vagabond303 0 Postad 2 Juni , 2013 Hej! Jag ämnar ta mig med båt till australien, och har således hamnat i dilemmat kring valet av en säker båt. Har precis börjat bli varse om CE märkningar. Jag har kollat in en TES 550 Master som ett alternativ som skulle passa mina behov, då jag gärna vill ha en båt som går att traila. Den är relativt kort, svårsänkbar, självrätande, har höga fribord, snabblänsande sittbrunn, men är trots det bara C-klassad. Samtidigt hittar jag tunga motorkryssare med stora fönster som klassas B. Upplever det som att enbart större/tyngre båtar klassas högre än C. Är det en tendens eller har jag missuppfattat det hela? Vilka kriterier gäller när man bedömer hur en båt skall klassas? Är CE klassningen verkligen en bra indikator att använda vid letandet av en säker båt? Förstår att det är svårt att bedömma hur säker en båt är. Men det vore hjälpsamt med input om vad ni erfarna därute skulle rekommendera att se efter när man söker en båt för långsegling. Kollar man bland långseglar-litteraturen så får man en känsla av att valet av båt inte har så väldigt stor betydelse, utan att utrustning och omdöme är de viktigaste faktorerna. Håller ni med/inte med? /HH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 Juni , 2013 Trailerbar, inte CE-märkt och klarar utan vidare av att ta sig till Australien. Det kommer bara ta lite tid.... http://www.blocket.se/kalmar/Valkand_och_valbyggd_oceanseglare__Yrvind__46342605.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 3 Juni , 2013 Han frågade efter en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 3 Juni , 2013 Ja, båt? Inte lyxkryssare mahogonymöbel eller annat utan just båt. Yrvinds skapelser kan man säga mycket om, men båtmässiga är de definitivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 3 Juni , 2013 Hahaha Det där var det närmsta jag kom på... Men visst. Jag vet några som seglat över Atlanten i en J80. Och Bennich har väl seglat långt i sin kanotkryssare.... Men som man frågar får man svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juni , 2013 Bortsett från Yrvinds båtar, så är det besättningens erfarenhet och kompetens som har den största betydelsen. Sen har det där med klassning och CE-märkning egentligen ingen betydelse. De bygger på helt andra bedömningar än sjömanskap. Skulle jag komma på att jag skulle segla till Australien, så hade jag tagit min Storfidra. Lagom stor, 25 fot plus peke, långkölad koster. Visserligen inte trailbar, men det är den lämpligaste av mina båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vagabond303 0 Postad 3 Juni , 2013 Diggar Yrvind, men prissättningen på hans Paradox-kopia är en skymf mot den livsstil/filosofi som han själv är posterboy för =P Yrvind säljer hellre sin båt till nån rik trofe-samlare, än en ung vagabond som kan föra hans legacy vidare =( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 4 Juni , 2013 Är du allvarlig med att du ska segla till Australien? Varför måste båten vara trailerbar? Är du allvarlig i att du tror att den där TES-tingesten skulle vara ett lämpligt alternativ?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 4 Juni , 2013 Du bör kontrollera så att båten är ocean-klassad. Om inte, leta efter något annat. Att den är trailerbar, ser jag bara som en nackdel i detta fallet. Risken att du får ett köl /centerbordshaveri är nog relativt stor. Att ta sig över Atlanten i denna båt tar nog minst 6-8 veckor. Vi räknar med 3-veckor i vår 53-fots. Hur har du tänkt dig med vatten och mat? Alla är ju inte som Yrvind som kan tänka sig att leva på sardiner och müsli i flera månader. Nej, jag tycker nog du ska tänka några varv till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vagabond303 0 Postad 6 Juni , 2013 Ja jag ska segla till Australien. Båten måste inte vara trailerbar, men jag har funderingar på att dra upp båten i USA och frakta den över land(Campa). Vet inte om TES 550 är ett lämpligt alternativ, det är därför jag frågar. Mina seglingserfarenheter är extremt få. Vilken båt skulle du välja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 6 Juni , 2013 Jag skulle inte välja något som går att dra på trailer efter vanlig bil, den saken är säker. Det är lite för obekvämt och äventyrligt för min smak om jag ska cruisingsegla. Det finns mängder med båttyper som skulle passa bra, det beror ju lite på plånboken vad man väljer. Skulle jag segla till Australien tror jag att Pheado, en Gunboat 66 står högt på önskelistan över drömbåtar Det har skrivits mängder om båtar lämpliga för långsegling... Jag tror att du kommer hitta bra råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Juni , 2013 CE-märkningen handlar mycket om mått, typ fribordshöjd mm. Säger inget om hur lämplig en båt är för långsegling. Men, rensar i alla fall bort en del råttfällor. Det finns några sanningar som fortfarande gäller för båtar som man ska segla länge med. Tunga båtar är bekväma men är de små blir de långsamma och måste lastas mer. Längre båtar blir snabbare så lång och tung är optimalt. Men det viktigaste är att välja båttyper som har använts för långsegling, inte av någon enstaka galning utan av många. Ödmjukhet och erfarenhet är det viktigaste på havet. Storfidra är väl ett bra exempel. Men det finns ett antal fällkölsbåtar som gjort lyckade långseglingar. Jag tror de flesta finns i USA. Jag kan inte namnen på dem men de ser ofta ganska klassiska ut. Jag skulle nog köpa båt i USA och renovera/komplettera där. Det kommer typ att halvera slutsumman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser