Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
nmop

Göra rent luftfilter?

Rekommendera Poster

Hej. Har ett luftfilter på min VP2002 utan pappersinsats - bara ett metallgaller inuti. Hur göra rent? Ska filtret oljas in efteråt?

Mvh NP 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, sitter det i nr 12 inlet air silencer?

Hittar inga särskilda rengöringstips i just denna verkstadshandbok, kanske har jag kollat för slarvigt eller möjligen så ansågs frågan mindre viktig?
   

[Tror att metallgallret snarare benämns flamdämpare, så kallas i.a.f. det metallgaller som sitter på mitt förgasarinsug på gamla albinstånkan? (Har f.ö. heller ingen rengöringsinstruktion, brukar rengöra med fotogen bara.) I förgasare kan det ju skjuta bakut vid vissa typer av fel, kanske händer sånt även dieslar. Äldre motorer saknar nog ofta riktiga filter, havsluften förmodades väl vara dammfri. Haha, kanske ansågs det tillräckligt att inte större föremål som skruvmejslar o liknande kunde sugas in i dessa robusta motorer? ;-)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min instruktionsbok för MD-2B:

1. Lossa klämman med en mejsel och lossa filtret.

2. Rengör luftfiltret i brännolja (diesel). Dränk in med motorolja.

3. Låt motoroljan rinna av och montera filtret.

Skall göras var 100:e driftstimme eller 1 gång per säsong

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en diskussion med en auktoriserad motormekaniker om just detta filtret för några år sedan. Hans tips var att rengöra filtret i diesel, men om motorrummet är rent och snyggt så behöver man inte göra detta speciellt ofta, kanske bara var 5-10 år. Man ser vid rengöringen om man har väntat för länge (när filtret är avtaget, prova att blåsa i inröret - går det blåsa in luft utan egentligt motstånd orkar motorn suga luft).

Hans andra tips var att skippa motoroljan. Om fint damm trots allt lyckas komma igenom filtret så förbränns det eller åker ut med avgaserna. Det skulle enligt honom inte utgöra något problem i en dieselmotor. Däremot ansåg han att oljan kan göra att dammet sätter igen filtret i förtid vilket var värre än att låta det passera. (Då kanske man måste gardera sig och tvätta det varje år?)

Ta hans tips för vad dom är - tvärt emot servicemanualen. Men jag gör som han sade i alla fall. Skulle förvåna mig om alla monterade ner filtret varje år och rengjorde och oljade in det. Jag tar en ny titt på filtret om 6-7 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...