info, men dom båtar jag har sett har haft från 70 till 115 hk så 90 hk borde ju va rätt lagom. Motorn du hittat är ju en ELPTO med förgasare, 1386 cc trecylindrig tvåtaktare. Jämfört med nya fyrtaktsmotorer drar den lite mer bensin, låter lite mer och går inte lika fint på tomgång. På pluskontot står att den är lätt (137 kg) och att det är klart bättre vridmoment och acceleration än en fyrtaktare med samma effekt. Riktigt bra snärt i dessa motorer, inte ens Mercurys nya Optimax tvåtaktare hänger med Är även en enkel robust konstruktion som håller länge och är lätt att reparera jämfört med nyare motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benta 0 Postad 3 September , 2013 Tack så mkt för ett bra svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkrokus 0 Postad 8 September , 2013 Hej! Jag kör med mercury optimax 75hp på min. Har lite stor propeller men kör 32knop och marschfart på 25knop. Dock med familj och packning känns den trött. Så boxen kommer åka till Lundins marin i vinter. 90hp låter som lagom med hp iaf. Tror Lohi har max 70hp som rekommendationfrån början vilket känns lite snålt. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moe8888 0 Postad 30 September , 2013 Hei, jeg har en lik båt, med 70hk yamaha, passer fint, men kunne ha vore noe støre, tror en 70-100hk passer fint. Min båt med 70 hk, gir 26 knop. Med hilsen stian, norge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser