Gå till innehåll
lördag 13 september 2025
yamarin650

motorn går varm i låga farter.

Rekommendera Poster

hej  min optimax 135 99 går upp till 180 g när den gått 15 min i 5 knop sen om jag kör fort sjunker tempen,impeller nybytt och jag tror vi fick bort alla hamla impeller biter när vi bytte.vad kan vara fel? har kollat andra trådar men ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tryckhållningsventilen/erna oxå, sitter det skräp där så den/dom inte stänger på lågvarv så brukar det ge de symptom du har.. Inte så hemma på Murklor så vet inte om där är en per bank som på Yamahas V6:or eller om det bara är en. Kolla runt på sprängskisserna som Guestsson länkade till så hittar du dom nog. Brukar kallas poppit-valve på engelska..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvingas som vanligt hålla med jarb :-)

Tyckter dock att man skulle börja med termostaterna eftersom det är busenkelt. Det vore i o.f.s. extra konstigt om båda lagt av så att båda bankerna gick varma.

Ventilen jarb syftar på kallas poppet valve på engelska. Det är en tryckstyrd ventil som öppnar när varvet och därmed trycket öka. På min Merc V6 135 förgasarmotor satt den nedttill på blockets styrbordssida.

Jag letade lite efter ventilen på sprängskisser som skulle gälla för din Optimax = DFI = Direct Fuel Injection motor, men kunde inte hitta den. Den finns där säkert. Kan inte kylsystemet på Optimaxen, men såg på sprängskissen över slangar (.. hoses...) att det fanns en strainer dvs en sil, denna skulle jag kanske satsa på att kolla i brist på annan kunskap.

Annnars fanns det intressanta upplysningar om att Merc rekommenderar att modda fjädern i poppet ventilen i den länk jag skickade med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och till sist när du felsökt alla ovan givna förslag så finns det ett (jobbigt) moment kvar, nämligen att klyva powerhead. Kylvattnet trycks upp i motorn via ett smalt kopparrör och har du otur så sitter det gamla impellerbitar fast uppe i plattat under powerhead, men det är eg inga problem att lyfta det, Merc 200 som jag klöv sitter med 10st grova pinnbultar, borde va samma på din, verkstadskran köper du billigt på jula, 1895:-, å säljer vidare på blocket sen. Marinmecken tar ju 1000:- i timmen så du har snart räknat hem det.//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok tack,provade i helgen och körde långsamt  och värmen går ner såfort jag gasar till och planar i 10 sek och sen kan det vara bra i en timme i långsam fart och nästa gg jag åker ut vill den pipa iväg upp över 90 g när jag kör långsamt ,väldigt ojämt så jag undrar om dom är lite slitna. .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju bara en timmes väldigt enkelt jobb att testa termostaterna och inga nya delar behövs normalt heller, så varför undra?

Temperaturen mäts nog bara i den ena cylinderbanken, så den andra termostaten kan vara OK. 

Termostater är förbrukningsvara så ett byte är hur som helts inte fel, speciellt på en ÅM 1999. Köp i så fall även packningen.

Att lyfta powerheaden är bara aktuellt om en tryckmättning först visat att trycket är för lågt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...