Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Rolle37

Tändning, trasig fördelare?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en volvo penta 240A motor i min båt(Windy 24CC). Ska vara motsvarande Ford 351 Windsor. Tror att min fördelare gett sig, jag får inte ut någon tändspänning till en av cynlindrarna, jag har testat att byta tändkabel(skiftat med en som fungerar), fördelarlock och stift(med ett som fungerar) men får inte ut något på denna kontakt i fördelarlocket. Brytaren är ny.

Jag är inne på att byta hela fördelaren.

Felet upptäckt då den var orkeslös när den ska upp i planing vid 3000 rpm, efter tändjustering, byte av tändkablar, kollat slungvikter, brytaravstånd och byte av bränslefilter så testade jag att lyfta en tändkabel i taget för att se om det fanns gnista och hur motorn reagerade. Då upptäckte jag att det inte finns någon gnista på en utgång från fördelarlocket. Fördelaren är troligen från -76 den med. Ska kolla om en av klackarna som lyfter brytare är sliten så att den kanske inte lyfter på denna pol, det enda som jag inte kollat, eller finns det något mer jag kan kolla?

Är det någon som varit med om liknande, är det bara att köpa ny fördelare? Jag är inne på att köpa en ny elektronisk Mallory direkt från USA(nästan halva priset, men ändå dyrt! ca 3 500 kr)

Tips och ideér mottages tacksamt!

Mvh, Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu har jag bytt till ny fördelare från Mallory, brytarlöst. Mycket jämnare och finare gång och går nu på alla cylindrar. Dock har den fortfarande jobbigt att varva över 3400 varv, känns som den inte får tillräckligt med bränsle. När jag ger mer gas så är det lite som att den kväver sig. Utan last varvar den fint. Är det dags att köpa ny förgasare tro? Är det någon som har liknande erfarenheter?

Snälla hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!

Är väl en Holley-förgasare enligt den HÄR service-instruktionen. Den har även ett ganska detaljerat felsökningsschema på sid 51-53.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack Thomas-1!

Jag ska läsa och se vad jag kan få ut av detta.

 

Mvh

Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skaffa en duchflaska som du kan ha lite bensin i och ha med dig en kompis när du är ute kör. Ta av flamskyddet och ha din kompis beredd när du kommer upp i det vartalet som du säger den börjar att tveka då ger han en duch och ökar den då så har du problemet på bränslesidan. Prova att spruta med startgas runt förgasarfoten/gasspjäll/insugningsblocket på tomgång ökar den då så har du antingen slitna spjällaxlar eller någon packning som läcker. Sitter även små silar där bränslerören går in i flotörhusen kolla de så inte de är täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nimbus 10!

Skall testa nästa resa ut till båten.

Måste komplettera med en sak som jag inte informerat om och det är att jag bytte till en reservpropeller som jag hade i båten till denna vår. Dum som jag var tittatde jag inte på stigningen på den.

Bytte den för att den gamla var lite sargad och tänkte att det är bättre att ha den som reserv. Den nya som är oanvänd sedan tidigare såg väldigt lik ut i storlek men när jag tänker efter så var den kanske 3-5 mm djupare i navet.

Jag kommer ev lyfta för att titta inom kort eller så får jag ta det när jag tar upp båten(det är ju snart dags...). Men kan detta påverka så mycket som jag upplever det? Den har haft ett betydligt bättre bett på högre varv tidigare.

Nu gör den ca 23-24 knop(mätt med telefonens gps) vid 3400 och gjorde ca 27(mätt med telefonens gps) knop vid 4500-4600 varv innan med den gamla propellern. Motorn ska enligt instruktionsboken ligga mellan 3800-4200 varv på topp.

Om jag tänker rätt så skulle detta med nuvarande propeller ge en toppfart på ca 31 knop vid 4500 varv och ca 27 knop(som är den gamla toppfarten) vid 3800 varv. vilket talar för att det är en annan stigning på den nuvarande proppellern.

Tänker jag rätt?

Mvh

Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först vad du har för stigning på den proppen du har satt på senare. Låter som det kan va något där som gör att den inte varvar ur ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det skadligt för denna motor om den  varvar 4500-4600 på toppvarv, kanske är läge på att köpa en propp där motorn varvar ur vid 4000-4200 varv istället?

Mvh, Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu ikväll lyfte jag båten med kran och bytte propellern. Det är lite pinsamt men man lär sig hela tiden... reservproppen jag hade satt på i våras va 15*19 och den gamla, lite sargad, är 15*15. Max propp enligt instruktionsboken är 16. Detta resulterade ialla fall i en förbättring och nu varvar båten 4200 varv, lite seg i slutet. Då den nuvarande 15*15 proppen är lite sargad funderar jag på att testa med en 15*16 för att se om jag kan få ner varvtalet något i marschfart.

Förgasaren känns fortfarande inte helt frisk, lite orolig och svarar inte helt bra på gaspådrag, får förgasarsmällar ibland. Den har ju tidigare varvat ur på 4600 varv med den gamla fördelaren. Han inte testa de tips med spraya bensin och startgas, får ta det en annan dag. Jag kommer troligen byta förgasare till en edelbrock(köps direkt från USA) under vintern och även bränslepumpen.

Jag ska även finjustera tändningen ytterliggare en gång efter fördelarbytet för att se att den står rätt vid angivet varvtal. Han inte det idag.

Efter fördelarbytet osar det lite bränd kabel någonstans som verkar försvinna då jag drar ur kabeln till elchoken men är inte säker på att det är den som är boven. Ska spraya kontaktspray och kontrollera kablar till jordskenan samt ett relä som jag tror är till drevlyften(som är ur funktion just nu). Finns minuskablar på motorn intill relät som kanske behöver få bättre kontakt. När jag tidigare testat drevlyften så har det börja ryka ur kablarna vid relät. Drevmotorn fungerar annars har haft isär och gjort rent den och provkört. gängstången har väl kärvat så jag ska även plocka ur denna i vinter. 

Det var allt för nu, har ni några erfarenheter av osande kabel i samband med fördelarbyte, elchoken(som jag inte riktigt vet hur den fungerar) eller drevlyftsrelät så får ni gärna hjälpa mig.

Stort tack för hjälpen!

Mvh

Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värt att renovera förgasaren eller bättre att köpa ny. Den har trots allt suttit sedan -76 men vill ju ändå vara lite sparsam med pengarna, finns mer hål att stoppa i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag renoverade min förgasare som är från 1980 och motorn gick betydligt bättre efter det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med en firma som heter CarbGuy. Bästa alternativet är ju att renovera den gamla för köper du nytt så åker du ju på att trimma in den nya förgasaren och det tar tid ska du veta. Billigt är det inte för du måste ha en del munstycken att prova med + all provkörning. Satsa på en renovering tror det är bästa alternativet.

http://www.carbguy.com/contact.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag berättade tidigare i tråden att jag monterat en ny fördelare från Mallory med magnetisk avläsning YLM- serien. Jag har inte satt i någon ny tändspole då kompisen trodde att det ska fungera med den gamla som jag hade till gamla fördelaren med brytare. Den spolen är en Mallory från ca 2009 skulle jag tro. Motorn fungerar och så men som jag skrev tidigare har jag lite doft av bränd kabel efter en stund. Jag upplever inte att spolen är varmare än innan. Skulle det kunna bero på att jag har fel spole? Man kan ju lösa det med ett motstånd på vägen har jag förstått men jag vet inte om jag har det, hur kan jag mäta för att säkerställa detta?

Mvh

Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tänkte hålla liv i tråden ett tag till då jag fortfarande har bekymmer.

Jag var ute med familjen i båten igår, gjorde först en justering av tändningen. 10 grader vid 700 varv och 36 grader(ska vara 37 grader men jag tyckte det vara nära nog med 36) vid 4200 varv som det står i manualen till motorn. Fyllde på med 40 liter frisk bensin och 2 flaskor k-sprit samt ca en deciliter 2-taktsolja. Den blev lite mer svårstartad men gick annars mycket bra, varvade ur på ca 4500 varv och bra med kraft.

När vi var på väg hem så började plötsligt varvräknaren svajja ordentligt, låg på stadiga 3700 varv då det började. Jag  saktade ner och märkte att den gick oroligt men vi tog oss in i hamn och den gick bra på tomgång. Stängde av motorn för att efter ca 5 min provstarta den så fick jag inte igång den. Den tänder till och känns som den ska starta men vill inte. Har testat att gasa på men då känns det som den dör eller söver sig. Det luktar oförbränt bränsle ifrån avgaserna, så det känns som den får bränsle. 

Kan det vara smuts på stiften eller i värsta fall, har tändmodulen i den nya fördelaren gått sönder?

Kan spolen ha gett sig, då borde det väl vara heldött?

Eller kan det vara så att graderna inte stämmer på svänghjulet så tändningen blev lite för högt ställd och motorn gått lite för varm, temp.mätaren såg dock ok ut vid gång? Det fanns en antydan till knackning.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får förgasarsmällar ibland.

Har du koll på ventilspelet. Om inte annat så kan det vara idé med ett kompprov, så kan du kanske utesluta ventilproblem. 

40 liter BF 95 innehåller redan ca 2 liter etanol. Om du vill ha i mer än så är det billigast med E85, som sommartid innehåller 85 % etanol och 15 % BF 95. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska lägga till att jag alltid kör i blyersättning i bensinen enligt råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att du har 12V på tändspolen när motorn är igång. Se vad som står i monteringsanvisningen till det nya tändsystemet om det ska ha 12V eller gå över ett motstånd så det ger ca 9V.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den står för högtänd märker du det med att den vill hugga imot när du kör på starten. Du märker det välldigt väl när motorn är varmkörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Technical Service

Prestolite Performance, säger att

''The coil has to have 1.4 ohms of resistance and cannot have less than that. You can have a little bit over that resistance, but too much will cause you to loose some voltage''.

Enligt el-schemat så finns det ett motstånd mellan start och spole. Jag får mäta nästa gång jag kommer till båten.

Tänker ställa ner tändningen och se om den startar då. Jag justerade nämligen upp 10 grader innan jag åkte ut för att sedan få dessa problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt tändinställningslampan stod den på 0 grader när jag kollade, därav justeringen 10 grader vid 700 varv och skall stå på 10 grader enligt boken. Men den blev lite svårstartad därav mina funderingar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja då var det dags att avsluta denna tråd då jag tror att jag fått ordning på det sista problemet.

Det känns ibland som att det ena felet löser av det andra. Troligen pga för dåligt underhåll och kontroll innan båten läggs i ... man lär sig.

Det sista problemet var ju att jag inte fick igång den efter att varvräknaren börjat svajja. Felet var en kabel som skakat loss från sin jordkontakt på motorn vilket resulterade i att spolen fick spänning när jag körde startmotorn men ingen spänning när jag släppte startnyckeln.

Jag justerade tändningen igen, tilll 10 grader i förtändning vid ca 800 varv. Jag kan höja tändningen relativt mycket innan den börjar antyda till knackning eller gå dåligt men valde att låta den stå enligt boken.

Tack för all hjälp!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan eller känner någon som kan hjälpa mig meka 351W på en Ski nautique- 98.  Har förgasare Holley.

 

Går dåligt. Kväver sig på något sätt får inte upp den i fart, Gasar man det minsta för fort så dör den. Går väl köra max 20 km/h med diverse knackljud.

 

Martin, Uppsala 0767-123 150

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...