Gå till innehåll
onsdag 11 februari 2026
Torbjorn2000

Koppla last till regulatorn eller batteriet?

Rekommendera Poster

Har en regulator med utgång för förbrukare, en Solarmare 10A. Ska man koppla sina förbrukare till denna utgång eller direkt till batteriet?

Om man kopplar till denna utgång, vad händer om lasten överstiger 10A? Det finns ingen (lättillgänglig) säkring på regulatorn. 

Om man istället kopplar direkt till batteriet känns det som man lurar regulatorns algoritmer för att ladda batteriet. Hur kan den veta att anledningen till att batteriets spänning sjönk 0,5 V var att ett kylskåp startade.. Är det kopplat direkt till regulatorn kanske den kan räkna det bättre.

Lite kopplat till en annan fråga, men då handlade det om helt andra laster.

Gäller 10A endast laddningen från solpanelen eller också förbrukarutgången? Inget av detta står i den lilla manualen.

post-10023780-1394237571,8674_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en regulator är märkt 10A så innebär det att den kan hantera laddning på upp till 10A.

Man kopplar i allmänhet förbrukarna direkt (via säkringar förstås) på batteriet. Regulatorn känner av att batteriet behöver mer laddning med lite olika intervall genom mätning av spänningen. Har spänningen gått ner från ett Float-läge så inser regulatorn att batteriet har fått last och behöver ny laddcykel och startar denna.

Utgångarna för förbrukare på regulatorn kan jag faktiskt inte riktigt se vitsen med. Att koppla tex ett kylskåp på dessa för att de slår av när regulatorn uppfattar batteriet som urladdat betyder ju bara att man har för liten batteribank. Att ha en lampa lysande ett visst antal timmar efter mörkrets inbrott kanske kan vara intressant för vissa men känns lite onödigt ur mitt perspektiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kort svar: Sätt förbrukarna på batteriet.

Längre svar:

Jag TROR (någon annan på forument med bättre kunskap?) att förbrukarutgången är till för lägen där man inte har något batteri utan bara vill ha stabil 12V direkt från en solpanel.  (Eller 13.5V som det brukar vara.) Man ska inte koppla en batteriladdare direkt till en förbrukare utan att ha ett batteri inkopplat, då börjar den reglera förbrukaren vilket kan gå illa.

Du lurar inte regulatorn alls, sjunker batterispänningen när kylen går igång så ökar regulatorn laddströmmen som förmodligen slinker iväg till kylen. Regulatorn håller knappast reda på hur batteriet ligger i laddningscykeln utan är helt styrd av batterispänningen för att inte överladda.

10A är nog menat som max strömuttag på förbrukarutgången. Jag skulle tro att regulatorn är smart nog att skydda sig själv utan säkring och helt enkelt stänger av utgången vid kortslutning eller överbelastning utan att någonting går sönder. Laddningsströmmen till batteriet kan nog vara både mer och mindre beroende på hur mycket sol du har på panelen.

Det är tydligen en MPPT regulator. Dvs inte bara en regulator utan en sorts DC/DC omvandlare som suger ut mesta möjliga av solpanelen. En simpel serieregulator bara bromsar ner spänningen från panelen och gör om överspänningen till värme. En MPPT slänger inte bort något utan tar tillvara hela panelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder den utgången till förbrukare som jag vill ha igång även när huvudströmbrytaren är avstängd. Min regulator övervakar batteriet och stänger av denna utgång om batterispänningen sjunker för att skydda batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10A gäller som max även för uttag. Minns jag rätt så kopplar regulatorn bort lasten när den är 25% mer än märkströmmen, 12,5A i det här fallet. Är det smart att använda denna lastutgång? Absolut!

Man får ett underspänningsskydd, om batterispänningen blir för låg så kopplas batterierna bort och skyddas mot att skadas. På vissa regulatorer kan man ställa spänningen när regulatorn ska koppla bort lasten. T e x om man vill ha tillräckligt med kräm kvar i batterierna för att kunna starta på.

Man får ett överspänningsskydd, skulle t e x generatorn bli galen så kopplas förbrukarna bort.

Som redan nämnts så får man ett överbelastningsskydd. 

Det är alltså ett antal förnämliga funktioner som man får på köpet i regulatorn. I sommarstugor använder man nästan alltid dessa funktioner men båtägare är lite mer kan själv och då har man fått för sig att inte använda lastutgången. Men har man en kyl som går jämt så bör man åtminstone koppla kylen till regulatorn. Varianten som Björns_snipa kör är skitsmart om man tycker om att bryta huvudströmmen. Min regulator klarar 60A dvs mina förbrukare med råge. Men invertern som kan ta närmare 100A kopplas bättre direkt till batterierna.   Jag har en separat säkringscentral till navigationsdelen men den matar jag direkt från batterierna. För säkerhets skull. Den delen är ändå alltid avstängd i hamn.

Anders_St: Billiga regulatorer är PWM, inte serietyp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bhemac: Brukar vara svårt att få rätt i argumentationer med dig inom området el men jag testar ändå :-)

Underspänningsskyddet borde aldrig behöva användas. Har man så lite kapacitet i batteribanken så bör man inte lita på att regulatorn fixar det, anser jag. Dessutom används utgången mest till att driva kylskåp kan man gissa och dessa har i normalfallet inbyggda underspänningsskydd. Slutsats: Mindre användbart.

Överspänningsskyddet är jag också tveksam till effekten av. I de allra flesta installationer så utgör väl batteribanken en välfungerande stabilisator som inte tillåter spänningen i systemet att nå såna höjder så att utrustningen skadas?

Överbelastningsskyddet, motsvaras väl av vad en vanlig säkring åstadkommer. Dessa ska ju finnas installerade ändå och på ett sånt sätt så de skyddar kablar och utrustning (oftast elektronik). Så vad skulle regulatorns överbelastningsskydd tillföra?

Eller är jag ute och cyklar här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ChristerN:

Haha, den utmaningen kan jag ju inte motstå. Men ofta ger diskussioner väldigt mycket, man måste syna sina argument.

Underspänningsskydd finns i kylen, ja. Men i vintras hade NÅGON glömt en lampa på dass. När jag till slut såg det var batterierna nästan tomma och jag fick bära hem dem för laddning. Hade det varit kallt hade de frusit sönder. Nu klarade de sig men jag tänkte att kanske var dags för ett skydd. Många bryter huvudströmmen för att inget ska bli glömt. Men jag har fjärrstartad värmare, kyl, larm, länspump som jag inte vill bryta, alltså bryter jag inte huvudströmmen.

Överspänning. Ja, lite tveksamt men jag vet fall där en generator fick spelet, kokade batterierna och förstörde en del prylar. Jag är av av uppfattningen att batterierna ger ett gott skydd mot ev transienter i systemet. För de oroliga är det ett bra skydd. Bryter man strömmen till batterierna under laddning från generatron, då får man en farlig transient som kan slå sönder en del.

Överlast. Man har ju säkringar som skyddar mor kortslutning men ger ett dåligt skydd mot överlast.  Räknar man på vad som är en max belastning och väljer en lämplig storlek på regulatorn så får man bra skydd. Innan kablar mm överbelastas.

Ok, inget av det här är kanske sådant som de flesta har ett jättebehov av men man får ju funktioner på köpet så varför inte utnyttja dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...