Gå till innehåll
söndag 22 februari 2026
lizardking

Basa teak

Rekommendera Poster

Jag håller på att ersätta en bit teak på ankarluckan som har blivit spräckt på grund av en tamp som blev klämd.

Luckan är lite välvd och på den bifogade bilden syns det att den vänstra har spruckit  det kom efter 25 år så det verkar hålla ett tag. Nu till frågan när jag sätter dit min nya bit skall jag försöka ånga upp den innan jag skruvar den?

Skärpan på bilden är inte den bästa men jag hoppas att det räcker för att se vad det handlar om.

/Micke W

post-10001744-1394237486,3314_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den biten är utsågad, skaffa en bit teak som är bredare och såga ut biten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska absolut basa den, då blir det bra. Jag skulle byta den vänstra också så syns det mindre att en del är bytt. Jag har en fiskkastull som jag hittade på loppis, drygt 50 cm lång, perfekt till sådana här äventyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack bhemac

Jag provar att ånga biten innan. Jag har tidigare sett hur man gör när en granne på landet gjorde ett nytt spant  till sin båt. Men då var det ek.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips, köp en tapetborttagare vattenkokare på jula/biltema samt avloppsrör och ändrör till detta. Skaffa en skruvanslutning som passar ihop med tapetbortagaren och koppla ihop, perfekt och billig basnings apparatur :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som basat teak? Jag bara undrar.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Men jag skulle vilja se, IRL. när de basar 21/2 bordläggning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teak går dessvärre inte att basa. Den är så fet i träet att den inte suger upp vattenångan. Böjda träbitar av teak är tunna ribbor som limmats i kurva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så en gammal fin båt som Tai Mo Shan (användes i filmen Mama Mia) byggd i teak har inte basade bord utan är gjord av tunn teak som limmats? 1933? Frågan är om man kan limma teak lika bra idag?

Basa handlar inte om att träet ska suga upp vatten utan bara om att värma. Man kan böja trä genom att få det att suga upp vatten, kallas soaking om jag minns rätt men då pratar vi om låååång tid (år).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur denna gamla båt är byggd har jag  ingen aning om. Jag försökte för flera år sedan basa en teakbit. En 10 mm. tunn teaklist låg i ånga i flera timmar (en timme per tum tror jag tidsregeln säger vid basning) men då jag böjde den gick den av och var alldeles snustorr inuti. Efter flera timmar i ånga var den garanterat varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har försökt att basa teak efter alla konstens regler och går gör det säker men det är inte lätt. Tiden som du basar är kritisk det får inte vara för länge och inte för kort utan exakt tid är viktigt.

Den teak bit som du vill basa är nog det svåraste du kan ge dig på, skulle gissa att den är 12*70 mm och du vill boka den 70 mm breda delen, hmmmm Som du säkert vet är teak stumt så tänk så här varifrån ska materialet komma på utsidan av böjen och var ska materialet ta vägen på insidan av böjen. Detta tar expert kunskaper för att få till det och du kommer säkert att spendera en förmögenhet på teak innan du ev. kommer att lyckas med detta. 

Såga ut biten ingen kommer att komma ombord på din båt och tycka den är extra fin för du har bockat en teak bit på däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En med erfarenhet hör jag, bra. Det är stor skillnad att forma ett bord till en segelbåt med lite storlek, mot en liten bit till en lucka.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har basat bla en list till en skjutlucka av plexi och några lister som skulle följa däckets välvning dvs ungefär som TS behov. Inga problem, en mall att böja mot och försiktigt tvinga ner brädbiten. Teak kan vara väldigt motspänstigt, det kan man se ibländ när man klyer en planka, den ena delen kan böja ut rejält. Gammal teak är ofta spröd och nog inte lämplig för att basa, jag tror jag läste någonstans att det helst ska vara grön teak. Jag har sett 90 gr hörn, det trodde jag inte gick, måste provas någon gång. Limskarvar är svårt med teak, i synnerhet om de ska vara utomhus och obehandlade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...