Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
BerraS

Hål för högtalare

Rekommendera Poster

Tänkte byta ut mina gamla trasiga 6 tums högtalare och har införskaffat nya 7 tummare, som givetvis inte passar i dom gamla uttagen...

Ska byta 4 högtalare som alla sitter i glasfiber.

Vad tycker ni e det bästa verktyget för detta?

1. Vinkelslip (snabb men slinter lätt och dammar lagom mycket:()

2. Manuellt såga ur (Tar en evighet)

3. Sticksåg (Lämnar gärna fula spår från metallet)

Annat verktyg?

Förslag mottages tacksamt:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tejpa runt hålet och sedan köra med sticksåg. Använd en bra och bred PVC-tejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom dessa tips är ett enkelt sätt, om du bara behöver göra befintligt hål större, att använda sig av en fräsborr. Finns på bl.a. Biltem för några tior. Sätt den i en skruvdragare eller borrmskin och det är enkelt att fräsa upp kanterna på befintligt hål.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tejpa fast ett tygstycke på insidan runt hålet så har du bara slipdamm på ena sidan att städa upp. Var bara försiktig så det inte snor in sig i fräsen om du använder det sättet att vidga hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sticksåg med blad som normalt används för laminatgolv. Hugger inte och ger fina snitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för input:)

Vad tror ni om ett multiverktyg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar det också men en fräsborr är effektivare. Är det trångt att komma åt kan ett multiverktyg, framförallt med böjlig axel, var bättre.  Var beredd på att det dammar en hel del.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej märk ut hålet sen tar du en typ dremmel eller kopia o slipar ut hålet och ha damsugar munstycke brevid gjorde så med mina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske funkar med hålsåg ( om du har plats att skruva en träregel från andra sidan först

detta för att centrumborren ska centrera hålsågen )

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 17cm dosfräs är ju inte gratis precis, jag hade kört med sticksåg, det finns ju blad som tänderna går åt andra hållet på så att säga, då blir det knget fläkande på den synliga sidan.

 

Det blir det billigaste för dej tror jag.

 

Hur många ggr kommer du ha nytta av en sån stor dosfräs sen?

 

Fast klart om du kan låna av nån så är det givetvis den snyggaste lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tror också på alla tips om sticksåg, det kommer göra jobbet. Särskillt med Festos splinter skydd av PC.

Men jag hade nog valt en hålsåg på 150 mm.

Du har ju redan ett hål som gör att du inte har någon styrning för centrumborren,

jag skulle ha in nya ventiler med större diameter, då körde jag igenom en masonitskiva först, sedan centrerade jag masonitskivan över befintligt hål.

Jag ställde mig sedan på skivan, och fick på så vis en utvändig styrning. Mycket bättre än akterruffens hål som jag tog upp med sticksåg.

Däremot kan du få svårt att fixera styrskivan av masonit på en vertikal yta.

Men det kanske går att tvinga fast skivan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sticksåg med fintandat blad gör jobbet lätt. Om ytan är slät och sticksåg kan användas det vill säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag körde med hålsåg, inget extra arbete. bara tuta och köra sen montera snyggt och enkelt, finns att hyra ... damsuga iof...modell större hålsåg/borr finns att hyra på cramo och ramirent så slipper man köpa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack:)

Hålsåg blir svår att centrera, då det redan finns hål för dom gammla högtalarna. Kan kanske skruva dit en träbit tvärs över, men det kommer nog damma nått in i norden...

Låter som det blir sticksåg på 2 av hålen som sitter i targa bågen.

Dom 2 andra hålen går inte med  sticksåg då det inte finns plats för sticksåg.

Kanske får köpa 2 nya 6 tummare istället för 7 för dom hålen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog arbetsbesparande att köpa högtalare med rätt dimension. Annars, i bilar sätter man ibland en distansring för att få dit ett större element.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för högtalare du köpt och vad är de gamla för några? Det är extremt ovanligt med 6 båt/bil -högtalare och ännu mer ovanligt med 7, det brukar nästan alltid vara 6,5 som standard. Är du säker på att det inte är den större magneten på de nya högtalarna som tar i inne i hålet?

 

Oddsen för att det skulle sitta ett par 6 original och att du av en händelse skall byta dessa mot 7 måste vara 1000000:1!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En på millionen!! då ska jag nog köpa en lott:)

Dom nya är 7 tums Clarion CMQ1720R, och dom gamla är 6 tum, troligen också Clarion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott!

Då skall jag också köpa lott! :)

Vilket genidrag från Clarion att tillverka högtalare som inte passar i några hål... 

Men det är ju bara att tejpa runt om det befintliga hålet med maskeringstape (för att inte göra märken i plasten runt om), rita ut nya håldian och såga med sticksåg. använder man blad för metall flisar det sig inte alls, dock blir bladen fort slöa då man sågar i glasfiber. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att 7 tummarna valde jag pga det klart bättre ljudet gemförd med dom mindre högtalarne som finns på marknaden. Dock så trodde jag då att dom gamla va 6,5 tum.....och att bytet skulle gå ganska så smärtfritt.

Det blir att såga ur med sticksåg på 2 av hålen:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu e Alla 4 nya högtalare på plats!

sticksåg med blad för laminatgolv va klart enklast. Som att såga i smör, kanon! Multiverktyget va också bra i trånga utrymmen men dammade nåt galet!! Och ljudet, Tja nu får alla gammla tanter hålla för öronen:) ska försöka fixa några bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6,5? Fjollhögtalare! 2x15 + 2 kompressionsdriver med horn då pratar vi tut-i-luren och rockande kärringar! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu va inte målet att skrämma slag på tanterna, har ioforsig en 5 kw generator som kan driva:)

 

Det funkar inte att ladda upp bild från mobilen, vad gör jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...