kossor 939 Postad 12 Augusti , 2013 Någon här som vet om det finns någon bra typ av antenn till radion, som man inte behöver borra och skruva fast. En typ av antenn som man bara lägger under skarndäck, och som ger bra mottagning, har hopplöst dålig mottagning med nuvarande antenn, en vanlig antenn inskjuten bland kablarna under skarndäck. Finns det någon typ av enkel antenn som liknar en kabel typ. Hoppas ni förstår vad jag menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Augusti , 2013 Det brukar fungera ganska bra med en lös bilantenn tycker jag. Att det inte fungerar för dig skulle kunna bero på att som den sitter instucken bland kablarna som du skriver. Kanske blir det nån form av skärm runt antennen då. Pröva med en lite friare montering. På min förra båt hängde antennen upp-o-ner på inne i en garderob och på min nuvarande ligger den lös på tvären bakom instrumentpanelen. I båda fallen fungerade det tillfredställande. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 13 Augusti , 2013 Har också prblem med radimotagningen. Har VHF antenn i masttoppen och en splitter för VHF/FM - troligen lite äldre modell. Är dessa dåliga, bättre nyare? Eller behäver man lösa der med enseparat radio antrenn- har haft det tidigare också och tycker alldrig det har varit perfekt. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 Augusti , 2013 Ja verkar som det är nåt som stör, körde kylboxen och då blir det störningar i radion, om störningsfältet kommer från antennen eller via kablarna. Tänkte börja med störningsskydd och antennförstärkare, få se om det blir bättre, men enklast vore om det fanns nån mjukvariant på antenn, anpassad för marintbruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Augusti , 2013 En FM-antenn är ju bara en bit kabel, egentligen. Att den ofta är en hård pinne är bara för att den ska kunna stå för sig själv. Prova med en vanlig mjuk kabel. Dragen så fritt från annan metall och så högt upp som möjligt. Upp i targabåge, under rufftaket, under skarndäck... Tjocklek spelar ingen roll. Detta gäller för mottagning. En VHF antenn för sändning måste ha exakta dimensioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Augusti , 2013 Vet inte om dessa tips är särskilt relevanta för nån av frågeställarna ovan, men men. Själv har jag en mantågsstötta som FM-antenn. [själva mantåget är av icke-ledande material, alltså inte rostfri vajer och det funkar tillräckligt bra i min lilla plast-kustseglare för att stoppa varje tanke på ändring. Stöttepinnarna råkar alltså i mitt fall vara elektriskt isolerade och dessutom ha genomgående skruv med mutter för enkel inkoppling, och som extra bonus ligger en av dem helt nära den gamla bilstereon.] Bara en tanke, kan en stötta/staketstolpe enkelt isoleras ... o.s.v.? Finns ett ofta upprepat tips på tillverkning av en enkel reservantenn för vhf HÄR, kan väl även få platsa i denna tråd. Den korroderar nog lätt men duger tydligen finfint som just reservantenn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 577 Postad 13 Augusti , 2013 Köpte i våras en ny radioantenn för att minska behovet av att skruva av och på min långa blindkäpp. Den fanns hos Comstedt (finns någonstans i katalogen) och var en ca halvmeter lång tejpbit som jag tejpade fast ovanför framrutan i ett utrymme bakom radion. Fungerar perfekt om man har hyfsat bra signal. Tyvärr har jag inte alltid så bra signal så nästa vår åker nog den gamla käppen, som idag ligger hemma, på igen. Där jag ligger nu har jag så dålig fart på,paddan så jag kan inte söka i deras kataloger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 Augusti , 2013 Tack för alla bra tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser