Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
dynaflux

24 till 12 volt

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en ny båt där jag har börjat gå lös på elsystemet för att rensa upp. Två batterier är seriekopplade och går bland annat till en konverter som omvandlar till 12 volt. Därtill har man även kopplat in mellan batterierna för att få ut 12 volt där också (antar att det går till instrumentpanelen). Är detta helt förkastligt? Ska jag koppla om så att allt går via konvertern? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta ut 12V mitt på betyder att du bara använder ett batteri. Vilket inte känns så effektivt. Det är inte förkastligt, men du använder som sagt bara ena batteriet då.

Fundera lite på hur du vill ha systemet. De mesta i en båt brukar vara byggt för 12V så det är väl bra att ha det som huvudspänning till förbrukare. Vad används 24V till? Startmotor eller annat?

Om du inte kan bygga om till 12V (genom att parallellkoppla batterierna) för att du behöver 24V till något så koppla förbrukarna till konvertern.  OM konvertern är tillräckligt stor för att hantera lasten. Räkna på det först. Det kan ju vara så att föregående ägare inte orkade byta till större konverter och tog den enklaste kopplingen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska förklara hur det ser ut: det finns först två seriekopplade startbatterier - startmotor och generator är på 24 volt. De två förut nämnda batterierna är bara till för förbrukarna och de avskilda från startbatterierna med en isolator men går att koppla ihop med en brytare. 

Funderar på hur detta är gjort från början då båten var ny (för 43 år sedan).... hur fick man ut 12 volt till förbrukarna? Kan det varit så att förbrukarna var 24 volt? 

Hur standardkopplingen när man har dessa förutsättningar? Laddningsrelä, isolator, konverter, brytare osv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på utan att se båten och vilken utrustning som är inkopplad. Är den gjord för 24 eller 12V?

Låter som att du har en 24V båt. Då finns det säkert saker som är gjorda för 24V i den.

Problemet är ju VHF och annat som bara finns för 12V. Effektivast är ju en DC/DC konverter 24V till 12V för de saker som behöver 12V och låta resten vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kommit så långt så att jag sett om lampor och exv. mätarna i instrumentpanelen är på 12 eller 24 volt. Anar att allt ursprungligen varit på 24 V och att man succesivt eller delvis ändrat till 12 V.

Ska gräva mig djupare idag och se vad jag kommer fram till. 

Sker det inte en viss effektförlust i en konverter? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sker det inte en viss effektförlust i en konverter?

Jo. Det bästa är att ha batterier med rätt spänning. Men för en DC/DC konverter är förlusten bara ett par procent. Bästa valet om man har pengar och plats men inte kan få till laddning av 12V batterier.

Det finns (eller fanns tidigare) billigare 24V/12V konvertrar som var en serieregulator. Hopplöst inneffektiv eftersom den slänger bort 50% av överförd effekt som värme.  Ungefär som att köra fullgas på bilen och använda bromsen att reglera farten med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är inte helt ovanligt. Man använde 24V för att man fick hälften så stora strömmar och därmed kunde använda klenare kablar. Slitaget på kontakter mm blev mindre osv.  Från början var nog all utrustning för 24V, det var ju troligen inte så mycket. Många större båtar, arbetsbåtar mm standardutrustades med 24V- Men 24V marknaden var mindre och priserna på 24V grejor var högre, då var det många som fuskade med att använda 12V prylar. Men det har hänt en hel del, användningen av DC/DC-omvandlare har ökat markant. Många prylar går idag att köra på 10-32V, de innehåller en DC/DC-omvandlare som både renar och stabiliserar spänningen. Dessutom används ofta andra spänningar internt, tex 5V. Så gör tex Garmin. Danfoss kylkompressorer har alltid gått att köra på både 12 & 24V. Pumpar mm går ofta att köpa för 24V utan att det kostar mer. Undanget är ju de allra billigaste. LED-belysning går ofta att köra på 24V.  Bogpropeller, ankaspel är ofta samma pengar som 12V. Annars kan man köra på 12V, då med ett eget batteri som laddas från 24V-sidan. Sen, inte minst, DC/DC omvandllare  av sk Buck-typ kostar nästan inget, verkningsgraden ligger på 90%, i praktiken blir det nästan inga förluster om man tar med kabelförluster mm. Här är en omvandlare som ger 12V 5A för 40 spänn. Räcker det med 12V/2A och man inte behöver kappsling kostar det 14 kr 



Har man ett 24V system så ska man absolut använda det, fördelarna är enorma och idag är det både enkelt och billigt att hålla igång det.



Jag hjälpte till att fixa ett system på en båt.. Vi gjorde så att navigationsdelen fick en egen säkringspanel och all navigationsutrustning kördes på 12V. Vi satte en omvandlare på 10A, ställde in utgången på 13,6V och satte dit ett batteri 12V/7,2Ah som fungerar som nödsystem. Anledningen var att ägaren redan hade en både plotter och VHF som bara gick att köra på 12V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta ut 12V mellan batterierna i ett 24V system är inte att rekommendera. Man riskerar att med tiden och några djupurladdningar att förstöra det batteri man tar ut 12V från. Och när det skall ersättas hamnar man likväl att förnya det andra batteriet eftersom det är rätt viktigt att båda batterierna är ungefär likvärdiga i typ och kapacitet.

Om man vill lyxa till det riktigt så sätter man in en till generator parallellt med den ursprungliga som laddar ett eller flera 12 volts förbrukningsbatterier. På så sätt kan man behålla 24-voltssytemet för motorn och eventuella instrument som går på 24V samtidigt som man får ett separat 12V system för all annan utrustning. Med lite tur finns det lediga spår i remskivan på motorn.

Det finns också speciella batteriladdare som laddar 12V baterier från 24V. Kaske svårt och dyrt att hitta något med tillräcklig kapacitet.

Om du går omvandlarvägen så är det ett hett tips att kolla med någon som handlar med lastbilstillbehör. Som med allt annat så kostar kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all information och alla tips! Jag har börjat begripa hur det mesta är kopplat efter att krypit runt i skotten idag. Upptäckte att konvertern inte var inkopplad, kanske har den pajat men mer troligt har man övergivit den just pga. förlust (det var väldigt mycket kylfläns). 

Jag kunde konstatera att värmare, kylskåp och pumpar går på 24 volt men all belysning går på 12 volt. Under vintern kommer jag troligen att göra om allt till 24 volt och skaffa en ny konverter som jag bara kommer att använda till datorn och mobilladdare. 

En dedikerad generator skulle ju vara den bästa lösningen men det är nog alldeles för trångt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha flera, mindre, omvandlare istället för en stor. Anledningen är att dessa har tomgångsförluster så att verkningsgraden är hög när belastningen är hög men med minskad belastning så blir förlusteterna större. Det bästa är att sätta en 14 kr omvandlare i varje armatur.Belysning ska ju vara LED idag. Ofta kan man göra om befintliga armaturer genom att sätt in LED-lampor. Armaturen på bilden skulle kunna köras på 24V om de två LED-lamporna seriekopplas.

En dedikerad generator är en dålig lösning, du måste ha två separata elsystem med säkringar och allt. För att driva vad? Belysning? Allt annat går ju på 24V!

Moderna system, tex elförsörjningen i en basradiostation för mobiltelefoni byggs med 48V spänningsmatning. Sen finns det mängder med DC/DC-omvandlare för att gör om till rätt spänning. Detta ger bäst driftsäkerhet, ev problem separeras från varandra.

Det går att ta ut 12V från ett batteri i ett 24V system. Det används och fungerar. Det som sker är att man drar kapacitet bara från det ena batteriet så när laddning sker så kommer det ena batteriet att laddas för hårt och det andra för dåligt. Om det handlar om mindre strömuttag i förhållande till batteribankens storlek så är det inget problem. Men, priset på DC/DC-omvandlare gör att det är den teknik som används.

Det finns också speciella batteriladdare som laddar 12V baterier från 24V. Kaske svårt och dyrt att hitta något med tillräcklig kapacitet.

Nej det är väldigt enkelt, lösningen heter solcellsregulattor. Den gör precis det!

post-43065-1394237624,4925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac: det finns LED-lampor som klarar 10-30 volt (säljs i båttillbehörsaffärer) så det behövs ingen som helst omvandling. 

Det enda som jag egentligen behöver göra är att koppla om all belysning till 24 volt och byta ut glödlamporna mot LED. 

Den återstående frågan är var jag hittar en konverter från 24 till 12 volt. Den jag har är antik och kylflänsen skvallrar om verkningsgraden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns LED-lampor med inbyggd DC/DC omvandlare. I min gamla Hella-armatur fungerade det dåligt med LED-spollampor, men perfekt med G4-plattor. Ibland kan det löna sig att göra om lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden? Jag har insett att det finns ett ganska stort utbud av olika LED om man kollar i en båttillbehörsaffär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är av samma typ som jag har. Förbrukar de även när man inte belastar dem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva lysdioden vill ha typ 3,2V. Antingen kan gör om mha DC/DC omvandlare. Då brukar det oftast stå att de klara 8-30V. Om man kommer åt att se så känner man igen dessa på att det finns en liten spole. Alternativet är att ta ner spänningen med motstånd men då eldar man för kråkorna. Därför brukar man seriekoppla lysdioderna tre och tre, då ska de ha 9,6V och man behöver inte elda bort lika mycket. Dessa lampor är nästan alltid avsedda för max 15V. För ett tag sedan såg jag en LED-lampa märkt 8-30V men jag kunde bara se ytmonterade motstånd. Den går säkert att köra på 24V. En liten stund i alla fall.

DC/DC omvandlare köper man bäst från Kina via eBay. Sök på dc converter 24v step-down. Typen på bilden är vattentät, bra kvalitet kostar 100kr för 10A, finns för olika strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad din har för specifikationer.

Själv har jag en 10A Mascot som endast drar 5mA utan belastning. Har inte upplevt det som något problem hittils.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...