Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
frejo

Elfel i masten

Rekommendera Poster

Idag när jag kopplade in elen till masten efter vintern har den blivit lite av en julgran. Jag har en trikolor, en flodlampa, en motorlampa och ett ankarljus. Vilken jag än slår på lyser alla upp på elpanelen som om de vore tända. Rycker jag däremot kopplingen vid masten ser det normalt ut på panelen, felet ligger således i antingen kopplingen eller någonstans på vägen upp i masten, kan man tänka.

 

Hur kan jag i mäta i kontakten, eller är det ens möjligt att leta fel där? Det är en flerpolskontakt. Jobbigt vore om det visar sig vara fel i topplanternan. Alla ideer mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste väl gå en plus och minus kabel upp i masten till varje lyse? Isåfall kan du ju bara ta en multimeter och mäta med summerfunktionen, dvs den piper om alla elkablar är hela. Tänkte om någon kabel gått av eller blivit skadad? Har det fungerat förut så som det är kopplat nu så borde inte kontakten vara felet, om det inte lossnat något där dvs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett klassiskt jordfel. Någon av kablarna leder inte ström som den ska och den letar sig då en annan väg. Misstänker gemensam jord till alla funktionerna (och att det är den som bråkar). Hittar du en svart kabel i kontaktens anslutningar så är det TROLIGTVIS den - dock inte säkert och inte heller säkert att problemet sitter där. Kan vara längre upp också. Att felet är lika för samtliga funktioner gör dock att jag skulle börja leta i kontakten.

Kontaktspray och skrapa om/där det finns ärg är en bra början.

Vet du vilket stift som är jord i kontakten (leta med multimeter med summer och en av testsladdarna till minuspolen på batteriet, där det piper är jord - detta på SKROV-sidan av kontakten och alla funktioner avstängda).

När du hittat jorden - Koppla då in kabel från batteriets minuspol till MAST-sidan av kontaken , på jordstiftet (kräver att man funderar hur saker och ting vrider och vänder sig när man letar).

Nu har du säkerställt att det är jord fram till masten.

Slår du nu på en brytare och inte har kopplat fel så;

- fungerar det och då är felet i kontakten eller längre ner i skrovets eldragning

- eller så fungerar det inte och då har du antingen kopplat fel eller felet sitter i masten.

 

Naturligtvis kan du gå på och resistansmäta varje krets i masten för att se om alla verkar ok men det hade varit ännu svårare att förklara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera varit inne på; skulle dragit loss mastens hankontakt och ohm-mätt på dess stift. Exempelvis en lampa ger storleksordningen 2-10 ohm, kortslutning noll och avbrott oändligt. Kan i.o.f.s. bli knepigt att veta ifall man råkar mäta mellan två plusmatningar och därmed över två lampors glödtrådar. För att utröna vad som är vad så kan man mäta spänningen i honkontaktens stift när olika lampor efterhand slås på, och sen skriva upp rönen för att kunna jämföra med ohmmätningen. Dålig jordledning brukar som sagt kunna spöka till det så att identifiera just den kontaktpinnen kan nog vara fruktbart.

[Troligen inte aktuellt i ditt fall, men eftersom frågan gällde hur man kan mäta så kan följande kanske platsa ändå? Vissa multimetrar kan mäta kapacitans vilket kan vara användbart vid kabelbrott. Flerledare har en viss kapacitans per meter så man kan få ett hum om hur högt upp i masten ett eventuellt kabelbrott sitter genom att som referens först mäta på en känd längd av samma eller liknande typ. Sedan mäta på mastkabeln där bara den OAVBRUTNA kabeldelen på kondensatorers vis har två ledande plattor med känd isolatortjocklek/ dielektrikum emellan. Gjorde så själv vid ett tillfälle och mätresultatet nästan noll pikoFarad indikerade att kabeln var avbruten helt nära mastfoten. Chansade därför och klippte av den intill mastfoten och resistansmätte den avklippta delen. Och si, där satt tamejtusan avbrottet och efter fukttätad lödskarvning funkade det igen - och gör så än idag. Slapp alltså mastkransbesök etc. :)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Nu har jag bara en enkel multimeter utan summer, en funktion som jag inte har hört talas om innan, men jag misstänker att det är en funktion hos en ohm-meter?

 

Får ut och mäta i morgon, med lite tur sitter det i kontakten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mer avancerat än att man kopplat in en ljudeffekt vid kortslutning när man ohm-mäter. Enklare än att titta på displayen bara. Som sagt, kontaktspray och något att skrapa bort oxid med är en väldigt bra början. Har du inte klämt eller dragit i kabeln så torde det vara salt, fukt och syre som retas med dig.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns billiga multimeterar på kjell.com eller clasohlsson eller liknande, cirka 200 spänn, kan va billigt löst problem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...