Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sankan

bogpropeller

Rekommendera Poster

Har just kollat runt till min båt, och ca 20 000kr färdigt i båten, om man köper bogpropp m.m hos Erlandssons och sen låter proffs instalera.

Problemet är väl mer att nu är det nästan för sent, för det verkar vara låååååååååååånga köer hos dessa gubbar, så typ i augusti eller så har jag fått till svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under en period under slutet/mitten av 90talet monterade jag en mängd bogisar och låg då på ett snitt c:a 27timmar totalt.  Ta detta gånger 600kr vilket idag är en relativt låg timdebitering så får du ett belopp på 16 200kr material: Plast glasfiber topcoat epoxy mm. Så visst kan det priset stämma. Men man kan då även ställa krav på att det skall se snyggt ut då det är färdigt. Och det skall då också lamineras både insidan och utsidan vilket inte alla gör. Vissa spacklar endast vilket med tiden spricker och släpper in vatten i mellan laminaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Intressanta tankebanor.

Precis som på andra forum (Bilforum jag rör mig mycket på) så dyker de här åsikterna upp.

Någon vill t ex montera turbo eller på annat sätt höja effekten. Raskt kommer kommentarerna Lär dig köra bil istället :-)) Låt pojken trimma sin bil!

Vi hade vår första båt förra sommaren och har nu sålt den till förmån för en större (för oss) båt på Ca 10 m. Vi kommer sannolikt montera bogpropeller på den för att underlätta finmanövreringen. Jag skulle väldigt gärna bli proffs på båtnavigering över en natt, men det är något som kommer med åren, en känsla som kommer av 100-tals timmar vid rodret.

Jag kommer få den känslan men tills dess har jag ingen lust att försvåra och betala självrisker när jag kan förenkla det hela med en bogpropeller. Den är ett ypperligt hjälpmedel!

Alla har sin syn på det hela, men att säga Lär dig manövrera din båt istället är det mest korkade jag hört!

Mvh

Jörgen

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jörgen,

Håller med om att detta är en intressant gammal tråd.

Fast det är väl nästan mer av humor, när besserwissers skriver hantera rodret, eftersom det inte finns något roder på en Aquador 26 HT eller de flesta andra moderna motorbåtar i 8-meters storlek... (som har drev).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att det finns människor som vill bevisa sin förträfflighet genom att berätta hur dåliga andra är?? Samma människor verkar dessutom vara väldigt dåligt insatta i hur elementen påverkar. Att jämföra Stenaline med en liten 26 fotare är helt ointressant. Som att jämföra äpplen och päron.

 

Att ha en stor och tung båt är bra mycket bättre vad gäller vindar mm än vad en liten båt är. Märkligt att inte alla verkar fatta det? Om man nu är en så förträfflig sjöfarare som har seglat de sju haven sedan jesus gick i kortbyxor. Hur kan man då ha missat denna del i båtlivet?

 

Jag själ har en halvplanande snipa som är högbyggd och med relativt liten köl. Har kört denna i tre sommrar nu utan bogpropeller och det börjar väl funka ok. MEN inte sjutton hade jag sagt nej till en bog. Som det är nu får man ibland ge upp vissa plattser att lägga till på och det blir ibland en del "roddande" med lina om det är trångt. Vet inte om jag kommer montera en bog men om någon frågar mig om det behövs skulle jag säga ja!

 

Fick tom den frågan för någon månad sedan från en som precis skulle köpa en likadan. Han hade möjlighet till att montera en nu då båten låg på ett varv. Och frågade mig om jag hade bog på min. Berättade att jag inte har det men att denna typen av båt borde ha en. Dels är det en säkerhets fråga (som att man bör ha en brandsläckare ombord. Blir lite samma effekt då inte heller den behövs om det inte brinner.....). Men den aggerar även en extra tygghet om det inte krisar sig också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...