Gå till innehåll
lördag 04 juli 2026
Larsakelarsson

Lowrance plotter o Navionics Gold?

Rekommendera Poster

Mitt nya Navionics Gold 45XG-chip verkar lite lurigt. Provade starta det idag i min plotter men plottern låste sig när den visar den traditionella varningen att man inte skall lita bara på GPS-plottern... osv., och i bakgrunden visas en vit skärm med mina gamla tracks. Det är en Lowrance Global Map 5300 från c:a 2008. Mitt nuvarande chip, också ett Navionics 45XG från 2007-08, funkar som vanligt.

Har ni några tips om hur man kommer vidare med ett nytt kort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om du inte måste gå in i set-upen och tala om för den vilket kort den skall använda?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortet måste givetvis vara i satt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortet måste vara i för att du skall kunna hitta det under val av karta. Maskinerna är visserligen intellegenta men dom har lite svårt att hitta ett kort som ligger brevid.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...det är ju där det kniper, med kortet isatt kommer jag inte längre än till varningsprompten, inga knapptryckningar hjälper. Utan kortet isatt kan jag åtminstone stänga av plottern ;-)

Har försökt kontakta Navionics o Lowrance men det verkar lite semestertrögt där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, då missförstod jag ditt problem från början, sorry.

Nu låter mer i mina öron som det är något fel på kortet. Om det är helt nytt bör du kunna få det ubytt hos din handlare lätt och smidigt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick just ett mail från Jakob på Navico, agent för Navionics, där han bifogade en PPT-presentation där man visar hur man skall in på kortet under Navionics/Charts och ta bort en mapp som heter UGC. Inget av detta fick jag veta av Hjertmanns som sålde kortet.

Testar åtgärden imorgon o hoppas det fungerar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gott att du fått proffisionel hjälp, hoppas det kommer att funka för dig.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...