toaen 510 Postad 3 Juni , 2013 Det klagas ju ofta här på MG på att marinhandlare har ockerpriser på det de säljer avsedda för båtar. Kan man köpa nåt som inte direkt är avsett för båt är det alltid mycket billigare - påstås det. Läste just en tråd där TS tyckte att en tub Sikaflex var aldeles för dyr. Behövde en rördel som inte min lokala marinhandlare hade, men kunde beställa. Gick till en rörmokare som hade delen. Vad den kostade skall vi bara inte tala om. Behövde också en slanganslutning. Som tur var hade rörmockaren antingen en där rörgängorna var rätt, men slangstosen var för liten. Eller en där slangstosen var rätt men rörgängorna var ett nummer för stora. Slanganslutningarna var sortimentförpackade och prismärkta. En av dessa kostade 279 kr. Min lokala marinhandlare hade samma typ av slangsnalutning med rätt dimension i bägge ändar. Sortimentförpackat i Watskis förpackning. Åkte tillbaka till marinhandlaren och köpte slanganslutningen där. Pris 80 kr. Tala om ockerpriser hos marinhandlare som tar hela 80 kr för en pryl som den lokale rörmokaren endast tar 279 kr för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Juni , 2013 Man ska vara om sig och kring sig, om man ska få nåt i sig och på sig. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juni , 2013 Man skulle nog blivit rörmokare med egen firma i stället för sketen anställd elmontör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 543 Postad 3 Juni , 2013 Jag har gjort samma misstag som du toaen och gått till rörmokaren. Det blev ingen affär för mig heller, men jag vet varför rörmokarens är så mycket dyrare Det är för att rörmokarens rördelar är tryckklassade och det är inte båtfirmornas. Går du till bilhandlaren och ska ha en enkel bil så kan du inte säga att premiumbilsförsäljaren tar ut ett ockerpris, bara för att han är dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 3 Juni , 2013 Kan komplettera med ett exempel där båthandeln slåg allehandahandeln. Skulle köpa små rostfria vantskruv och vajerlås till en mindre segelbåt. RFvajerlåsen hade samma priser på Jula och Erlandsons men RFvantskruv kostade 40-50 kr mindre per stycke på Erlandsons jfr med Jula eller CO - hade annars varit två saker jag definitivt tänkt mig att båtaffärerna skulle passa på att pressa upp priserna på. Färdigmätta skot i 15-20m bitar var också billigare där - slutade med att jag bara åkte till båtaffären i detta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kattstruparn 0 Postad 3 Juni , 2013 Kära Vänner Just därför vårt Internet är så bra! De slantar jag lägger ut för att vara ansluten, tjänar jag igen varje månad på lägre kostnader för inköp av olika saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 Juni , 2013 Jag satt och tittade på regulatorer och på HusvagnsSvensson kostar en Max Power 1790 kr. Erlandsons Brygga har ett ordinarie pris på 998 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser