Gå till innehåll
måndag 15 september 2025
Bjaerven

Mariner 40 -83 hugger/misständer på höga varv –se hit Jarb, Wanmar, Guestsson mfl.

Rekommendera Poster

Hejsan,

Som rubriken halvt vittnar om står jag i begrepp att införskaffa en motor som hugger på högre varv – motorn blir alltså bångstyrig och misständer. Hård tankblåsa och inga andra tecken på dålig bränsletillförsel får mig att tro att det är elen som spökar.

Det som är gjort/kontrollerat:

Generella tändninginställningar och stift (tändplatta, leder, etc)

Testat med nytt ”power-pack” (vad heter den på svenska?)

Testat med ny tändspole (sitter singelspole på motorn)

Vad finns mer som kan fela i tändningen?

Jag tänker mig stator och pulsgivare (vad heter pulsgivare på fackspråk?). Vad mer kan det vara?

Vill ju inte köpa grisen i säcken, men det låter inte otroligt att det går att fixa – vad tror ni?

Om jag har delar från en annan Mariner 40 med troligast årsmodell -79, också med en enkel tändspole, bör delar vara kompatibla? .. så att jag eventuellt kan isolera in felet.

Tackar på förhand för alla svar! (Och tveka inte att skriva redan nu, båtsäsongen sticker snart ifrån mig.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite lurigt o hitta info om Yamaha-snurror före 1984 pga av att de inte salufördes i USA före det. Jänke-Yamaha är betydligt generösare med att släppa serviceinfo än vad Europa-Yamaha är. En bra källa för info om utombordartändsystem är nedanstående men Guestsson är ju som bekant oxå en fena på Yamahas äldre (Hitachi-tillverkade?) tändsystem o han hittar säkert hit :) Men att mäta upp alla komponenter är nog en bra start, för det behövs ett DVA-mätande instrument.

http://www.cdielectronics.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den motor jag har erfarenhet av är 55/60 hk Yamaha/Mariner och det är en annan konstruktion än denna. 

Jag tror att du kan hitta motorn på Ishopmarine. 

http://www.ishopmarine.com/ishop/store/mercury/

Använd rullgardinsmenyerna under Parts list

Product line: Mariner

Model year: 1982 (inte 1983)

Horsepower: 40 hp

Kolla om inte detta är din motor. Ev kan detta i så fall hjälpa dig att konstatera om delar från 1979 funkar.

Angående problemet skulle jag nog koppla in en tändinställningslampa och kolla in i denna när problemet uppstå. Du behöver en medhjälpare som kör båten.

Ögat är bra på att uppfatta oregelbundenheter i blinkningar, så om problemet beror på att tändningen uteblir kommer du att kunna se detta. Naturligtvis skall båda cylindrarna testas.

Jag är inte helt övertygad om att detta är ett tändfel, men är det det bör du kunna konstatera detta enligt ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Jarb:

Jag förstår, men det ska ju faktiskt inte vara lätt. Jag har lyckats validera årsmodellen på ersättningsmotorn till en -82a och inte en -79a som jag sa tidigare. Det blir mer lovande då enligt de hemsidor jag kollat: http://www.mercruiserparts.com/ tillsammans med marinshopens gamla modellguide. Båda är 6E9:or så att säga, och enligt sprängskisserna på mercruiserparts så är det samma artikelnummer på tändningsdetaljerna.

Mäta upp är ju en bra grej! Jag är inte bekant med vad ett DVA-instrument är, men min vänskapskrets innehåller lite hobbyelektriker som kanske kan vara behjälpliga i sammanhanget – är det något en el-nörd har hemma?

Synd på servicemanualerna. Har du något tips på var jag kan leta för att hitta uppgifter om vilka mätdata jag söker vid test ?  – jag antar att det var det jag kunde hittat i servicemanulerna om sådana nu hade funnits att tillgå.

I övrigt, vad tror du kan vara felet? Är vi ens på rätt spår, med symptomen i åtanke?

Guestsson:

Jag får nu utgå från sprängskissbilder och artikelnummer ser lika ut så bör de vara samma saker under huvuen. Ser även så ut på den länk jag nu fick av dig. Precis som jag skrev till Jarb så gäller det inte längre att -79delar behöver passa – nu är det bara en årsmodell under och det ser lovande ut.

Ett stroboskop är det alltså som gäller. Får ta och låna hem ett sådant om jag får hem motorn. Behövs det mer finkalibriga instrument än vad BT kan tillhandahålla?

Du är inte övertygad om att det rör sig om tändfel, vad tror du? Alla dina teorier är högst intressanta och du får gärna utveckla dem? (Jag hade också varit glad om det var bränsletrassel) Skit i högfartsmunstycke?

Vill verkligen tacka för svaren såhär långt – de är guld värda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BT tändinställningslampa duger utmärkt, men kan vara svår att se i fullt dagsljus.

Gör därför gärna testet sent på kvällen.

Anledningen till att jag tvivlar på tändningen är att du bytt det mesta. 

Som alternativ skulle jag gissa på någon av bladventilerna, men testa med stobelampan först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog oxå inne på guestssons linje att det troligen inte är tändrelaterat. Kan du utesluta det med hans tips om tändlampan är du ju en bra bit på väg. Är det inte tändningen som haltar hade jag rivit knasarna, då kan du även inspektera bladventilerna.

Om du beskriver symptomen mer exakt blir det lättare att analysera. Har du handlat ännu? Är det bara ett schysst powerhead så ska det nog gå o få ordning på denna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsatt tack för ert engagemang!

Jag har inte inhandlat motorn ännu. Det som ska klaffa är köp av båt, separat motor, separat reservdelmotor och transport med långturande vänner. Allt det långväga är egentligen ordnat, nu endast en båtsäljare som hellre ser båten stå och multna än sälja den till marknadspris – en tidsfråga med andra ord.

Eftersom jag inte har motorn i fråga så kan jag inte göra några vidare undersökningar än att ange säljarens erfarenheter. En vän till mig har en exakt likadan motor med Yamahadekaler så bör egentligen kunna låna delar från denna innan köp av nya reservdelar – men då blir det ännu mer logistik så vi får se.

Stroboskopet känns givet som första försök. Men å andra sidan, som ni säger, när felade det egentligen innanför svänghjulet på en sådan här maskin senast…

Förgasarna känns som en obligatorisk rivning. Ventilerna har jag aldrig ägnat tankar åt annat än vid motorcykelmek så det blir nya lärdomar med bildfelsidentifiering här på MG om de inte liknar vanliga tvåhjulade reedventiler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alldrig varit med om trasiga bladventiler på en sådan motor mariner yamaha 6E9 som modellen heter,men därimot en trasig pulserspole har man väl stött på i bland,för att göra de enklare för dig å utan verktyg kör motorn på en cylinder i taget så ser du vilken cylinder i alla fall  den missar på så blir de lättare å hitta felet, å så lite data då med vanlig ohm mätare pulser spolar 12.7-15.4 ohm mellan vit/röd å jord.matar spole 121-147ohm mellan brun å jord.sedan om du har tillgång till en dva då de bästa mätningen för att mäta med gående motor  matar spole å 400vdc mellan brun å jord 19-34 vid 300-2000rpm.pulser spole 200vdc  mellan röd/vit å jord 300-2000rpm 4-6  lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glädjande att även du hittade hit! Också relativt skönt att höra din diagnos, pulserspole kan jag nämligen få tag i. Det känns helt enkelt som man bör kunna få bukt på problemet. Tackar även för mätdata - jag har just nu bara en multimeter men får som sagt scouta runt bland el-vännerna och se vad de har.

Hur hälsosamt är det att rycka tändkablar? Jag kan tänka mig att det finns någon gammal tråd om det, men jag passar på att fråga här när ämnet ändå berörs.

Var fick du tag i mättalen - är jag en dålig googlare eller har du servicemanualer på jobb?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ryck ej i tändkablarna de är ingjutna i spolen,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nejnej, det ska jag inte göra. Jag skriver kanske i slang, men jag menar att ta av en tändkabel från stiftet på en motor som är igång. Är det ofarligt för resten av elektroniken? Inga konstiga snedbelastningar om man varvar upp osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja göra så är inte bra ,men jag menar ta bort tändhatten från stiftet å sätt i ett annat stift i thatten å låt den ligga löst mot jord så blir de gnista eller de bästa om du har en gnist provare som du kan ansluta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På länken i mitt första inlägg fanns värden för Yamaha 40 2 cyl 1989-97 men de skiljer sej från de värden Wanmar uppgett, speciellt va gäller värdena för pulsspolen. Som sagt, har man inte tillgång till Yamahas intranät eller gamla tryckta manualer för motorer före 1984 blir det lurigt o hitta dokumentation. Tur vi har Wanmar här :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller helt med, en jädrans tur att vi har er. Jag missuppfattade Wanmar, tänkte att jag skulle rycka en kabel i taget som på bilen för att lyssna mig till vilken cylinder som bråkar, vilket kan bli lite svårt när det bara är två och motorn kommer att gå förkastligt även om jag tar den defekta - här var det snarast det visuella som gällde - alltså titta på gnistan. Känns ju helt logiskt att det är ok så länge den har jord.

Känns som det är dags att investera i stroboskopet ändå, man kan väl inte vara skonad utbordartändproblem resten av båtlivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...