Segelbo 3 Postad 28 Februari , 2005 Jag skall byta propeller på vår snipa, men har ingen avdragare. Måste man ha det eller finns det något annat bra knep? Vet inte hur mycket jag vågar banka och slå för att få proppen av axeln... :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 28 Februari , 2005 Hej. Du ska nog inte banka før mycket på proppellern, -dæremot kan du værma den med en værmepistol så att materealet i propellern utvidgas då ska du se att den slæpper. Kom bara ihåg att inte rikta den direkt mot tætningen så att du grillar denna, utan værm lungt och førsiktigt tills hela proppen har blivit ljummen. Sedan får du banka lite førsiktigt. Lycka till. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 3 Postad 1 Mars , 2005 Tack för tipset - låter vettigt. Jag testar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 1 Mars , 2005 Hej, En avdragare är ett så pass bra verktyg att du borde skaffa en. Det är inte ofta man behöver dem men när de väl behövs är det oslagbart. Kostar från 59 - 129kr på claes ohlson. Så slipper du knacka propellern skev... Jag har dessutom en i båten för att i nödfall kunna byta till reservpropellern. Många har propeller i reserv med sig men ingen avdragare. Då gör den ingen nytta! Lycka till /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Mars , 2005 Lossa propp-mutten någon cm. Blir axeln skadad på toppen rättar muttern till det när den gängas av. När proppen släpper trillar den inte ner i backen utan hänger snällt kvar. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 1 Mars , 2005 Hej ! Jag försökte få av proppen på min gamla suzuki utomb. med att försöka knacka av den försiktigt dock utan framgång. Åkte o köpte en avdragare på Mekonomen. Proppen lossade så fint så...:-) /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 3 Postad 1 Mars , 2005 Tack för tips! Avdragare får det bli! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 302 Postad 3 Mars , 2005 Om proppelern sitter på en konisk axel så kan en avdragare göra med skada än nytta. Jag använder alltid gaslåga och värmer redigt på navet. Sen är det bara att knacka till lätt bakifrån och proppen släpper så fint så. Om man lossar prppen en gång om året och smörjer axeln med ett bra vattenfast fett så fastnar den inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser