Jenss 0 Postad 18 Juni , 2013 Jag köpte en Dehler 38 från -88 i höstas. Jag lät masten sitta kvar under vintern. Justeringarna på vant och stag, hade enligt marinan där jag köpte båten utförts av någon profesionell person som skulle vara kunnig i sådant. Jag har nu upptäckt att masten har en negativ mastböj vid slappt akterstag. Då akterstaget spänns erhålls istället en i och för sig vacker s-profil, men som verkar högst olämplig att ha. Med båten följde en ägarmanual på tyska som jag inte, trots försök att översätta via google, kan få ut något vettigt ur. Jag har läst Seldéns råd och tips där något klockrent exempel på min rigtyp inte verkar finnas, närmast kommer rigtypen som beskrivs på s. 48-49, men med vissa modifikationer. Följande gäller för min båt: - genomgående mast - Två tvärsgående spridare - 7/8 rigg - Vanten från föröver och akterut är dessa: Mellanvant, Toppvant, främre undervant, samt aktre undervant. Det aktre undervantet är fästat i ett eget vantfäste på däck, medan de övriga tre sitter grupperade i ett gemensamt. Båda dessa undervant är placerade akterom masten. Det främre endast marginellt, det aktre väsentligt. Rigen har alltså ingen stagning framför masten förutom förstaget. Nu till panelens experter: Hur och i vilken ordning skulle ni sätta an vanten? Vilken mastböj skulle ni anse att masten måste ha då akterstaget är i sitt minst spända läge? (Jag utgår från att akterstaget aldrig får släppas så mycket så att en viss positiv mastböj försvinner helt. /Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 281 Postad 18 Juni , 2013 Jag skulle nog börja med att sätta an toppvanten, sedan undervanten. Men sedan förljer en massa skruvande med toppvant och undervant om vartannat. Men, det hela verkar lite rörigt på din båt... en skiss skulle nog sitta fint, eftersom det inte framgår om undervanten går till övre eller undre spridarparet..? Är spridarna svepta eller raka? Och finns det backstag? Jag trimmar min rigg så att vid helt löst akterstag är masten i det närmaste rak, eller möjligtvis någon centimeter mastböj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jenss 0 Postad 18 Juni , 2013 Sätta an toppvanten ja, men att därefter spänna undervanten leder ju till en negativ mastböj direkt. Jag har alltså två undervant, men båda är placerade akter om masten i olika grad. det främsta av dessa undervant går upp till masten strax under understa spridarna. Det aktersta går till ca mitt i mellan övre och undre spridarna. Spridarna är tvärsgående = raka. Det finns inga backstag, om man nu inte väljer att kalla de aktre undervanten för backstag. Men de ansätts ju permanent med vantskruv till skillnad mot hur backstag brukar fungera. I ditt fall då, med löst akterstag, har du något vant fästat för om masten, babystag eller liknande, som förhindrar att masten antar en negativ mastböj? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 281 Postad 18 Juni , 2013 Jag har svepta spridare på min rigg... det gör att toppvanten trycker masten framåt via spridarna och böjer den föröver, sedan kontrollerar jag förböjen med undervanten. Men, min rigg är ju inte likadan som din. Mycket knepigt med avsaknad av babystag, främre undervant eller svepta spridare... hmmm... känns nästan som om något saknas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 544 Postad 19 Juni , 2013 Jag håller med Peter_K. 7/8 med raka spridare och inga backstag känns knepigt. Beroende på hur trimbar mast du har (och jag tror den är ganska slank och trimbar) så skulle jag sätta ca. 5cm förböj vid helt slappt akterstag. Men som skrivits, en bild eller skiss skulle hjälpa mycket i funderingarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jenss 0 Postad 19 Juni , 2013 Jag bifogar en skiss från den obegripliga tyska ägarmanualen: Dehler 38 finns i en cruising variant, vilken är den som jag har, samt en racingvariant med högre rigg. På racingvarianten har jag sett (bilder på nätet), att de aktre undervanten som finns på min båt, dvs de som är fästa i ett eget däcksbeslag, inte finns. Istället finns det på racingvarianten konventionella backstag från aktern. Det känns ju spontant som att dessa båda varianter i princip gör samma sak, nämligen hindrar masten från en okontrolerad positiv mastböjning. Men som sagt, eftersom inget stag, som som inte går till toppen av masten, finns för om masten måste rimligen enda åtgärden för att inte få en mastinvertering vara att akterstaget alltid är tillräckligt hårt spännt. Detta även vid slackt tillstånd alltså. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 544 Postad 19 Juni , 2013 Det var en lite ovanlig, för mig, variant av stagning. Backstagens funktion är att förhindra en invertering av masten samtidigt som du kan sträcka upp förstaget. De sitter i samma höjd som förstaget. Som det ser ut på ritningen så skulle jag vilja säga att om du inte har akterstaget ansatt så är risken stor att masten knäcks vid dina aktre undervant. Om jag hade den riggen så skulle jag sätta an den med en förböj via akterstaget och sedan göra en knop/knut på linan så att den inte kan glida genom blocket i akterstagssträckaren. På det sättet är det bara att släppa av helt utan att behöva tänka på att man kanske släpper ut för mycket. Står det verkligen inget i instruktionsboken om riggtrimmet? Tyskarna brukar vara på bra på manualer, tysk grundlighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 281 Postad 19 Juni , 2013 Jag delar uppfattningen att man alltid måste ha ett visst spänn i akterstaget, annars får man nog börja titta på att t ex byta spridarna till svepta. Däremot borde backstagen enbart ha med förstagsspänningen att göra, förutom att man får kompression i masten som ju leder till en böjning... hmmm... komplicerad riggning är det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jenss 0 Postad 19 Juni , 2013 Jag kan inte tyska, och google translate ger en för obegriplig översättning för att jag skall förstå vad som menas. Men här är texten som jag antar förklarar det hela: Nun Wird der Mast durch Anziehen aller Wantenspanner getrimmt. Denken Sie aber immer daran, daß ein Mast dieser Länge nur durch die richtige Verstagung seinen Halt bekommt. Bei einem Rigg dieser Länge ist ein sorgfältiger Masttrim sehr wichtig. Wenn Sie spatere Schäden vermeiden wollen, dann halten Sie sich an unsere vorschriften. Die Achterstagstalje wird kräftig durchgesetzt. Der Mast biegt sich jetzt 2 - 3 Profilbreiten nach vorne durch. In dieser Stellung ist es leichter Ober- und mMittelwanten zu spannen. Mit einem Maßband wird an den Wantenspannern immer wieder kontrolliert ob die spannung an beiden Seiten auch gleichmäßig erfoigt ist. Jetzt werden die Mittelbackstage – in unserer Zeichnung Hilfswanten genannt – und Unterwanten so getrimmt, daß der Mast gerade steht. Auch jetzt wird immer wieder mit einem Maßband das gleichmäßige Eindrehen der Wanten spanner kontrolliert und zusätzlich an der Kiep entlag geschaut, ob der Mast keinen “S”-Schlag hat. Wird jetzt die Achterstagstalje ganz gelöst, bekommt das Vorstage lose und hängt ca. 20cm durch. Die Achterstagstalje wird also immer soweit durchgesetzt, daß der Mast gerade steht und genügend Vorstagsspannung vorhanden ist. Um das Segel flach zuziehen, wird der Mast wieder 2 – 3 Profilbreiten nach vorne durchgebogen. Auch in dieser Stellung dürfen die Ober- und Mittelwanten keine Lose zeigen. Falls notwendig müssen sie erneut nachgetrimmt werden. In jedem fall müssen Sie darauf achten, daß die Ober wanten strammer als die übrigen Wanten durchgesetzt worden sind. Benutzen Sie als spanner einen schweren Schraubenzieher oder einen Gabelschlüssel SW 21. Beim Segeln dürfen die Leewanten keine Lose zeigen. Nach einigen Tagen muß das Rigg nach getrimmt werden. Kanske någon tyskakunnig kan förstå vad som menas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 281 Postad 19 Juni , 2013 Google Translate säger... Nu masten trimmas genom att dra åt alla vantskruv. Men kom alltid ihåg att en pol i den längd får sitt grepp endast genom en korrekt Verstagung. Med en rigg den längden en noggrann Masttrim är mycket viktigt. Om du vill undvika skador spatere, då du följa våra regler.D en Achterstagstalje verkställs kraftigt. Masten böjar nu 2-3 profilbredder på framsidan med. I detta läge, är det lättare att spänna över de övre och mMittelwanten. Med ett måttband kontrolleras vid vantskruvar och om igen om spänningen är för erfoigt jämnt på båda sidor. Nämns i vår ritning extra vanten - nu i mitten och undervant Backstage trimmas så att masten är rak. Redan nu konsekvent körning av vanten är alltid käppar kontrolleras och dessutom tittat på entlag Kiep att masten har ingen S stroke med ett måttband. Nu helt löst Achterstagstalje, blir förstaget lös och hänger ca 20cm med. Den Achterstagstalje är alltid hittills rått, att masten är rak och tillräckligt Sträckningen är närvarande. För att höja segel platta, är tillbaka masten 2 - 3 böjda profil bredder framåt. Även i detta läge måste de övre och mellersta vant show biljetter. Om det behövs, skall dessa åter-justering efter. I vilket fall måste du se till att de övre vanten hårdare än de andra vanten har verkställts. Använd som en allvarlig skruvnyckel skruvmejsel eller en nyckel SW 21 Vid segling Leewanten får inte uppvisa några partier. Efter flera dagar måste riggen ska trimmas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 281 Postad 19 Juni , 2013 ...hehe - det blev nästan lite komiskt... försökte vara hjälpsam... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 544 Postad 19 Juni , 2013 Kort sammanfattning. Det är viktigt att masten sätts an på ett riktigt sätt. Kolla riggspänningen med en tumstock och den ska vara så spännd att topp och mellanvant inte slackar vid krängning. Ha alltid akterstaget spännt vid segling. En böj på 2-3 mastbredder är lagom. Sätt an akterstaget hårt vid uppspänning av riggen för att avlasta vantskruven vid uppspänningen. Kanske översatte något fel, men jag tror inte det. Det är inte så vanligt med facktermer på tyska för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jenss 0 Postad 20 Juni , 2013 Tack för all hjälp. Ja googles översättning lämnar ju tyvärr en viss undran...Hur som helst, jag hade en extrem tur igår kväll då en båtgranne som just köpt ett exklusivt storsegel från Gransegel var där för att montera detta. Det visade sig att fel travare hade blivit monterade, varför jourhavande segelmakare infann sig på plats för att åtgärda detta. Naturligtvis missade jag inte chansen att snika till mig råd och en bedömmning av min rigg. Magikern/häxdoktorn/segelmakaren lämnade tillslut det magiska beskedet att masten skulle dras längre akterut på mastfoten, för att därigenom initiera en förböj (permanent) på masten. Detta var lite svårt för mig att förstå först, men efter lite funderande kanske det finns logik i detta: 1. Jag mätte upp den så kallade raken (hur mycket masten lutar bakåt dåden inte är krummad. Den var tämligen stor kanske uppåt 4-5 mastprofiler. Detta avstånd kommer att minska med segelmakarens åtgärd. 2. Akterstaget spänns med trissa. Men wiren är säkrad med en wiresnutt som begränsar hur utsläppt akterstaget kan bli. Som det är nu blir akterstaget helt löst innan denna wiresnutt tar vid. vid förflyttning av masten bakåt i mastfoten bör, förutom att en grundböj fås i masten, även masttoppen förflyttas något uppåt samt föröver, vilket borde göra att wiresnutten kommer till användning. 3. Ju mer rake masten har ju mer kommer undervanten arbeta för att böja masten negativt. De främre undervanten som enligt wiredimension samt 5/8 vantskruvar indikerar att dessa skall vara hårt spända, kan med nuvarande rake inte ansättas speciellt hårt innan negativ mastböj erhålls. Kommentarer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jenss 0 Postad 20 Juni , 2013 excel319 - angående översättningen: Ha alltid akterstaget spännt vid segling. En böj på 2-3 mastbredder är lagom. - Vad menas här egentligen? Menar man verkligen en mastböj på 2-3 mastbredder, eller menar man rake? - Om man verkligen menar mastböj, menar man då att masten skall ha en grundböj på 2-3 matbredder (vid segling i svag vind) för att sedan öka denna då man vill plana ut storen på hård kryss t.ex.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 544 Postad 20 Juni , 2013 Rake är lutningen och 2-3 mastbredder är pilbågsböjen. Tänk dig en linje (storfallet) från toppen till mastfoten. Avståndet mellan mast och linjen ska då vara 2-3 mastbredder stort. Det jag inte fattar i din beskrivning är att om du spänner främre undervanten så minskar pilbågsböjen, förböjningen. Det borde vara tvärt om. Ju mer du drar i undervanten framåt, desto större förböj borde du få Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jenss 0 Postad 24 Juni , 2013 Ja så skulle det antagligen vara om de främre undervanten var placerade för om masten. Nu är de istället placerade en aning akter om masten. Jag håller med om att det är märkligt. Under midsommarhelgen följde jag segelmakarens råd och flyttade bakmasten på mastfoten. Jag kunde dock se att masten alltid har varit placerad där den ursprungligen stod, då det blir repor i aluminiummastfoten när bulten genom mastfoten dras åt. Mycket riktigt uppstod det en liten positiv mastböj i mastens undre del vid denna förflyttning. Jag fick bända bak masten ordentligt med alla vant och stag släppta, för att få dit den. Dock är det fortfarande så att jag knappt kan sätta an främre och aktre undervant utan att masten först blir rak och sedan antar negativ böj. Vid kryss med 7-8 m/s går båten fint, men helt neutralt, utan tillstymmelse till lovgirighet. Jag skulle nog ha föredragit en viss lovgirighet för att få mer känsla i seglingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 281 Postad 24 Juni , 2013 Angående avsaknaden av lovgirighet - det är inte så att båten har ett utbalanserat roder som gör den neutral? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jenss 0 Postad 24 Juni , 2013 Jo den har förvisso ett mycket fint, utballanserat roder. Men även om rodret är utballanserat, borde ju ändå ett visst roderutslag krävas för att ha rak kurs vid en viss lovgirighet, även om inget tryck känns i ratten. Någonstans har jag hört att 5 graders roderutslag skall vara lagom. Som det var nu behövdes inget roderutslag alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser