Gå till innehåll
måndag 23 februari 2026
seglarfralla

Folding proppan på eller av båt på land ?

Rekommendera Poster

Vågar man lämna på en treblading VP folding på under vinterförvaring eller skall man montera av och ta hem ? Någon som fått sin stulen ? Går det då på försäkringen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar aldrig kvar foldingen på min segelbåt, men oftast tar jag enbart av bladen och lämnar kronan kvar på drevet. Jag tänker som så, att det är bättre att jag demonterar än någon annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plocka av den själv, annars gör någon annan det för dig. Med åldersavdrag och självrisken är det inte värt att låta den sitta över vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort bladen gör jag och sedan på med fett på våren högst en dag innan sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon stjäl den på vintern så får du ersättning, visserligen med åldersavdrag, från försäkringsbolaget. Om du tappar ett blad, eller hela propellern när båten ligger i sjön får man ingen ersättning.

Jag resonerar så att risken med av/påmontering är att man inte får skruvarna att sitta tillräckligt bra, trots locktite. Och att man därmed riskerar att förlora propellern i sjön med allt elände detta kan föra med sig (förutom ingen ersättning). Vissa propellerfabrikat verkar ha lättare att lossna än andra. Bara i min bekantskapskrets finns betydligt fler som tappat propeller/blad än som fått dom stulna på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...