Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
ruonaoja

backventil för hydraulstyrning

Rekommendera Poster

hade tänkt att montera hydraulstyrning på båten men såg att en backventil till hydraul styrningen var svindyr.

undrar om någon vet vad det är för slags backventil? är den speciel special eller går den att köpa på tex hydroscand?

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rattpumparna levereras, vad jag vet alltid med backventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt ute och cyklar (igen) så om man inte har 2 styrplatser så behöver man ingen backventil.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, en ventl som släpper ut övertryck skelle vara en övertrycksventil då, sån kan jag inte minnas att jag sett  i en styrning.

Backventilens gör att oljan bara kan passera åt ett håll i röret. Det är viktigt för att man inte skall få tryck på fel sida om pumpem när man rattar på den andra pumpen i systemet. 

Har man bara en pump så kan det problemet inte uppstå.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=93025

utan backventil så har den ingen non feedback som dom kallar det, dvs motorn kan röra sig när man inte håller i ratten.

men sen vet jag inte hur känsligt det är. men får en känsla av att det är i högre farter det gäller.

man vill ju gäran kunna lägga lite drifter längs vass kanterna o släppa ratten o kasta ett par kast. och då går det ju inte särskilt fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det till en utombordare det gäller blir jag lite osäker faktiskt, jag har mest jobbat hydralstyrningar i snipor och arbetsbåtar.

Däremot har jag haft utombordare och teleflex både med och utan non-feedback, på min 115Hk var det nog ganska skönt med på min 90Hk saknar jag det inte ett dugg.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej. tänkte testa det billigare alternativet så får man se om man blir nöjd.

ska nog inte vara någon större fara då jag bara åker runt i mälaren. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...