Andhof 0 Postad fredag kl 19:34 Försöker förstå detta med tryckbrickan utformning. När propellern är avtagen och ligger med ”inre” sidan uppåt och jag testar lägga på min tryckbricka, ska den då ligga utan spel eller är det ok den går att flytta i sidled? Lägger in en bild på propellern och en bild på tryckbrickan, notera att den utskjutande delen på tryckbrickan har betydligt mindre diameter än propellern vilket gör mig fundersam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 51 Postad fredag kl 20:11 Vad är det för motor? Ser att det står 51040 i propellern men känner inte igen numret. Har du axialspel, d.v.s. att propellern glappar axiellt (fram och tillbaka) fattas någon bricka. Meddela vad det är för motor så återkommer jag. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andhof 0 Postad fredag kl 20:54 40 minutes ago, Mercury_44XS said: Vad är det för motor? Ser att det står 51040 i propellern men känner inte igen numret. Har du axialspel, d.v.s. att propellern glappar axiellt (fram och tillbaka) fattas någon bricka. Meddela vad det är för motor så återkommer jag. Mvh Pär Det är en Yamaha 70beto tvåtakt från 89. Propellern är en turning point hustler. det är inte fram och tillbaka utan att tryckbrickan inte passar / har för liten utstickande del jämfört med utrymmet på propellern den ska ligga mot. tacksam för all input. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 013 Postad fredag kl 21:48 52 minuter sedan skrev Andhof: Det är en Yamaha 70beto tvåtakt från 89. Propellern är en turning point hustler. det är inte fram och tillbaka utan att tryckbrickan inte passar / har för liten utstickande del jämfört med utrymmet på propellern den ska ligga mot. tacksam för all input. Den kanske ska vändas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andhof 0 Postad fredag kl 21:53 4 minutes ago, Rascal said: Den kanske ska vändas? Jag är mer inne på att den kanske passar motorn men är ”för liten” för propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 51 Postad lördag kl 04:33 6 timmar sedan skrev Andhof: Jag är mer inne på att den kanske passar motorn men är ”för liten” för propellern. Om jag omformulerar lite: Propellern passar inte din original tryckbricka... Jag hittade Turning Points hemsida, inga rekommendationstabeller, googlade efter "turning point hustler 51040", inga resultat. Hittade flera sidor som säljer Turning Point propellrar samma där, dålig information och ingen möjlighet att söka propeller efter motorfabrikat. Navet i propellern ser helt annorlunda ut mot original Yamaha och andra eftermarknadspropellrar jag hittat. Den här eftermarnadspropellern är mycket lik Yamaha original: https://www.marinpropeller.se/sv/yamaha/propeller/aluminium-propeller/yamaha-60-140-hk/yamaha-12-58-x-21-k.html?gad_source=1&gad_campaignid=21546862444&gbraid=0AAAAA97a4bn3A95Y6-7s_CSZ5YXfxUgR3&gclid=EAIaIQobChMIxsvW7obwjQMV6mqRBR389xLCEAQYASABEgKl_PD_BwE Betydlig skillnad på nav... Scrollar man ner p sidan så finns även en installationssats med tryckbricka, distansbricka, vanlig bricka, mutter och saxpinnar. Det är inte lätt att köpa rätt propeller när det inte finns rekommendationstabeller mm. som exakt talar om vilka modeller resp. propeller passar till. Så här ser det ut på t.ex. Solas hemsida: https://www.solas.com/exec/product.php?mod=inquire&lg=E Nja, borde kontakta stället där du köpt propellern och höra om du verkligen fått rätt propeller och om det finns installationssats, vilket egentligen borde följa med om inte original passar. Alternativt lämna tillbaka och köp original eller annan eftermarknadspropeller... Jag har inte sålt så många eftermarknadspropellrar utan mest original men de få icke OEM jag sålt har passat perfekt. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser