Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Overberg

Bränsleförbrukning Sea Ray 280

Rekommendera Poster

Jag funderar på att byta upp mig i storlek till en Sea Ray 280 årsmodell 2003. Det jag funderar på är bensinförbrukningen i marschfart samt när man åker 8-10 knop. Motorerna som sitter i är  2st Mercruiser 4.3 MPI  med drev alpha 0ne. Någon som kan informera om ungefärlig åtgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8-10 knop är en dyr fart på en planande båt då den bara gräver ner sig. Bäst är 6-7 knop alt planingsfart

Tyvärr ingen aning om förbrukning men vet vissa som stänger av ena motorn när de puttrar. Dock inget jag förstått mig på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kvalificerad gissning, allt mellan 2-knappt 3 liter distansen. Bara att gilla läget med 2 bensinare. Samtidigt så är deltakostnaden mot en diesel inte oerhört stor på totalen på en säsong. Andra kostnader som uppläggning, förvaring, ny utrustning, ev värdeminskning är de stora kostnaderna. En stor diesel istället är svårt att räkna hem om du inte ska ha båten i många år. Om det svider så ska du köpa en med diesel nu istället. Finns att välja på inte sant? Vi kör vår Epoca diesel på 1.0-1.1lit/dist. Marsch 24-25. Topp 31 knop.

 

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill bara bekräfta det capitan skrev, vid 9-10 knop drar vår båt som mest per distans, ska man köra sakta så måste man helst ligga under sju knop, detta är bekräftat med flödesmätare.

alltså högst ca 7knop eller i planing. ( orrskär 850 med aqad40-155hk)

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som har en likadan båt, frågade honom och svaret blev 1,5-1,7 vid 6-6,5 knop, 2,6-2,9 vid marshfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag ha en 280/315 med dubbla 4,3 MPI och den drar knappt 3 liter distansen i marschfart som är c:a 28 knop. Man kan nog komma ner en halvliter med singelmontage men tappar då fördelen med två vilket jag tycker överväger bränslestraffet. Givetvis innebär dubbelmontage även fördubblat underhåll etc. men även här tycker jag att fördelarna med två överväger, men det är ju givetvis upp till var och en att bedöma, och inte vad TS ville ha reda på.

 

Siffrorna från Westfjord26 kan jag bara konfirmera. Snålfart är 6 knop, inte mer, då blir svallet/motståndet för stort och bättre att dra på!

 

Annars kan jag bara rekommendera båten :-)

 

//Soldansarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt vet eller tror folk. Man kommer ALDRIG under 3,5l/nm vid marchfart. Allt annat är bullshit. Dock är bränsleförbrukningen sekundär i detta fall. Som ovan nämner är underhåll och reparationer på två spisar och drev den stora kostnaden. Bekymrar man sig om soppan skall man avstå motorbåt med denna bestyckning, eller båt av denna storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har två V8or och utan DP drev ..min båt snittar 3l/nm i marshfart .

är oftast ingen skillnad mellan V6or och 8or .

håller med att bränslaförbrukningen inte är i första rummet , för oss som använder båten som sommarnöje ...

vill man bara vara ute och nöjesåka kan man hitta lämpligare båtar , nästan som att börja jämföra storlek på husvagnen ..med parametern ..hur mycke extra drar den ''stora vagnen'' jämfört med en mycke mindre ...  njaa...inte direkt avgörande , för min del !!!

sen..i ärlighetens namn ..det jag saknar nu när vi har en stor båt , är att jag inte kan spontanåka ,bara för att det är trevligt att vara på sjön. planeringens tid är inne :-)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...