Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mika66

Koppla Gps och VHF-radio.

Rekommendera Poster

Ska koppla ihop en Lowrance Elite 5 DSI med en Lowrance LVR-880. Har NDC-4 kabeln men får det inte att fungera. Söker man på nätet hittar man lite olika förslag på kopplingar. Jag har testat det mesta utan resultat. Nån som har kopplat upp nåt liknande och har nåt tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du koppla ihop det med NMEA2000 nätverk behöver du nog komplettera med en grundsats för detta som innehåller diverse T-kopplingar och strömmatning till NMEA2000. Fick iallafall köpa en sån sats när jag kopplade in flödesmätaren. Alternativt kanske det går att använda NMEA183, är dock lite osäker vad som stöds på VHF:en.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har NMEA 0183, har kabeln från GPSen och kopplat den mot VHfen på alla möjliga vis men lyckas inte få till den. Såg precis på nåt inlägg att det sitter nåt motstånd inplastat i kabeln, ska testa med att klippa kabeln innan motståndet så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Det är lite tvetydigt i manualen på DSI:n.

Den gula från DSI är NMEA UT(+) och den kopplas till NMEA IN(+) Gul på VHF..

Sedan kan du koppla ihop skärmen på kabeln från DSI med den gröna från VHF

 

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testat gul mot gul och svart mot grön, funkar inte. För att komma åt skärmen måste man klippa kabeln före inplastade motståndet i NDC-4 kabeln. Ska testa det efter jobbet imorgon.

Återkommer med resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade gult mot gult och skärmen mot grönt, NADA!  Som du säger, instruktionerna är lite tvetydliga när man läser dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min GPS måste man aktivera NMEA-porten. Lätt att glömma när man håller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är aktiverad Kawa. Har gått igenom alla menyer i båda enheterna och allt verkar vara på som ska vara det.

 

Säljes!

Avklippt NDC-4 kabel! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Du har dubbelkollat att Tmp/Spd port är inställd på NMEA Output? Operator manual sid 15. Annars har inte jag några fler ideér.



Nästa steg är att löda på en 9 polig d-subkontakt (Gammaldags PC seriekontakt) koppla denna till en serie-USB-omvandlare och köra en hyperterminal i PC:n och kolla om och i så fall vad som kommer ut ur GPS:en. Men det känns som lite överkurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag antar att du kollat så att dom pratar samma hastighet (samma baudrate på enheterna)?

En enklare variant av Lods förslag med att se om den skickar signal, är att mäta med ett mätinstrument över ledarna och se om du får utslag (förändring) när den börjar skicka data. Ser du inget så tittar du antingen på fel ledare eller så har du inte lyckats få den att skicka något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick precis en ny beskrivning från Lowrance om hur allt ska stå och hur man ska koppla men det var inget nytt i den. Ska testa att kolla vad som kommer ut ur sladdarna. Får väl slicka på lite kablar i eftermiddag. Kan ju vara så att nån tråd är av i kabeln, även om det är en ny kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen allihopa, och speciellt du lods. Trodde jag gjort allt men hade glömt att slå om Tmp/Spd port  på NMEA. Nu funkar det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...