Tubbelubbe 0 Postad 19 Juli , 2013 Hej jag är en student som inte har så mycket pengar och inte heller någon erfarenhet eller kunskap av båt eller sjöliv. Men varje gång jag är vid vattnet så blir jag galen på att jag inte har någon båt att åka med så jag undrar om man kan skaffa båt på ett billigare sätt? Typ om man köper en sån här gammal sportbåt som alltid kommer upp på blocket och har på en trailer som man lastar i vattnet då är det bara en trailer och en båt som man behöver skaffa och inte någon båtplats eller förvaring. Jag har ungefär 30000 just nu kom gärna med förslag och så då jag som sagt inte har någon erfarenhet eller kunskap alls i det här ämnet. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Juli , 2013 Det mesta på en båt går att fixa själv, med lite händighet. Och det behöver inte kosta så mycket och man kan oftast se själv vad som är fel och behöver fixas. Med ett undantag; motorn. Krånglar motorn blir det oftast dyrt och tar tid. Dessutom är det inte kul att åka båt och känna en oro för om man ska komma hem. Jag brukar få på tafsen här när jag säger att jag är misstänksam mot utombordare äldre än 7-10 år. (Diesel-inombordare känns lite lugnare o håller väl längre.) Fast jag säger det ändå. Kommentarer från övriga? :-) Dvs många båtar som är till salu har också gamla motorer. Kolla båten uppe ur vattnet (skador från grundstötningar? Sprickor?) och naturligtvis körande i vattnet. Är den vad du vill ha? Känns motorn pålitlig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbelubbe 0 Postad 19 Juli , 2013 Okej men finns det några båtar som är billiga som du kan rekommendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 811 Postad 19 Juli , 2013 Vad jag förstår så vill du bara åka ut över dagen eller? Dvs det behöver inte finnas några övernattningsmöjlighter i båten. Ryds, Selco, Uttern, Ockelbo är väl några modeller som du kan få för 15-30 papp. Dock så är det inga superexemplar för dessa pengar så du får kanske räkna med att meka lite själv. Sedan så vill det ju till att ha tillgång till en sjösättningsramp, vet inte vart du håller till men många ramper är låsta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbelubbe 0 Postad 19 Juli , 2013 Okej men är dom verkligen så dyra för på blocket ligger dom på några tusingar typ och ja jag har en ramp men jag tror den har bom :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 20 Juli , 2013 Ju billigare båt, ju mer är det som måste fixas. Man lägger såklart ribban själv hur fint det skall vara. Motorbåtar med 'rattstyrning' får man knappast för under 10 000:- ens dessa dagar. Skulle man springa på ngn så är den behäftad med allvarliga fel. Skulle motorn mot förmodan vara ok så är det en massa annat man måste ha. Styrning är exempel på detalj som inte håller för evigt. Vanligen består den av en teleskopisk wire som brukar falla sönder särskillt i motoränden på gamla båtar. En ny införskaffas för kanske 1500:- och då kan den kräva nya fästen samt ny kul-led...o då är det några hundra till. Har man otur så passar inte den nya wire'n till den gamla styrväxeln(mojängen ratten sitter på)och då är det ngn tusenlapp till. Gamla plastbåtar har ofta ingjutna trädetaljer som har ruttnat eller blivit vattensjuka. Dålig hållfasthet samt ökad tyngd resulterar detta i. Alla är inte så kunniga att renovera och plasta o på såna båtar sjunker priserna kraftigt, hur fin den än ser ut i en annons... 'fin, ja, men den går inte att använda' Har båten rutor är dessa vanligen av polykarbonat, plastrutor. Endera repiga eller krackelerade så de knappt går att se genom innebär ytterligare ngn tusenlapp ,om man kan använda gamla gummilisten osv. Gamla motorer man själv haft i många år kan vara helt ok. Motorer man känner väl o vet vad som är reparerat på och inte. Att köpa en gammal motor är lite av ett lotteri. Klassisk felkälla är kylningen. En vattenpump med skovelhjul av gummi som skyfflar sjövatten kan hålla allt mellan två till kanske tio år. När den går sönder märker man det i regel först när motorn värmenyper(skär). Gamla motorer är ofta skurna men hjälpligt igångtvingade igen med kass kompression som följd. Vattenpumparna är hyfsat komplicerade att byta men man byter i förebyggande syfte ändå. Växelhusen, dvs den del av motorn som är under vattnet där propellern sitter, utsätts för stora påfrestningar. De är dimensionerade för att precis räcka till o klara belastningen då de annars skulle bli för stora och klumpiga.(vattenmotstånd) Oljebyten måste skötas exemplariskt. Eftersom de sitter under vattenytan är det även vanligt att det läcker in vatten i dem. Växlarna, eller egentligen fram-neutral-back, råväxlas, dvs ingen 'frikoppling' förekommer utan lågt tomgångsvarvtal gäller med fast grepp pm spaken...samtidigt som man särskillt på äldre motorer, måste ge bra med gas för att inte motorn skall dö när växeln hugger i. På detta, kommer då sedvanliga problem med gamla motorer...slitna förgasare, kass tändning osv. Äldre bensintank i plåt dras ofta med rostflagor som sätter igen filter o förgasare. Bensinslangar och handpumpar som spricker.. Man kan fortsätta och rabbla upp hur mkt som helst men på äldre båt som inte vart i sjön på några år kan man lätt räkna med femtusen kr i absolut nödvändiga reparationer innan den går att sjösätta första gången alls. Vattenpumpen, styrningen, bensinslang o blåsa, växelhusolja mm plocka på bra med slantar....o då är ändå båt + motor gamla häckar ändå med mängder av ytterligare felkällor som kan uppkomma. Såna båtar ska inte kosta mer än 5-10 tusen. Är du händig med annat så låt inte detta avskräcka. Alla är vi barn i början o man lär sej med tiden. Jag vill bara belysa att det ofta finns anledning till att det finns till synes riktigt billiga båtar. För den som bara vill komma ut på vattnet, skulle en plasteka med rorkultmotor(man sitter bak o styr/kör) kunna vara ngt att börja med. Inga rutor som skall bytas, ingen styrning som kan kosta o fixa, minimalt med annat som kan krångla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbelubbe 0 Postad 20 Juli , 2013 Oj tack för att du tog tid att skriva allt men då får jag väl vara en landkrabba ett tag till :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 20 Juli , 2013 Åja, nu ska vi inte måla fan på väggen. Har köpt ett antal motorbåtar i prisspannet 15000kr-30000kr som inte kostat mer än nån tusing i drift och underhåll förutom bränsle och sålt för samma pengar. Att jag då sålt är inte pga massa problem och dyra utgifter utan för att jag helt enkelt velat byta upp mej ;0) Att gamla motorer kan rasa likaväl som nya kan väl ingen säga annat om, en nyare 4-taktare är dyrare i underhåll och service än en hederlig 2-taktare och så länge priset är på en rimlig nivå vid eventuella problem tycker jag att man ska laga och köra vidare. Motorn jag kör med idag är en Mariner 100hk från 92, OJ! Vilket gammalt skit tycker många men faktum är att den går som en klocka, nästan så man kan tro att den kom från fabrik igår :0) Motorer som är väl omhändertagna har många år kvar. Det som är en nagel i ögat enligt många är ju det här med bränsle och oljeutsläpp som leder rakt ut i havet men åandra sidan har jag sett flertalet 4-taktare som läcker motorolja rakt ut i havet oxå. Sorry för att det blev lite offtopic i slutet. Men tycker inte du ska bli helt avskräckt utan sök vidare och försök njuta av sommaren som är kvar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbelubbe 0 Postad 20 Juli , 2013 Aa jag ska leta vidare och se hur det går skulle vara kul om man fick vara ute till sjöss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser