Silvers 0 Posted July 26, 2013 Hej! Nu behöver jag verkligen er hjälp! Båt: bayliner 2152 Motor: Ford 351 Kylning: sötvatten kyld slutet system Problem: min motor kyler precis som den ska på låga varv men direkt jag belastar motorn så stiger tempen sakta men säkert. Kylningen fungerar som den ska upp till 2000-2500 varv, men belastar jag motorn upp till ca 3000 varv stiger tempen bara mer och mer. Slår jag då av gasen och stannar till så sjunker tempen inom någon minut bara. Jag har bytt impeller,kyllimpor,knän. Även rengjort värmeväxlaren, spola alla slangar. Haft lös slangar och kollat flödet ser ok ut samt kollat att oljan är ren och fräsch och det är den. Har även provat plocka termostat men samma fel ändå. Så snälla!! Vad kan det vara för fel? Share this post Link to post Share on other sites
Kjove 1 Posted July 26, 2013 Ja du verkar ju ha gjort allt, men du sätter väl inte klämmorna på avgasslangarna så dom klämmer åt där vattnet kommer ut ur krökens mantling. Och har du när du bytte impellern tittat hur nåcken som trycker samman vingarna ser ut så inte den är sliten och full med spår? Detta kan göra att det pumpar dåligt. Jag tog och filade till en sådan en gång sedan funka det utmärkt. Share this post Link to post Share on other sites
Micke66 0 Posted July 26, 2013 Ja, kolla igenom impeeler och impellerhus. Det är en bra idé. Skulle inte det hjälpa så är det inte helt omöjligt att det har fastnat skräp någonstans (kanske en bit impeller tex) Kolla alla slangar, rör där vattnet går in i motor osv. Det är inte ovanligt att bitar lossnar om man inte byter impeller ofta nog. Share this post Link to post Share on other sites
Seahunter 33 Posted July 26, 2013 Det är garanterat cirkulationspumpen, sitter i framkant på motorn med en tjock slang på från värmeväxlare. Exakt samma symptom som jag hade för några år sedan, havsvattnet pumpas igenom växlare och avgassystem men motorblocket/glykolsidan får ingen cirkulation via termostaten till värmeväxlaren. Mvh Andréas Share this post Link to post Share on other sites
Silvers 0 Posted July 26, 2013 Hej! Tusen tack för era svar Jag beställer en ny cirkulationspump idag, jag återkommer med resultatet. Impellerhus mm såg bara bra ut samt att tidigare impeller va hel. För att tillägga är det eftermonterat ett SX-drev, vet inte om det har någon roll Share this post Link to post Share on other sites
vwsa 0 Posted July 26, 2013 Det kan vara så tråkigt att motorn är sprucken oxå då kab detta uppstå. Share this post Link to post Share on other sites
Silvers 0 Posted July 26, 2013 Det innebär ny motor? Share this post Link to post Share on other sites