Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Skmao

iPad som plotter

Rekommendera Poster

Hur bra fungerar en iPad som plotter? Hur snabbt uppdaterar den sig, dvs hur hög fart kan man hålla så att ipaden hänger med. Vilket program är bäst?

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den verkar fungera riktigt bra som plotter. Hemma är den suverän men i våran HT båt har jag bara jämfört den med plotter ibland och då stämmer den. Tycker själv att Seapilot måste vara det bästa programmet till paddan. Köpt till väderprognos och några Hydrographica kort. Anledningen till att jag bara kollat några gånger i båten är att skärmen är så otroligt dålig i jämförelse med min plotter. Inomhus är den bra men i våran HT båt syns knappt skärmen. Prova att titta på plattan vid din styrplats. Kanske sitter du inne i båten och då borde det fungera.

Har Ipad 2 och uppdatering av sjökortet var 10:e sekund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att visa sjökort är en Ipad, eller vilken annan platta som helst, jättebra.

Så länge man inte vill göra det utomhus i solljus då blir det helt värdelöst istället.

En dedikerad plotter har otroligt mycket högre ljusstyrka vilket behövs för att bränna igenom allt utomhusljus som solen ställer till med. En Ipad som skulle leverera samma ljusstyrka skulle få batteritorsk på en timma och stänga ned pga för hög värma långt före det.

I salongen är dock plattorna guld, för att planera rutter, slösurfa och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken var att den skulle användas i en styrpulpet.

Vilka plottrar är att rekommendera då, till ett schysst pris.

Vill ju inte spendera 4-6 tusen för några spontana resor till vinga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som funkar i den prisklassen, köpte själv en c95 för alldeles för mycket pengar för en vecka sedan. ;)

Det är säkert någon fellow styrpulpetare som kan guida dig vidare här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den senaste paddan och Seapilot som enda navigering i min styrpulpet . Jag har den i ett vattentät fodral så laddning mm blir svårt, förövrigt fungerar det mkt bra. Som sagt tidigare så är solljuset des värsta fiende och det kan vara lite smådrygt att se i bland men då får man köra därefter! En annan fiende är batteritiden! När vi stannar på våra fiskeställen brukar jag stänga ner Seapilot så att skärmen slocknar och då räcker strömmen ganska precis en hel dag. Ska man ut på större äventyr är nog plotter och papperssjökort att reckomendera!

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte lösa batteriptoblemet med en solpanel då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du problem med det vattentäta fodralet. Ett annat problem då blir värmeutvecklingen, en platta som laddar blir varmare än om den bara är på. Laddning plus drift plus högsta ljusstyrka skulle nog göra att den stänger ned pga för höga temperaturer ganska snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en platta som jag har som plotter vid inre styrplatsen på min motorseglare.

Fungerade ganska bra under förra sommaren, bortsett från att  ett par ganska stora öar inte blev synliga på skärmen förrän jag zoomade ganska mycket.

Nu var det inga större problem, för jag visste ju dels att de fanns och dessutom såg jag dem när jag segladetätt förbi. Fast  - tänk om det varit grund i okända vatten!? surprise

Sista kvällen när jag var på väg åt öster mot hemmahamnen såg jag inte ett skit på plattan pga den nedgående solen.

För mig som komplement vid den inre styrplatsen, där det finns begränsat med plats framför ratten är det väl ok. Men jag vette katten om jag ville ha en platta som plotter ut i regn och sol och som enda alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Transas är för tillfället ur funktion så vi använde en padda med Navionics som komplement till papperskorten och den var förvånansvärt exakt och den visade även samma hastighet som båtens inbyggda instrument, så jag måste säga att det fungerar bra.

Vi hade ingen hållare för den dock så det blev på grund av det lite råddigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag har en ganska sunkig acer som inte används till något. Tänkte prova en app på den så får vi se om det blir en riktig plotter eller om jag nöjer mig med plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade idag att instrumentnavigera med Ipad 2 och Seapilot. Uppdateringen kunde vara lite snabbare annars fungerade det riktigt bra förutom det kassa ljuset och den blanka skärmen som ger reflexer. Åkte söder om Grenskär i väst-ostlig riktning. http://kartor.eniro.se/m/nga9K

Väldigt nervöst med så dåligt ljus och på min Garmin hade jag inte den aktuella specialaren så jag fick lita på plattan.

Bild tagen strax efter genomfarten där båda skärmarna står på max ljus.

post-10011607-1394237531,3041_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat. iPad är en nödlösning om plottern lagt av. De största problemen är:

Strömförsörjning

Dålig funktion i solljus

Tål ej sjö, varken regn eller översköljning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hur kan strömförsörjning vara ett problem specifikt för ipad? Alla plottrar måste väl ha ström, t om så att ipaden har en fördel då den går betydlig längre på sitt batteri än riktiga plottrar om dom ens har ett batteri!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att en Ipad inte klarar av att användas med fullt blås på displayen samtidigt som den laddar. Den blir överhettad och stänger ned då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Min fungerade utan problem hela förra sommaren på full belysning och med konstant laddning och i solsken!

Däremot så är den usel att se i det solljuset som det redan har nämnts högre upp i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar för mig också. Men oftast har jag inget behov av att den lyser hela tiden och då slipper jag sladden. Jag har paddan i ett vattentätt fodral i sittbrunnen. Lätt tillgänglig och klarar en hel dag på batteri. Det är inge plotter men visst fungerar iPaden ganska hyggligt och det är fullt tillräckligt för väldigt många. Plottertillverkarna har tappat massor av försäljning så många nöjer sig uppenbart med paddan. Den är ju alltid bättre än ett papperskort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...