jokar 0 Postad 20 Maj , 2013 Hej! Jag har en ctek-laddare. Går det att ladda batteriet samtidigt som man belastar det? Tex ha igång alla lampor+kyl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Maj , 2013 Kolla hur många ampere den lämnar. Är det mer än vad lampa+kyl drar, så är svaret ja. Är det mindre är svaret ja ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baufi 20 Postad 20 Maj , 2013 Jajjamen det går bra.men du kanske ska räkna lite på belastningen,så att batterierna blir laddade oxå. Anders. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 20 Maj , 2013 Men vad är det då som gör att jag inte kan koppla laddaren direkt till tex kylskåpet? Dvs använda den som transformator. Är det för att batteriet tar en del av belastningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 20 Maj , 2013 Du måste ha en liten laddare för de större har ett supply-läge för att just användas för drift, eller som du säger transformator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 20 Maj , 2013 Enkelt uttryckt: En modern laddare anpassar spänningen till batteriet. Finns inget batteri så finns det inget att anpassa sig till. Men, många gånger kan laddaren fungera som nätaggregat ändå. Kolla bara spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 20 Maj , 2013 De Ctek-laddar jag sett är intelligenta. Dom försöker utvärdera batteriets laddningsnivå och även detektera olika typer av fel på det, t.ex om du polvänt det, om någon cell är kortsluten och laddning bara skulle generera gas, om det är fullständigt urladdat och behöver specialladdas, osv. När du slår på laddaren ser du att den skickar ett antal pulser (höjer spänningen 3-4 gånger under ett par sekunder) för att testa batteriet. Och om testerna går bra väljer den lämpligt laddprogram. Självklart kommer dom testerna att falera om där inte finns något batteri utan bara t.ex en kyl. Av den anledningen har en del intelligenta laddare en specialutgång som alltid levererar ström utan att den testar vad som sitter där - tänkt för förbrukare du vill ha anslutna endast vid landström. Och där ska inget batteri vara anslutet för laddning, förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 20 Maj , 2013 Jag mailade Ctek om just denna fråg ,då jag gick över till 12v bara i båten. Mao allt jag driver går bara på battarierna . Frågade hur jag skulle göra med min ctek 25 amp ? -Låt laddaren sitta i och förse batterierna med laddning efter behov , laddaren är så smart att den känner av om det dags att fylla på , och faktiskt småladdar hela tiden . Har två parallellkopplade 80amp till förbrukningen och allt har funkat toppen . Enkelt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Maj , 2013 Nu ska jag vara en motvals miffo. Varför i hela friden vill du koppla förbi batteribanken? Låter som en liten pojke som vill prova att stoppa 1,5V elmotors sladdar rakt in i 220V uttaget. Själv har jag ju aaaaaaldrig gjort nåt sånt dumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 20 Maj , 2013 Det finns teorier om att batterier som hela tiden belastas OCH samtidigt hela tiden laddas åldras i förtid, jag har läst en del om det. B la en av Norges mest erfarna mariningengör hävdar detta. Waeco (tror jag det var) har som nyhet i år en enhet som skall sitta mellan batterierna och kylskåp och som separerar bort batterierna helt när den dektekterar landström, just för att inte belasta batterierna trots att dom samtidigt laddas. Kylskåpet går fortfarande på 12 volt men matningen kommer direkt via landström och in i enheten. Kostar en slant så frågan är om den betalar sig på längre livslängd på batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Maj , 2013 Låter som en intressant lösning. Nu verkar TS iofs ha billigaste tänkbara CTEK laddare. Så spontant; Nej det är ingen bra idé alls att koppla in laddaren i en tom krets utan batterier. Risken för överspänning är överhängande. Ungefär som att ta bort domkraften på en bil med ett däck avtaget bara för att testa om den balanserar på 3 hjul. Obra helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Maj , 2013 Spär på lite ....generatorn laddara samtidigt man belastar batteriena , med vad de nu kan vara ! Tycker warecos lösning verkar överkurs , till ingen nytta ! Som har sagts tidigare ....stor laddare och man är hemma :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 21 Maj , 2013 Kan nån förklara hur i hela friden man kan ladda OCH belasta ett batteri på samma gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Maj , 2013 Nu vet jag inte exakt hur andra har det men i mitt fall så är det ju bara att sätta på en förbrukare och koppla in laddaren så sker både belastning och laddning samtidigt, hur enkelt som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Maj , 2013 Suck ..... Laddar man mer än vad som förbrukas , så får batteriet det ! ( enkelt förklarat ) Som jag skrev innan , hur tror det det funkar i bil och båt ? Tänk tanken , på bilen har du massa saker som belastar , ljus , radio, fläktar, ...ja , hur lång lista behöver man ... Inte tömmer du batteriet i bilen bara för det :-0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 21 Maj , 2013 Men om batteriet laddas så belastas/urladdas det ju inte! Då är det ju laddaren som driver BÅDE laddning och övrig utrustning. Hur menar du att det kan ske samtidigt? Skulle gärna vilja höra den 'svåra' förklaringen på det, jag som inte förstår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Maj , 2013 Ungefär som ett kylskåp. När man kånkat hem sin matkasse så stoppar man in maten i kylskåpet. Om ens ungar samtidigt passar på att ta ut smöret och pålägget medan man stoppar in potatisen och gurkan och ett nytt smörpaket och mera pålägg så både laddar man och belastar kylskåpet SAMTIDIGT! (Man kan fundera över hur det är möjligt, men om man grubblar en stund så kan man se situationen framför sig.) Om det känns omöjligt så får man helt enkelt svära åt ungjävlarna att låta bli kylen tills man laddat den färdigt så får de ta sina mackor senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Maj , 2013 Potatis skall inte förvaras i kylskåp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Maj , 2013 Laddaren ger en viss max ström. Den går in i batteriet. Finns det en belastning drar den ström från batteriet. Ger laddaren 15A och förbrukningen är 10 A så blir laddningen bara 5 A. Ger laddaren 5 A och förbrukningen är 10A så laddar man ur batteriet med 5A. Batteriet får det som blir över från laddaren när förbrukningen tagit sitt. Tänk dig en laddaren som en vattenledning med konstant flöde och batteriet som en vattentunna. Och förbrukningen som hämtar vatten ur tunnan. Om vattnet i tunnan stiger eller sjunker beror på hur mycket förbrukning du har jämfört med laddningen in. Men det går utmärkt att hämta vatten samtidigt som man häller i nytt i tunnan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 21 Maj , 2013 Förstår inte liknelsen med ett batteri och kylskåp ett dugg, tyvärr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Maj , 2013 Men? Jag har potatisen i kylskåpet. Fast längst ner längst bort från kylelementet. Gör jag fel? Och vad händer då? Kommer min batteriladdare att explodera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Maj , 2013 Onödigt att kosta på kyla åt potätera, kunde inte låta bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 21 Maj , 2013 Laddning är inte så enkelt som många tror, grejen är att vissa förbrukare som t ex många kylskåp har en förhållandevis stor startström. Det får till följd att laddaren ''inte hinner med'' (förutsätter om att vi pratar smartladdare) och börjar ladda hårdare. I regel så finns det en viss fördröjning hos laddare och trots att kylskåpet går normalt med en liten strömförbrukning efter start så väntar laddaren med att justera ner laddningen. Fördröjningen finns där för att få en jämnare laddcykel utan ständiga ''hopp'' upp och ner. MEN denna fördröjning gör också att batteriena laddas onödigt högt efter varje kylkompressorstart. Normalt inga problem men ett kylskåp gör ju detta kontinuerligt och det blir många små överladdningar. OBS att detta är den yttersta konsekvensen, normalt har man andra förbrukare som dämpar och man kanske inte kör kylskåpet så ofta. Men i värsta fall så har det en viss påverkan på batterierna. Jag tror inte det är värt besväret för batterier är så pass billiga och eventuell förkortat batterilevnadstid är nog inte i nivå med kostnaden för Waecos omformare. Den heter förresten Waeco CoolPower MPS35 och kostar i Norge 645 vilket blir ca 700 svenska riksdaler. Dessutom väger den ju lite och i alla fall jag har en million bra att ha i båten och behöver inte mer... Fungerar ju egentligen som en laddare som sitter efter batteriet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 21 Maj , 2013 Talesätt. Batteriet laddas inte men det ingår i batterikretsen och då är det kotym att säga så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Maj , 2013 Tror du får nöja dig med att ,just inte förstå! När du inte ens svalde min enkla förklaring med bil med sina olika förbrukare , OCH en generator som laddar och driver utrustning , så för det nog vara me det ! Har du bil ..? Ställ bilen på tomgång , sätt på ALLT DU KAN SOM FÖRBRUKARE och på maxlägen .... sen låter du den stå så länge för att se om generatorn orkar ladda och försörja ! Om du bara gissar ...vad tror du kommer ske med batteriet , töms eller fylls ? Nästa test du kan göra är att ha bilen igen på tomgång , släck alla ljus , stäng AC , ingen stolsvärma , fläkten av ...och bara lysna på radion lite svagt ! Gissa nu vad generatorn bidrar med ...... Mycke text till ingen nytta , men i alla fall :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 21 Maj , 2013 Det roliga med det exemplet är att laddningslampan aldrig kommer att tändas trots urladdning av batteriet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Maj , 2013 Kan vara så att lampan tänds om inte generatorn laddar ....? Förlåt ..ger laddström ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 Maj , 2013 Jag såg en gråsvart kråka flyga förbi bryggnocken, samtidigt som grannen bar 2 ölbackar västerut på bryggan och exakt samma sekund som jag funderade på om det gick att montera ett kylskåp bakom propellern för max genomströmning. Kan bottenfärgen gulna av detta? Jag är också litet orolig för Webergrillen på altanen, då jag glömt parallellogramkompensera det för juni-brisen som kom något tidigt i år tycker jag. Vad tror ni? Blir det regn den 23 augusti i år??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 22 Maj , 2013 Suck ! (citat) Det jag ifrågasatte var att ett batteri kan laddas (tillföras energi) och samtidigt belastas (ge energi) som skrevs i kommentarerna till TS. Mig veterligt kan det aldrig ske samtidigt. Antingen ger batteriet i systemet energi till förbrukarna eller absorberar(lagrar) energi beroende på effektuttag och laddningskällans kapacitet men det kan aldrig ske samtidigt. Diskussionen gällde att batterierna skulle påverkas (på nåt sätt slitas) av att laddaren var ansluten samtidigt som man via batterierna i kretsen kör tex ett kylskåp, vilket enligt min mening aldrig sker samtidigt. Antingen laddas de (om laddaren har överskottskapacitet) eller inte och hur skulle då kylskåpets belastning kunna påverka batterierna? Förklaringen kan ju vara som någon (som förstod frågan) skrev att kylskåpet tillfälligt kan överskrida laddarens kapacitet när det startar och få den att senare pga någon fördröjning i sin logik överladda batterierna. Kanske mycket text men hoppas du nu överhuvud taget förstår frågan, det verkar ju som du utgår ifrån att du kan detta med auktoritet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 22 Maj , 2013 Helt riktigt, egentligen finns det tre olika status för batteriet med inkopplad laddare! Urladdning, laddning och läget där det varken går in eller ut, det sista sker närmn ligger nära eller mitt i prick på vad laddaren klarar av att leverera själv utan hjälp av batteriet men där det heller inte finns energi för att tillföra batteriet något. Men kontentan ÄR som Du korrekt har menat och frågat efter! Man kan inte ladda och urladda ett batteri samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser