MSstormvind 0 Postad 20 Maj , 2013 Min svärfar envisas med att använda Willabs utgödslingsrep (http://www.willabdirekt.se/Hem/Produkter/62178/Utgodslingsrep.aspx) som fast förtöjning av den gemensamma båten. Båtens deplacement är ca 9 ton. Han påstår att detta är likvärdigt med dem man köper i båtfackhandeln. Har någon någon uppfattning om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2013 Det är vad vi kallar för PP-lina. Nån billig skit som inte tål solljus och inte direkt nåt skav heller. Fast i oskadat skick är det ganska strakt. Vi använde 6/7 mm för att ha som dragtråd i de tomrören vi la på elverket. De låg/ligger ju i absolut mörker. Sån lina brukar jag ha och surra presänningen med och för att sätta fast saker högst tilfälligt. Man behöver inte ha nån tanke på kostnaden när man slär det i kort stumpar. Jag skulle inte vilja haft det som förtöjningslina på en så pass stor båt och absolut inte mer än över en sommar - och sen kommer höststormarna. http://sv.wikipedia.org/wiki/Rep Syntetmaterial [redigera] Rep av polypropen Polypropylen är förmodligen det vanligaste materialet. Polypropylen är billigt, finns i alla grovlekar, har bra brottstyrka, men är känsligt för UV-ljus och nötning. Blir stickig efter en tids användning och släpper ifrån sig fibrer. Det finns flera olika kvaliteter av detta material; vissa är lite mjukare och UV-tåligare än andra. Är oftast blå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MSstormvind 0 Postad 20 Maj , 2013 Hej och tack för snabbt svar. Skall genast vidarebefordra det till svärfar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2013 Akta dig Hade nån av mina svärsöner kommit och påpekat att jag hade fel, så hade de fått svar på tal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 20 Maj , 2013 Nja, blir lite osäker om man skulle våga sig på att korrigera toaens inlägg. Hans inlägg läser jag alltid med stor respekt och andakt, helt enkelt för att han nästan alltid har rätt. Men toaen läste nog inte färdigt i länken, den blå linan är ju helt riktigt en PP-lina, men i mitten finns ju där en wire som förstärkning, vilket ju gör den ytterligare förkastlig som förtöjningslina. Är det däremot länkens lite gulaktiga lina som avses tror jag det motsvarar ganska exakt vad som säljs i båttillbehörshandeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 20 Maj , 2013 Vilken av linorna gäller det? Det finns väl 12 olika typer på sidan. Polyesterlinorna tycker jag ser okej ut, självklart beroende på dimensioner i förhållande till om båten ligger i ett utsatt läge. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2013 Du skall aldrig va rädd för att borsta på mig om jag har fel. Jag tål nog - men jag kanske ger svar på tal. Jasså var det ormlina. Det framgick inte med all tydlighet. Det är ju sånt man måste kunna. Ormlina används ju till trålvajer, fast då kallas den inte utgöslingslina. För den som kan splitsa ormlina och gör avpassade längder går den kanske att använda till förtöjning, men den blir alldeles för stumm, och det är nog inte så lätt att anbringa ryckdämpare heller. Skulle i så fall va fjädrar som sätts i änden. Nej ormlina är inget att ha till förtöjning och inte PP-lina heller mer än tillfälligt. Jag vill gärna göra mina permaneta förtöjningar i hemmahamnen avpassade med splitsade öglor. Bara till att lägga på när kommer hem. Det är visserligen inte så svår att splitsa, men det tar ändå en viss tid, med alla detaljer som vill till för att få till en bra förtöjning. Det vill jag inte göra om varje år, så därför väljer jag en bättre kvallitet på mina förtöjningslinor än PP-lina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 20 Maj , 2013 Men kolla på vilka utgödslingsrep som finns på webbsidan: http://www.willabdirekt.se/Hem/Produkt/131345/Utgodslingsrep-polyester-16-mm.aspx Till exempel: utgödslingsrep = treslagen polyesterlina från Liros. Ser snarlik vad båthandeln kallar tågvirke för förtöjning. Borde funka lika bra men vara lite strävare mot händerna än polyestersilke. Termofixerad polyesterlina, 3-slagen. Hög hållfasthet. Finns i fyra grovlekar: 14, 16, 18 och 20 mm. Töjning vid brott >15%. Kan användas till alla typer av utgödslingsanläggningar. Brottstyrka: Ca 4340 kg. Från Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Rep): Polyester är nötningståligt och har bra brottstyrka, men är dyr, speciellt i stora grovlekar. Är mjuk, mycket lätt att böja och knopa. Är det vanligaste förtöjningsrepet till fritidsbåtar upp till 16 mm. Det finns flera olika modeller av detta tågvirke, med olika brottstyrkor. Vissa kvaliteter är extra mjuka. Är oftast vit, men finns även i svart. Vi måste ju veta vilken av dessa linor det handlar om så att vi inte sätter svärsonen på pottkanten gentemot svärfar. ./stefan (EDIT: texten från Wikipedia) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser